Computer trainers as a tool to overcome difficulties in learning mathematics

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

It is the lack of working memory that is considered as the main reason for the difficulties in mastering mathematics. To overcome difficulties in mastering mathematics, computer trainers of working memory based on mathematical content are offered. If trainers do not have a mathematical component, but are aimed only at improving the functioning of the main components of a person’s working memory (articulation loop, visual-spatial notepad and central administrator), then classes with them do not lead to a noticeable improvement in academic performance, perhaps due to a significant lag behind current program. The computer trainers developed by the author and available on the site workingmemory.ru are aimed at both developing basic computing skills and training working memory. The subject of trainers was determined both on the basis of the author’s own observations and on the basis of an analysis of typical mistakes of USE participants published on the Federal Institute of Pedagogical Measurements website (fipi.ru). At the time of publication, nine trainers have been created and tested. The trainers are available at workingmemory.ru immediately after registration. The paper presents the data of approbation of trainers in the preparation courses for the Unified State Examination and their comparison with the results of studies by other authors. The average time to complete one calculation task is presented, practical recommendations are given. The use of author’s trainers as a tool for developing computational skills, increasing the efficiency of mathematics classes and training the working memory of students is substantiated.

About the authors

Aleksandr Yuryevich Pigarev

Novosibirsk State University of Economics and Management

Email: physflash@yandex.ru
Novosibirsk, Russian Federation

References

  1. Geary D. C. Mathematics and Learning Disabilities // Journal of Learning Disabilities. 2004. № 37. P. 4–15.
  2. Кислякова М. А. Неуспеваемость учащихся по математике как психолого-педагогический феномен // Наука и школа. 2021. № 3. С. 200–211.
  3. Alloway T. P., Passolunghi M. C. The relationship between working memory, IQ and mathematical skills in children // Learning and Individual Differences. 2011. Vol. 21 (1). Р. 133–137. doi: 10.1016/j.lindif.2010.09.013
  4. Berger E. M., Fehr E., Hermes H., Schunk D., Winkel K. The Impact of Working Memory Training on Children’s Cognitive and Noncognitive Skills (June 8, 2020). University of Zurich, Department of Economics. Working Paper No. 347. 2020. URL: https://ssrn.com/abstract=3622337; http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3622337 (дата обращения: 30.01.2023).
  5. Baddeley A. Working memory: Looking back and looking forward // Nature Reviews. 2003. Vol. 4. Р. 829–839. doi: 10.1038/nrn1201
  6. Muñez D., Lee K., Bull R., Khng K. H., Cheam F., Rahim R. A. Working memory and numeracy training for children with math learning difficulties: Evidence from a large-scale implementation in the classroom // Journal of Educational Psychology. 2022. № 114 (8). Р. –1880. doi: 10.1037/edu0000732 (дата обращения: 30.01.2023).
  7. Conway A. R. A., Kane M. J., Bunting M. F. et al. Working memory span tasks: A methodological review and user’s guide // Psychonomic Bulletin & Review. 2005. № 12. Р. 769–786. doi: 10.3758/BF03196772 (дата обращения: 30.01.2023).
  8. Shipstead Z., Redick T. S., Engle R. W. Is working memory training effective? // Psychological Bulletin. 2012. № 138 (4). Р. 628–654. doi: 10.1037/a0027473 (дата обращения: 30.01.2023).
  9. Davidson M. C., Amso D., Anderson L. C., Diamond A. Development of cognitive control and executive functions from 4 to 13 years: evidence from manipulations of memory, inhibition, and task switching // Neuropsychologia. 2006. № 44 (11). Р. 2037–2078. doi: 10.1016/j.neuropsychologia.2006.02.006 (дата обращения: 30.01.2023).
  10. Pelegrina S., Lechuga M. T., García-Madruga J. A., Elosúa M. R., Macizo P., Carreiras M., Fuentes L. J., Bajo M. T. Normative data on the n-back task for children and young adolescents // Front Psychol. 2015. № 6. Р. 1544. doi: 10.3389/fpsyg.2015.01544 (дата обращения: 30.01.2023).
  11. Watson A. C. Learning Begins: The Science of Working Memory and Attention for the Classroom Teacher (A Teacher’s Guide to the Learning Brain). Rowman & Littlefield Publishers, 2017. 172 p.
  12. Ященко И. В., Высоцкий И. Р., Семенов А. В. Методические рекомендации для учителей, подготовленные на основе анализа типичных ошибок участников ЕГЭ 2022 года по математике // Педагогические измерения. 2022. № 4. С. 61–83.
  13. Крутецкий В. А. Психология математических способностей школьников / под ред. Н. И. Чуприковой. Москва: Ин-т практической психологии; Воронеж: МОДЭК, 1998. 416 с.
  14. Карпушина Н. М. Парадокс обывателя, или Зачем нужен устный счет // Математика в школе. 2013. № 7. С. 3–8.
  15. Takeuchi H., Taki Y., Sassa Y., Hashizume H., Sekiguchi A., Fukushima A., Kawashima R. Working memory training using mental calculation impacts regional gray matter of the frontal and parietal regions // PLoS One. 2011. № 6 (8). e23175. doi: 10.1371/journal.pone.0023175 (дата обращения: 30.01.2023).

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML


Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».