The system of professional training of foreign language teachers in Indian universities: risks and problems of functioning

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

This article analyzes the fundamental legislative proposals and programs implemented to enhance the qualifications of English language teachers in India. The aim of the article is to examine the structure, characteristics, elements, components, features, and principles of the foreign language teacher training system in India. The study employs a systematic analysis method. Based on the analysis of regulatory frameworks and educational policies, the main directions of reforms are identified, including the standardization of training programs, professional development of teachers, the integration of modern technologies, and international collaboration. Particular attention is given to the National Education Policy (NEP) 2020, the Right to Education Act (RTE) 2009, as well as the activities of the National Council for Teacher Education (NCTE) and the National Council of Educational Research and Training (NCERT), State Council of Educational Research and Training (SCERT). The components of the foreign language teacher training system include the goal-oriented, value-based, regulatory, organizationalprocedural, content-based, evaluative-resultative, and conceptual aspects. The article provides an analysis of the current shortcomings of the foreign language education system in India. The risks and challenges associated with the functioning of the foreign language education system in India are described. It is concluded that the training of foreign language teachers in India holds profound significance, extending beyond narrow professional training to encompass aspects of cognition, intercultural interaction, personal development, and social progress. Key factors determining the importance of high-quality training for future foreign language teachers in India are identified: the «social lift» factor, the globalization factor, and the factor of striving for a normative variety of English. In conclusion, it is noted that India’s educational language policy aims to strike a balance between preserving cultural heritage, supporting multilingualism, and preparing citizens to participate in a globalized world.

About the authors

Lina Eduardovna Belovetskaya

Severodonetsk Technological Institute (branch) of Vladimir Dahl Lugansk State University

Email: linabelovetskaia@yandex.ru
Severodonetsk, Lugansk People’s Republic, Russian Federation

References

  1. Рягузова Е.В., Черняева Т.И. Смысловые коды современной профессии «учитель»: инварианты и инновации // Известия Саратовского университета. Сер.: Философия. Психология. Педагогика. 2023. Т. 23, № 2. С. 203–210.
  2. Mandavkar P. Role of Languages in National Education System of India // SSRN Electronic Journal. 2023. P. 6.
  3. Шаркова В.Ю. Система образования в Индии // Научные исследования и современное образование: материалы VII Междунар. науч.-практ. конф., Чебоксары, 21 июня 2019 г. Чебоксары: Интерактив плюс, 2019. С. 52–54.
  4. Волков Ю.А., Пашковская Н.Д., Савельева М.Н., Фомичева Д.А. Английский язык в Индии: Система образования и национальная идентичность // Управление образованием: теория и практика / Education Management Review. 2023. Т. 13, № 10-2. С. 287–296.
  5. National Education Policy 2020. Ministry of Human Resource Development, Government of India. URL: https://www.education.gov.in/sites/upload_files/mhrd/files/NEP_Final_English_0.pdf (дата обращения: 05.02.2024).
  6. Аксютенкова Л.Г. Высшее образование в Индии: новая национальная политика в области образования // Проблемы современного педагогического образования. 2023. № 80-1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vysshee-obrazovanie-v-indiinovaya-natsionalnaya-politika-v-oblasti-obrazovaniya (дата обращения: 16.02.2025).
  7. National Professional Standards for Teachers. 2021. URL: https://ncte.gov.in/WebAdminFiles/DocMarquee/0_17_11_2021_637727476760088901.pdf (дата обращения: 09.02.2025).
  8. National Council for Teacher Education. 2009. URL: https://ncte.gov.in/Website/PDF/NCFTE_2009.pdf (дата обращения: 15.02.2025).
  9. The Right to Education Act (RTE). 2009. URL: https://dsel.education.gov.in/rte (дата обращения: 18.01.2025).
  10. FICCI Higher Education Summit. 2013. Higher Education in India: Vision 2030. Federation of Indian Chambers of Commerce and Industry, New Delhi. URL: https://indiamoocs.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/01/ficci-e-y-vision-2030.pdf (дата обращения: 09.02.2025).
  11. Central Board of Secondary Education (CBSE). URL: https://cbseacademic.nic.in/ (дата обращения: 09.02.2025).
  12. Kapur R. Agencies of Teacher Education. 2018. URL: https://www.researchgate.net/publication/329528111_Agencies_of_Teacher_Education (дата обращения: 09.02.2025).
  13. Кагарманова Д. Система обучения в Индии: традиции и инновации // Социальная интеграция и развитие этнокультур в евразийском пространстве. 2023. № 2 (12). С. 79–85.
  14. Умеренков С.Ю. Учитель иностранных языков в парадигме иноязычного образования // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2016. № 2 (38). С. 120–127.
  15. Aparna K. Cuture and Challenges of Teacher Education Programme in India in the Context of NEP 2020 // Journal of Emerging Technologies and Innovative Research (JETIR). 2020. Vol. 7, Issue 12. P. 36–43.
  16. Прошина З.Г. Обучение западноевропейским языкам с поворотом на Восток: что это предполагает? // Вестник Московского университета. Серия 19: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2024. № 4. С. 68–83.
  17. Радченко Л.Р. Становление и развитие высшего образования в Индии: дис. … д-ра пед. наук. Ульяновск, 2020. 480 с.
  18. Vijayasai R. The Importance Of Foreign Language Courses For India. 2020. URL: https://www.ndtv.com/opinion/why-indianeeds-many-foreign-language-universities-2295609 (дата обращения: 08.02.2025).
  19. Wright T. Doing language awareness: issues for language study in language teacher education // Language in Language Teacher Education. 2003. P. 113–131.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».