ЧТО ВАЖНЕЕ БЫТЬ АКТИВНЫМ ИЛИ БЫТЬ ХОРОШИМ? СРАВНИТЕЛЬНОЕ ИССЛЕДОВАНИЕ НАГРАД РОССИЙСКИХ И КИТАЙСКИХ ШКОЛЬНИКОВ
- Авторы: Азбель А.А.1, Чжан Ц.1, Илюшин Л.С.1
-
Учреждения:
- Санкт-Петербургский государственный университет
- Выпуск: № 1 (2023)
- Страницы: 25-46
- Раздел: Статьи
- URL: https://ogarev-online.ru/2782-2575/article/view/270209
- DOI: https://doi.org/10.23951/2782-2575-2023-1-25-46
- ID: 270209
Цитировать
Полный текст
Аннотация
Заслуженная награда и похвала ребёнка, является одним из древних способов обратной связи о том, в нужном ли направлении развивается человек. Изучая способы позитивного подкрепления и различий в способах поощрения детей в разных странах, учителя могут лучше понять особенности своих возможных иностранных учеников, а также выбрать новые методы для поддержки учеников-соотечественников. Цель статьи – проанализировать различия в культуре наградного дискурса школьных достижений в российских и китайских школах. Методы исследования: сочетание сравнительного и описательного подхода к анализу текстов, статистический анализ. В исследовании использовались наградные тексты школьников и дошкольников из России (n = 51) и Китая (n = 50). В результате исследования было установлено, что для китайских образовательных учреждений характерны награды трёх форматов, а для российских – семи. Системы поощрений в России и Китае имеют схожесть и различия. Общим для обеих практик является поощрение хорошей успеваемости (достижение высокого рейтинга) и поддержка развития личных талантов ребенка в области искусств или в спорте. Свойственным исключительно китайской школе можно назвать поощрение личностных качеств ученика (любовь к труду, добросовестность, настойчивость и т.д.). Уникальной особенностью российской школы в этом контексте является поощрение активности школьника в какой-либо творческой деятельности («участие в выставке/фестивале») без указания конкретного результата ребенка. В текстах и китайских и российских наградных документов отмечаются «достижения», но в китайских наградах педагоги отдают предпочтение формулировкам, содержащим «надежду на будущие успехи», а в российских фиксируется только факт участия награждаемого ребенка в том или ином событии. Кроме того, в текстах российских наградных документов практически не используются художественные средства языка, в то время как в текстах китайских широко используются метафоры, эпитеты и сравнения для эмоционального усиления “поощрительного высказывания”.
Об авторах
Анастасия Анатольевна Азбель
Санкт-Петербургский государственный университет
Автор, ответственный за переписку.
Email: a.azbel@spbu.ru
кандидат психологических наук, доцент Санкт-Петербург, Россия
Цзиньфан Чжан
Санкт-Петербургский государственный университет
Email: alinazhangjf@gmail.com
магистр Санкт-Петербург, Россия
Леонид Сергеевич Илюшин
Санкт-Петербургский государственный университет
Email: l.ilushin@spbu.ru
доктор педагогических наук, профессор Санкт-Петербург, Россия
Список литературы
- Azbel A.A., Ilyushin L.S., Kazakova E.I., Morozova P.A. The attitude of students and teachers to feedback: contradictions and development trends. Education and science. 2022;24(7):76-109. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2022-7-76-109
- Aivazova V.V. Cognitive research of the frame-scenario “gratitude” in various types of English and German discourse. Dis. cand. philologist. Sciences. 2011. https://www.elibrary.ru/item.asp?id=19251333
- Alexandrovskaya V.N. ““Ideal image” and “Formation of personality” as a polyfunctional synthesis.” Bulletin of the Samara State University. 1 (112), 2014: 198-206. https://www.elibrary.ru/item.asp?id=21344599
- Arutyunyan Yu.I. An average person – a typical person – an ideal person: historians of Russian abroad about the Western Middle Ages. Proceedings of the St. Petersburg State University of Culture and Arts. 2008; 178: 8-14. https://www.elibrary.ru/item.asp?id=32577496
- Bien Nguyen. Change of the ideal personality in ancient and western history. Foreign philosophy and philosophy history. 1995;4:14-16. (translated from Chinese by 卞谷寅.夏保西方游戏的剧情主要讲述的人格的这些//外国品学与品学史1995. № 4. P. 14–16).
