Morality as a property of human: the pedagogical aspect
- Authors: Guschina A.V.1
-
Affiliations:
- Murmansk Arctic State University
- Issue: Vol 6, No 3 (2017)
- Pages: 279-283
- Section: 13.00.00 – Pedagogical Sciences
- URL: https://ogarev-online.ru/2309-4370/article/view/22127
- DOI: https://doi.org/10.17816/snv201763304
- ID: 22127
Cite item
Full Text
Abstract
In this paper the author shows that it is important to teach morality to prospective teachers. The author also shows that the solution of this task connected with the introduction of the student to the values that are in the norms of morality satisfies the need of our society in the moral teacher. The paper contains evidence that a moral educator is called upon to educate a person who can live among people. The author shows that a moral person honors the memory of ancestors, keeps memorable dates in his moral memory, and supports the preserved and preserved traditions. Two points of view of scientists regarding morality as human properties are revealed: according to the first point of view, a person’s morality comes down to knowing the norms of morality towards himself/herself as well as towards the surrounding reality in the educational process; according to the second point of view, morality as a property of man is manifested in social being, and its form and external manifestation are social, its function is the preservation of collective ties, and thus of society.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Anna Vladimirovna Guschina
Murmansk Arctic State University
Author for correspondence.
Email: anna.guschina63@mail.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor, vice rector for academic and educational work
Russian Federation, MurmanskReferences
- Руссо Ж.-Ж. Педагогические сочинения. В 2 т. Т. 1. М.: Педагогика, 1981. 656 с.
- Данилюк А.Я., Кондаков А.М., Тишков В.А. Концепция духовно-нравственного развития и воспитания личности гражданина России. М.: Просвещение, 2009. 24 с.
- Фромм Э. Психоанализ и этика. М.: Республика, 1993. 416 с.
- Овинова Л.Н. Нравственность как педагогическое понятие // Вестник Южно-Уральского государственного университета. 2006. № 16(71). Серия «Образование. Здравоохранение. Физическая культура». С. 18-21.
- Поздняков Э.А. Философия культуры. М.: Интурреклама, 1999. 576 с.
- Подзорова С.В. К вопросу о сущности понятия «нравственность» // Современная наука. 2011. № 2. С. 51-55.
- Лихачев Б.Т. Философия воспитания. Специальный курс: учебное пособие для студентов высших учебных заведений. М.: Прометей, 1995. 282 с.
- Петрашкевич-Тихомирова О.М. Культурология как теория культуры. М.: Академический Проект, 2005. 272 с.
- Поздняков Э.А. Философия культуры. М.: Интурреклама, 1999. 576 с.
- Ярошевский М.Г. Теоретическое и категориальное в системе науки // Основы теоретической психологии / А.В. Петровский, М.Г. Ярошевский. М.: ИНФРА-М, 1998. С. 123-138.
- Лернер И.Я. Дидактические основы методов обучения. М.: Педагогика, 1981. 186 с.
- Краевский В.В. Содержание образования: вперед к прошлому. М.: Педагогическое общество России, 2001. 36 с.
- Декарт Р. Сочинения. В 2 т. Т. 1. М.: Мысль, 1989. 654 с.
- Гущина А.В. Идеи Ф. Бэкона, Р. Декарта, Т. Гоббса о морали и нравственности в их приложении к воспитанию // Самарский научный вестник. 2017. Т. 6, № 1 (18). С. 178-182.
- Гусейнов А.А. Предмет этики // Этика: учебник / А.А. Гусейнов, Р.Г. Апресян. М.: Гардарики, 1998. С. 9-28.
Supplementary files
