Traditions and Prospects of the Development of Russian Foreign Language Teaching Theory from the Historical Perspective (in memory of A. A. Mirolubov): Part 2. The 1970s – the beginning of the 1990s
- Авторлар: Koryakovtseva N.F.1, Demina D.A.1
-
Мекемелер:
- Moscow State Linguistic University
- Шығарылым: № 2 (851) (2024)
- Беттер: 52-59
- Бөлім: Pedagogical Studies
- URL: https://ogarev-online.ru/2500-3488/article/view/307297
- ID: 307297
Дәйексөз келтіру
Толық мәтін
Аннотация
The article continues a historic survey of the development of foreign language teaching theory in Russia considering the period of the 70s up to the beginning of the 90s; this period is defined as the generation and development of the Russian communicative method of teaching foreign languages; the authors emphasize the independent route of the Russian theory in the global context on the basis of the concept of language as communication, theory of action-oriented communication, foreign language acquisition and developmental education in Russian research.
Авторлар туралы
Nataliya Koryakovtseva
Moscow State Linguistic University
Хат алмасуға жауапты Автор.
Email: koryakovtseva@mail.ru
Doctor of Pedagogy (Dr. habil), Professor
Foreign Language Teaching Department,
The Maurice Torez Institute of Foreign Languages
Darya Demina
Moscow State Linguistic University
Email: dasha_k@mail.ru
PhD (Pedagogy), Assistant Professor
Head of Inclusive education Support Center
Әдебиет тізімі
- Коряковцева Н. Ф., Демина Д. А. Традиции и перспективы развития отечественной методической науки в российской историографии (памяти А. А. Миролюбова). Часть 1. Начало ХХ в. - 60-е гг. // Вестник Московского государственного лингвистического университета Образование и педагогические науки. 2024. Вып. 1 (850). С. 44-51. EDN: TULEXS
- Гальскова Н. Д., Коряковцева Н. Ф., Гусейнова И. А. Современная лингводидактика: монография. М.: Кнорус, 2021. EDN: GZHNJO
- Леонтьев А. А. Основы теории речевой деятельности. М.: Наука, 1974. EDN: SFHRFH
- Колшанский Г. В. Проблема владения и овладения языком в лингвистическом аспекте // Иностранные языки в высшей школе. 1975. Вып. 10. С. 5-13.
- Тарасов Е. Ф. Проблемы анализа речевого общения. Общение, текст, высказывание. М.: Наука, 1989.
- Гез Н. И. Формирование коммуникативной компетенции как объект зарубежных методических исследований // Иностранные языки в школе, 1985. Вып. 2. С. 11-20.
- Взаимосвязанное обучение видам речевой деятельности / В. П. Григорьева и др. М.: Русский язык, 1985.
- Скалкин В.Л.Основы обучения устной иноязычной речи. М.: Педагогика, 1981.
- Дридзе Т. М. Текстовая деятельность в структуре социальной коммуникации. М.: Высшая школа, 1984.
- Бим И. Л. Теория и практика обучения немецкому языку в средней школе. М.: Просвещение, 1988.
- Ушакова Т.Н. Речь как когнитивный процесс и как средство общения // Когнитивная психология: Материалы финско-советсткого симпозиума. 1986. С. 135-144.
- Халеева И. И. Основы теории обучения пониманию иноязычной речи (подготовка переводчика). М.: Высшая школа, 1989. EDN: LBJQJN
Қосымша файлдар
