Peculiar features of musical thinking
- Authors: Komarova I.E.
- Issue: Vol 1, No 7 (2013)
- Section: Статьи
- Submitted: 09.06.2025
- Accepted: 09.06.2025
- URL: https://ogarev-online.ru/2311-2468/article/view/296365
- ID: 296365
Cite item
Full Text
Abstract
The study presents an analysis of the composer, performer, and listener musical thinking arising in the course of their professional activities or music perception. The author reveals the peculiar features of musical thinking when considering it as a form of artistic thinking. In this connection the author defines musical thinking as a special kind of reality interpretation by means of particular musical-sound images creation, communication and perception.
Keywords
References
- Асафьев Б. В. Музыкальная форма как процесс / Б. В. Асафьев. – Л.: Музыка, 1971. – 376 с.
- Безбородова Л. А. Дирижирование: учеб. пособие / Л. А. Безбородова. – М.: Просвещение, 1990. – 159 с.
- Бочкарев Л. Л. Психология музыкальной деятельности / Л. Л. Бочкарев. – М.: Изд. дом «Классика-ХХI», 2008. – 352 с.
- Ермолаева-Томина Л. Б. Психология художественного творчества учеб. пособие для вузов / Л. Б. Ермолаева-Томина. – М.: Академический проект, 2003. – 302 с.
- Мусин И. А. Язык дирижерского жеста / И. А. Мусин. – М.: Музыка, 2006. –232 с.
- Петрушин В. И. Музыкальная психология / В. И. Петрушин. – М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 1997. – 384 с.
- Суслова Н. В. Концепция структурной модели музыкального мышления // Методология музыкального образования: проблемы, направления, концепции // отв. ред. З. Б. Абдуллин. – М., 1999. – 378 с.
- Тарасов Г. С. Музыкальная психология // Спутник учителя музыки: [сб. ст.] / сост. Т. В. Челышева. – М., 1993. – С. 52–69.
- Цыпин Г. М. Психология музыкальной деятельности: проблемы, суждения, мнения: пособие для учащихся муз. отд. педвузов и консерваторий / Г. М. Цыпин. – М.: Интерпракс, 2003. – 215 с.
Supplementary files
