Appealing to Traditional Values in Russia, India and China: a Comparative Analysis

Cover Page

Full Text

Open Access Open Access
Restricted Access Access granted
Restricted Access Subscription Access

Abstract

The article examines the reasons and functions of the appeal to traditional values in modern Russia, India and China. Although innovations still play a leading role in tandem with traditions, appeal to traditional values has become an integral part of the official modernization discourse in all three countries. Given the increasing fragmentation of today’s world, these countries employ the traditional values in order to defend ideological sovereignty and resist the expansion of the Western values. In both Russia and China, after the end of the turbulent era of market reforms, the traditional values are invoked to unite the growth and stability. In India, the use of Hindutva’s values by the Bharatiya Janata Party and its allies contributed to their victories in the 2014, 2019 and 2024 parliamentary elections. In Russia, mass consciousness perceives the traditional values holistically as something own and good and, unlike the academic discourse, does not incline to analyse which kind of traditions, pre-revolutionary, Soviet, or universal this term refers to. In all three countries the appeal to traditional values effectively provides political and electoral support of authorities. Nevertheless, the realities of consumer society significantly limit the influence of traditional values on everyday life and demographic behaviour.

About the authors

M. A. KLUPT

St. Petersburg State University of Economics

Author for correspondence.
Email: klupt@mail.ru
St. Petersburg, Russia

References

  1. Бессонова О. Э. Институты раздаточной экономики России: ретроспективный анализ. Новосибирск: ИЭ и ОПП СО РАН, 1997. [Bessonova O. E. (1997) Instituty razdatochnoy ekonomiki Rossii: retrospektivnyy analiz [Institutes of Handout (redistributive) Economy of Russia: retrospective analysis]. Novosibirsk: IE i OPP SO RAN. (In Russ.)]
  2. Борох О. Н., Ломанов А. В. Модернизация китайского типа: эволюция концепции // Мировая экономика и международные отношения. 2024. Т. 68. № 1. С. 31–47. doi: 10.20542/0131-2227-2024-68-1-31-47. [Borokh O. N., Lomanov A. V. (2024) Chinese-Style Modernization: Evolution of the Concept. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya [World Economy and International Relations]. Vol. 68. No. 7: 31–47. (In Russ.)]
  3. Кирдина С. Г. Институциональные матрицы и развитие России. М.: ТЭИС, 2000. [Kirdina S. G. (2000) Institutional Matrices and Development in Russia. Moscow: TEIS. (In Russ.)]
  4. Кирдина-Чэндлер С. Г. Методологический институционализм и мезоуровень социального анализа // Социологические исследования. 2015. № 12. С. 51–59. [Kirdina-Chandler S.G. (2015) Methodological Institutionalism and the Importance of Meso-level of Social Analysis. Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological studies]. No. 12: 51–59. (In Russ.)]
  5. Крушинский А., Ломанов А., Переломов Л. «Китайская мечта» и категории традиционной китайской мысли // Проблемы Дальнего Востока. 2015. № 5. С. 135–148. [Krushinsky A., Lomanov A., Perelomov S. (2015) “Chinese Dream” in the Context of Traditional Chinese Thought’ Categories. Problemy Dal’nego Vostoka [Far Eastern Studies] No. 5: 135–148. (In Russ.)]
  6. Переломов Л. С. Конфуцианство и легизм в политической истории Китая. М.: Наука, 1981. [Perelomov L. (1981) Konfutsianstvo i legizm v politicheskoy istorii Kitaya [Confucianism and Legalism in the Political History of China]. Moscow: Nauka. (In Russ.)]
  7. «Стрела времени» в массовом сознании россиян: оценки прошлого, суждения о настоящем, представления о будущем / Под ред. М. К. Горшкова. М.: Весь мир, 2024. [«The Arrow of Time» in the Mass Consciousness of Russians: Assessments of the Past, Judgments about the Present, Ideas about the Future. (2024) Ed. by M. K. Gorshkov. Moscow: Ves’ mir. (In Russ.)]
  8. Eisenstadt S. N. (2000). Multiple Modernities. Daedalus. Vol. 129. No. 1: 1–29.
  9. Gao H., Wang P., Tam T. (2024) Chinese Social Value Change and its Relevant Factors: an Age-period-cohort Effect Analysis. The Journal of Chinese Sociology. 11: 7. doi: 10.1186/s40711-024-00209-9.
  10. Ho W-Ch. (2022) The Surge of Nationalist Sentiment among Chinese Youth during the COVID-19 Pandemic. China: An International Journal. Vol. 20. No. 4: 1–22. doi: 10.1353/chn.2022.0032.
  11. Liu A., Li X., Fang S. (2023) Unpacking “the West”: Divergence and Asymmetry in Chinese Public Attitudes Towards Europe and the United States. Journal of Current Chinese Affairs Vol. 52. No. 1: 119–133 doi: 10.1177/18681026221139301.
  12. Mouzelis N. (1999) Modernity: a non-European Conceptualization. British Journal of Sociology. Vol. 50. No. 1: 141–159.
  13. Shan W., Chen. J. (2021) The Little Pinks: Self-mobilized Nationalism and State Allies in Chinese Cyberspace. International Journal of China Studies. Vol. 12. No. 1: 25–46.
  14. Sharma A. (2020) On the Difference Between Hinduism and Hindutva. Asian Philosophies and Religions. Vol. 25. No. 1: 43–47.
  15. Tanrikut M. (2025) Mao Zedong and Legalism: A Lifelong Defense of a Classical Chinese Philosophy. Journal of East Asian Studies in Türkiye. Vol. 8. Iss. 15: 38–62. DOI: 10.59114/ dasad.15620147.
  16. Thomas V., Deka Ch. et al. (2024) Examining the Intervention of Religion in Indian Politics Through Hindutva Under the Modi Regime. Religions. Vol. 15. Iss. 12: 38–62. doi: 10.3390/rel15121509.
  17. Xiang B., Wu Q. (2023) Self as Method Thinking Through China and the World. Palgrave Macmillan. doi: 10.1007/978-981-19-4953-1.
  18. Yaqin W. (2024) Examining the Alignment of Ideological Expression with Behavior or Deception: An Experimental Investigation of Chinese Youth’s Political Attitudes Towards America. Humanities and Social Sciences. Vol. 12. No. 5: 125–141. doi: 10.11648/j.hss.20241205.14.
  19. Yifeng W. (2024) Between Money and Intimacy: Brideprice, Marriage, and Women’s Position in Contemporary China. Demographic Research. Vol. 50: 1353–1386. doi: 10.4054/DemRes.2024.50.46.

Copyright (c) 2025 Russian Academy of Sciences

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».