PROJECTION OF INDIVIDUAL STYLE DEVELOPMENT TECHNOLOGY OF PEDAGOGICAL ACTIVITY OF HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTION LECTURER


Cite item

Full Text

Abstract

The specifics of individual style technology development projection of professional-pedagogical activity of higher educational institution lecutrer is founded. The correspondence of the notions “development” and “formation” is considered. The necessity to use the term “forming development” for realization of the projected technology is founded. It is proved that the necessary effect is reached not by the influence, but by the synergism of interaction between the lecturer and the helping teacher, who creates the conditions for the lecturer to be included in the dynamic activity to achieve the aim. The basic aim of external forming influence is in the transferal of the lecturer and his/her individual style of pedagogical activity in stable regime of self-regulated development of intentive type, connected with effective use of internal resources and the possibilities of environment. The choice of this strategy supposes the appliance to reflexion and self-regulation of the teacher as implementaiton of autonomous personal choice basing on integration of freedom and responsibility and taking new value orientations. The technology of the forming influence is considered from the point of view of synergism as an interaction of two self-organizing systems - “forming, influencing helper” and “changing” (lecturer, post-graduate student), and the higher the efficiency of the projected technology, the more informational interaction of these self-regulating systems is. The process of regulating of each of these systems is implemented due to informational interaction of participants, because each of these systems is the source of organization of the activity and behaviour. The aims and the content of three stages of technology of development of individual style of pedagogical activity of higher educational institution lecturer: analytical-reflexive, constructive-correction and evaluative-stabilizing. Analytical-reflexive stage gives the possibility not only to define the peculiarities of individuality of the lecturer and his real individual style of pedagogical activity, but it promotes the analysis of the existing interaction of the subjects of educational process in the institute. Constructive-correctional forming influence creates the conditions for transmission of individual style of pedagogical activity of the lecturer in unstable state and promotes the choice of the trajectory of further self-regulated development. The implementation of evaluative-stabilizing stage let provide the stable predominance of the urge at lecturer to the fuller use of external and internal possibilities at the change of individual style of pedagogical activity at bifurcate stage of self-regulated development.

About the authors

L. N. Makarova

Tambov State University named after G.R. Derzhavin

Email: mako20@inbox.ru

References

  1. Макарова Л.Н. Закономерности и принципы развития индивидуального стиля педагогической деятельности преподавателя вуза // Вестник Тамбовского университета. Серия Гуманитарные науки. Тамбов, 2002. Вып. 1 (25). С. 77-84.
  2. Маркова А.К., Никонова А.Я. Психологические особенности индивидуального стиля деятельности учителя // Вопросы психологии. 1987. № 5. С. 40-48.
  3. Чудновский В.Э. К проблеме соотношения «внешнего» и «внутреннего» в психологии // Психологический журнал. 1993. Т. 14. № 5. С. 3-12.
  4. Исаев И.Ф., Шаршов И.А. Профессионально-творческое саморазвитие личности: восхождение к акме // Сибирский педагогический журнал. 2009. № 3. С. 43-54.
  5. Философский словарь / под ред. И.Т. Фролова. М., 1987.
  6. Подымова Л.С. Психолого-педагогическая инноватика: личностный аспект. М., 2012.
  7. Степанов С.Ю., Похмелкина Г.Ф., Колошина Т.Ю., Фролова Т.В. Принципы рефлексивной психологии педагогического творчества // Вопросы психологии. 1991. № 5. С. 5-16.
  8. Ильин Е.П. Эмоции и чувства. СПб., 2007.
  9. Бодалев А.А. Акмеология как учебная и научная дисциплина. М., 1993.
  10. Ильин Е.П. Мотивация и мотивы. СПб., 2002.
  11. Майданов А.С. Методология научного творчества. М., 2008.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».