Features of the dialogic speech development of senior preschoolers with mental retardation
- Authors: Dyboshina E.A.1, Shadrina L.G.1
-
Affiliations:
- Ulyanovsk State Pedagogical University
- Issue: Vol 25, No 185 (2020)
- Pages: 140-146
- Section: Articles
- URL: https://ogarev-online.ru/1810-0201/article/view/298608
- DOI: https://doi.org/10.20310/1810-0201-2020-25-185-140-146
- ID: 298608
Cite item
Full Text
Abstract
About the authors
E. A. Dyboshina
Ulyanovsk State Pedagogical University
Email: dyboshina-1985@mail.ru
L. G. Shadrina
Ulyanovsk State Pedagogical University
Email: shadrina2007@mail.ru
References
- Timothy B., Jörg M.B., Gitte K. Measuring communication difficulty through effortful speech production during conversation // Speech communication. 2018. Vol. 100. P. 18-29.
- Развитие речи и творчества дошкольников: игры, упражнения, конспекты занятий / под ред. О.С. Ушаковой. М.: ТЦ Сфера, 2017. 176 с.
- Варанецкая-Лосик Е.И. Формирование коммуникативно-познавательных умений у детей старшего дошкольного возраста в процессе освоения рукотворного мира: автореф. дис. … канд. пед. наук. Минск, 2019. 29 с.
- Привалова С.Е. Формирование коммуникативной компетентности в период дошкольного детства // Педагогическое образование в России. 2015. № 7. С. 213-217.
- Важенина Н.Н. Развитие диалогической речи у детей // Актуальные задачи педагогики: материалы 4 Междунар. науч. конф. Чита, 2013. С. 93-95.
- Гридина Т.А. Детский вопрос как форма лингвокреативного мышления // Вестник Кемеровского государственного университета. 2017. № 1. С. 148-153.
- Liam P.B., Kate C. The role of memory and language ability in children’s production of two-clause sentences containing before and after // Journal of Experimental Child Psychology. 2019. Vol. 182. P. 61-85.
- Lyakso E., Frolova O., Grigorev A. Perception and acoustic features of speech of children with autism spectrum disorders // Lecture Notes in Computer Science. 2017. Vol. 10458. P. 602-612.
- Выготский Л.С. Мышление и речь. М.: Директ-Медиа, 2014. 570 с. ISBN 978-5-4475-0478-6
- Griffiths С., Smith M. Attuning: a communication process between people with severe and profound intellectual disability and their interaction partners // Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. 2016. Vol. 29. № 2. P. 124-138.
- Lyakso E., Frolova O., Grigorev A. A Comparison of acoustic features of speech of typically developing children and children with autism spectrum disorders // Lecture notes in computer science. 2016. Vol. 9811. P. 43-50.
- Harry R.M.P., Jo Van H., Michael S.C.T. The development of children’s comprehension and appreciation of riddle // Journal of Experimental Child Psychology. 2020. Vol. 189. P. 1-12.
Supplementary files
