Textual-dialogical approach to the development of humanistic person interaction ability of cadets - prospective penal-executive system employees
- Authors: Vdovin S.A.1
-
Affiliations:
- Samara Law Institute of the Federal Penitentiary Service of Russia
- Issue: Vol 7, No 1 (2018)
- Pages: 243-248
- Section: 13.00.00 – Pedagogical Sciences
- URL: https://ogarev-online.ru/2309-4370/article/view/25379
- DOI: https://doi.org/10.17816/snv201871303
- ID: 25379
Cite item
Full Text
Abstract
The article is devoted to the problem of training a future employee of the penal system, which is able to build relationships with surrounding people, including people who have transgressed the law and who serve punishment on humanistic grounds. The urgency of humanistic interaction in the conditions of the criminal executive system is argued from the position of the idea: «a person by nature - i.e. initially, essentially - good». The author proposes a definition of a humanistic interaction between a cadet and a future employee of the criminal executive system with a person as a special type of relationship that fixes the understanding of the values and actions of another person; actualizing moral, humanistic values; reflecting the content of their own actions and actions in relation to the other; reflecting the perception of the spiritual world of another person. The textual-dialogical approach in education is presented as a learning strategy, as an educational technology, as a scientific approach. The content of the textual-dialogical approach to the development of cadets-future employees of the penal-executive system ability for humanistic interaction with a person is revealed through the content of the concepts «text» and «dialogue». It is justified that the texts presented to cadets while developing their ability should, firstly, contain such knowledge, which, speaking in the meaning of humanistic values, allows students to interact with other people on the basis of these values; secondly, to meet the criteria of significance, accessibility and credibility. It is shown that, in the context of dialogues, cadets acquire personal experience of humanistic interaction with other people, which allows them to choose a humanistic oriented sense of dialogical interaction with another, find ways of interaction with another person that are adequate for this situation, and reflect their attitude to another.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Sergey Alexandrovich Vdovin
Samara Law Institute of the Federal Penitentiary Service of Russia
Author for correspondence.
Email: s.a.vdovin-sui@yandex.ru
candidate of pedagogical sciences, dean of Law Faculty
Russian Federation, SamaraReferences
- Балашов Л.Е. Этика: учебное пособие. М.: Дашков и К°, 2004. 176 с.
- Бездухов А.В. Сущность нравственно-педагогического взаимодействия учителя и учащихся // Образование и саморазвитие. 2011. № 1 (23). С. 124-129.
- Борытко Н.М. В пространстве воспитательной деятельности. Волгоград: Перемена, 2001. 181 с.
- Иванова С.П. Учитель XXI века: ноопсихологический подход к анализу профессионально-личностной готовности к педагогической деятельности. Псков: ПГПИ им. С.М. Кирова, 2002. 228 с.
- Коротаева Е.В. Основы педагогических взаимодействий. Екатеринбург: УрГПУ, 2000. 143 с.
- Радионова Н.Ф. Взаимодействие педагогов и старших школьников. Л.: ЛГПИ им. А.И. Герцена, 1989. 84 с.
- Рыбин В.А. Гуманизм как этическая категория. М.: Логос, 2004. 272 с.
- Ситаров В.А., Маралов В.Г. Психология и педагогика ненасилия. М.: Клуб «Реалисты», 1997. 336 с.
- Щуркова Н.Е. Педагогическая технология. М.: Педагогическое общество России, 2002. 224 с.
- Яковлева Н.Н. Гуманистическое взаимодействие преподавателей и студентов в процессе адаптации студентов // Педагогический опыт: теория, методика, практика. 2016. № 1 (6). С. 137-140.
- Сериков В.В. Обучение как вид педагогической деятельности. М.: Академия, 2008. 256 с.
- Бачурина С.О. Подготовка педагогов в условиях повышения квалификации к реализации текстуально-диалогической образовательной технологии // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2011. № 6 (60). С. 25-28.
- Авдеева М.А. Текстуально-диалогический подход к формированию готовности школьников к аксиологическому общению в школе // Поволжский педагогический вестник. 2016. № 1 (10). С. 33-37.
- Ненашева О.В. Текстуально-диалогический подход к формированию морального мышления студента - будущего учителя // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. Социальные, гуманитарные, медико-биологические науки. 2015. Т. 17. № 1-4. С. 845-849.
- Ибатова А.З., Вдовиченко Л.В. Реализация текстуально-диалогического подхода в обучении иностранному языку в вузе // Глобальный научный потенциал. 2015. № 11 (56). С. 22-24.
- Бездухов В.П. Культура и образование // Кулюткин Ю.Н., Бездухов В.П. Ценностные ориентиры и когнитивные структуры в деятельности учителя. Самара: СГПУ, 2002. С. 67-173.
- Кулюткин Ю.Н. Диалог как предмет педагогической рефлексии // Кулюткин Ю.Н., Бездухов В.П. Ценностные ориентиры и когнитивные структуры в деятельности учителя. Самара: СГПУ, 2002. С. 274-329.
- Сенько Ю.В. Гуманитарные основы педагогического образования. М.: Академия, 2000. 240 с.
- Петренко М.А. Генезис диалогического подхода в науке и образовании // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2008. № 81. С. 242-251.
- Белова С.В. Педагогика диалога: теория и практика построения гуманитарного образования. М.: АПКиППРО, 2006. 380 с.
- Иванова С.П. Учитель XXI века: ноопсихологический подход к анализу профессионально-личностной готовности к педагогической деятельности. Псков: ПГПИ им. С.М. Кирова, 2002. 228 с.
Supplementary files
