Diagnostic Assessment of Proficiency in Specialty Metalanguage (Russian as a Foreign Language)
- Authors: Shatalova N.S.1, Uskova O.A.1
-
Affiliations:
- Moscow State Linguistic University
- Issue: No 2 (851) (2024)
- Pages: 97-101
- Section: Pedagogical Studies
- URL: https://ogarev-online.ru/2500-3488/article/view/307306
- ID: 307306
Cite item
Full Text
Abstract
The article examines current approaches to teaching foreigners professional communication in Russian. Special attention is given to the efficiency of teaching metalanguage through diagnostic assessment of proficiency in communicative competence. According to the inventory of skills in linguistic and discourse competences types of activities for diagnostic assessment are proposed.
About the authors
Natalia Stanislavovna Shatalova
Moscow State Linguistic University
Author for correspondence.
Email: 1shatalova59@mail.ru
Doctor of Pedagogy (Dr. habil.), Professor at the Department of Russian as a Foreign Language
Institute of International Programs
Olga Aleksandrovna Uskova
Moscow State Linguistic University
Email: olgauskova@mail.ru
Doctor of Philology (Dr. habil.), Associate professor
Professor at the Department of Russian as a Foreign Language
Institute of International Programs
References
- Ek J. A. van. Objectives for Foreign Language Learning and Teaching Modern Languages for Communication. Vol. I: Scope, Vol. II: Levels. Strasbourg, 1992.
- Ускова О. А., Шаталова Л. С., Шаталова Н. С. Метаязык профессиональной коммуникации: интегративная модель описания // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2022. Вып. 4 (859). С. 93-98. EDN: NFQRBO
- Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment Companion Volume with New Descriptors. Council of Europe, 2018.
- Левина Г. М. Обучение иностранцев русскому инженерному дискурсу: монография. М.: Янус-К, 2003. EDN: QQUZHP
- Васильева Т. В. Отбор и описание лексико-грамматического материала: подъязыки специальности для иностранных учащихся инженерного профиля: монография. М.: ИЦ ГОУ МГТУ "Станкин", Янус-К, 2005. EDN: QSFYMJ
- Русский язык профессионального общения. Модуль "Бизнес". Базовый уровень. Лингводидактическое описание целей и содержания обучения. Типовой тест / Л. С. Журавлева, М. М. Калиновская, Л. П. Клобукова, Л. Б. Трушина, О. А. Ускова, С. А. Хавронина. М.: Русский язык. Курсы, 2007. EDN: DENLTD
- Преподавание русского языка иностранным студентам: теория и практика, традиции и инновации: монография / [под ред. Н. И. Ушаковой]. Харьков: ХНУ имени В. Н. Каразина, 2014.
Supplementary files