- Vorkachev S.G. Great word: linguo-conceptual analysis of gratitude in scientific discourse. Actual problems of philology and pedagogical linguistics. 2018; (4(32)). https://www.elibrary.ru/item.asp?id=36633779
- Goncharov V.V., Poyarkov S.Yu. Human rights and freedoms as an ideal value of the modern state. Philosophy and Culture. 2017; (1): 47-50. https://www.elibrary.ru/item.asp?id=28423227
- Dean Y. The influence of awards on the psychological state of students. Space of education. 2008;(13):80-82. (translated from Chinese by 丁宇Impact of rewards on students’ psychological state//教育电影. 2008. No. 13. P. 80–82).
- Zhidkova E.V., Ilinykh G.S. Encouragement and punishment of students in elementary school. Materials of sectional meetings of the 58th student scientific and practical conference of PNU. 2018:125-128. https://www.elibrary.ru/item.asp?id=35262025
- Kislitsa G.K. A study of the phenomenology of the experience of gratitude. Bulletin of St. Petersburg State University. 2016; 15(3). https://www.elibrary.ru/item.asp?id=27252587
- Klyachko T., Semionova E., Tokareva G. “Success and failure of schoolchildren: parents’ expectations, teachers’ assessment”. Questions of Education. Educational Studies Moscow. 2019; 4 (December): 71-92. https://doi.org/10.17323/1814-9545-2019-4-71-92
- Kulikova L.N. Personal self-development of the student and teacher – the basis of humanistic pedagogy. Pedagogy of development. 2001:3-10.
- Levin K., Bandura A. Gestalt psychology and socio-cognitive theory of personality. St. Petersburg: University Library. 2007. https://www.elibrary.ru/item.asp?id=20090445
- Liu Xiaodan. Comparison of the Western ideal personality and the ideal personality of Confucius. Chinese electric power education. 2011;(188):137-138. (translated from Chinese by 刘晓丹. Comparison of Western ideal person and 学子 ideal person//中国电影教育2011. #188. P. 137–138).
- Managarov R.V. Encouragement as a means of pedagogical influence on the achievement of a positive learning outcome at school. Social, humanitarian and economic sciences: actual problems. 2018:206-208. https://www.elibrary.ru/item.asp?id=36324841
- Mareeva E.V., Mareev S.N. The problem of thinking: a contemplative and activity approach. Moscow: Academic Project, 2013: 281 p. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=22323073
- Menshikov A.N. Non-verbal behavior of a teacher as a factor in the development of a student’s personality. Pedagogy and psychology in the context of modern research on problems of personality development. 2013: 64-70. https://www.elibrary.ru/item.asp?id=22769571
- Ouyang Jie. Regional education: an analysis of the educational survey and “map of dignity”. Journal of educational reform. 2004;(11):72-74. (translated from Chinese 欧阳泽.手机手机技术:是是“手机卡”教育问华标准的报用//教育手机报. 2004. No. 11. P. 72–74).
- Panina E.A. Methods for the formation of positive patterns of behavior among adolescents in a conflict situation. Psychology and psychotechnics. 2014;(5):39-59. https://www.elibrary.ru/item.asp?id=22286696
- Skinner B.F. Behavior of organisms [per. s English Zuev A.B.]. Moscow: Operant, 2016:363 p.
- Chinese Dictionary. URL: http://xh.5156edu.com/
- Ushinsky A.D. Modern ideas and Orthodoxy. St. Petersburg: type. Yu. Shtaufa, 1857. 20 p.
- Juan Kaigo. Dictionary of one hundred schools of masters. Chengdu. ed. Sichuan People’s Publishing House, 1999.
- Ji Zhenhui. The role of praise in education. Educational-pedagogical forum. 2013: 59-61. (translated from Chinese 季振辉. The role of education in education// Education and education forum. 2013. P. 59–61).
- Jin Li. Cultural Foundations of Education: East and West [Text]. transl. from English. A. Appolonova, T. Kotelnikova; under scientific ed. S. Filonovich; National research University “Higher School of Economics”. Moscow: Ed. house of the Higher School of Economics, 2015:464 p.
- Chezhina Ya.V. Behavioral-humanistic method of education by praise (method of Alan Kazdin). Integrative approach to human psychology and social interaction of people: vectors of development of modern psychological science. 2017:237-242. https://www.elibrary.ru/item.asp?id=29286083
- Zhang Jining. Comparison of Chinese and Western Ideal Personality and Remodeling of Ideal Personality. Bulletin of the Komsomol School of Shandong Province: Research on Teenagers. 1997;(3):4-7. (translated from Chinese by 张种宁.中西方电影电影电影的人格可电影的人格重塑的发动电影 // Shandong省共青团学报 : 研究小少年1997. #3. P. 4–7.)
- Yasvin V.A. Formation of the theory of the personality development environment in domestic pedagogical psychology. Psychology. Journal of the Higher School of Economics. 2020;17(2):295-314. doi: 10.17323/1813-8918-2020-2-295-314
Дополнительные файлы
