Patient-focused medical care techniques in a hospital

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

Objectives – to improve the organizational processes in the municipal hospital.

Material and methods. The study was conducted in Samara City Clinical Hospital №1 named after N.I. Pirogov. The methods of organizational modeling and statistical analysis were applied.

Results. The following patient-centered care techniques were introduced in the large multi-facility hospital: special logistics in the hospital admissions unit; models of "comfortable patient admission" and "friendly environment"; integrated information exchange with the emergency medical setting; modern equipment; new landscape; updated security and quality management systems. Routing in the admissions unit is organized according to a "3H" triage system – patients with different severity of conditions are sorted to "red', "yellow" and "green" zones. The "red" zone is intended for patients in extremely serious condition, with impaired vital functions. The "yellow" zone receives patients who are in a serious condition or in a state of moderate severity, with a violation of independent movement. The "green" zone accumulates patients whose health condition is not life threatening. The hospital's quality management system complies with the international standard ISO 9001:2015.

Conclusion. Implemented patient-focused care techniques set the best level of quality, costs and time of medical care thus ensuring the persistent development of the institution. The international quality management standards contribute to the wide dissemination of new principles of hospital management – focus on the patient, on the quality of care.

About the authors

Sergei A. Suslin

Samara State Medical University

Author for correspondence.
Email: sasuslin@mail.ru
ORCID iD: 0000-0003-2277-216X

PhD, Head of the Public Health and Healthcare Department

Russian Federation, Samara

Alexander V. Vavilov

Samara Clinical Hospital №1 n.a. N.I. Pirogov

Email: sasuslin@mail.ru
ORCID iD: 0000-0003-1105-0268

PhD, Chief Physician

Russian Federation, Samara

Rufiya I. Ginnyatulina

Samara State Medical University; Samara Clinical Hospital №1 n.a. N.I. Pirogov

Email: sasuslin@mail.ru
ORCID iD: 0000-0001-6844-5004

postgraduate of the Department of Public Health and Healthcare, Head of Medical Care Quality Department

Russian Federation, Samara

References

  1. Lindenbraten AL, Dubinin ND, Farrahova GR, Yagudin RH. [Some aspects of the introduction of quality management systems of medical care]. Prakticheskaya medicina. 2015;4(2):68–71. (In Russ.). Линденбратен А.Л., Дубинин Н.Д., Фаррахова Г.Р., Ягудин Р.Х. Некоторые аспекты внедрения систем управления качеством медицинской помощи. Практическая медицина. 2015;4(2):68–71.
  2. Nemytin YuV, Breskina TN. [Formation and development of a medical organization management system based on modern technologies of quality management]. Hirurgiya pozvonochnika. 2007;4:73–79. (In Russ.). Немытин Ю.В., Брескина Т.Н. Становление и развитие системы управления медицинской организацией на основе современных технологий управления качеством. Хирургия позвоночника. 2007;4:73–79.
  3. Manos A, Sattler M, Alukal G. Make healthcare lean. Quality progress. 2006;39(7):24.
  4. Fedorova IYu, Reshetov DN. [Improving the quality of health services]. Ekonomika i socium: sovremennye modeli razvitiya. 2017;16:135–151. (In Russ.). Федорова И.Ю., Решетов Д.Н. Повышение качества услуг в сфере здравоохранения. Экономика и социум: современные модели развития. 2017;16:135–151.
  5. Kim CS. Lean health care: What can hospitals learn from a world-class automaker? Journal of Hospital Medicine. 2006;1(3):191–199.
  6. Schweikhart SA, Dembe AE. The applicability of Lean and Six Sigma techniques to clinical and translational research. Journal of investigative medicine: the official publication of the American Federation for Clinical Research. 2009;57:748.
  7. Еrmolenko AG. [Reengineering of business processes as a radical method of corporate management of enterprises]. Vestnik TGU. 2012;2:167–172. (In Russ.). Ермоленко А.Г. Реинжиниринг бизнес-процессов как радикальный метод корпоративного управления предприятиями. Вестник ТГУ. 2012;2:167–172.
  8. Еrmakova S. [Reengineering of business processes of a medical organization]. Rossijskoe predprinimatel'stvo. 2009;4(2):113–117. (In Russ.). Ермакова С. Реинжениринг бизнес-процессов медицинской организации. Российское предпринимательство. 2009;4(2):113–117.
  9. Thor J. Getting going together: can clinical teams and managers collaborate to identify problems and initiate improvement? Qual Manag Health Care. 2004;13(2):130–142.
  10. Suslin SA, Fedoseeva LS, Nazarkina IM, Ginnyatulina RI. [Organization of a patients’ registration service as an element of healthcare quality management system]. Glavvrach. 2017;9:47–54. (In Russ.). Суслин С.А., Федосеева Л.С., Назаркина И.М., Гиннятулина Р.И. Организационное моделирование работы регистратуры как элемент системы управления качеством медицинской помощи. Главврач. 2017;9:47–54.
  11. Rusakova IV, Chernavskij AF, Petrova VI, Zin'kovskaya SM. [Recognition of problem areas and ways of process optimization in arranging reception work at municipal dental clinics when implementing methods of lean production]. Problemy stomatologii. 2018;1:110–115. (In Russ.). Русакова И.В., Чернавский А.Ф., Петрова В.И., Зиньковская С.М. Выявление проблемных зон и определение путей оптимизации процессов при организации работы регистратуры муниципальной стоматологической поликлиники при внедрении методов «бережливого производства». Проблемы стоматологии. 2018;1:110–115.
  12. Ginnyatulina RI, Suslin SA. [Modern aspects of quality management in healthcare]. Voprosy upravleniya v razvitii sistemy pervichnoj mediko-sanitarnoj pomoshchi. 2017:62–66. (In Russ.). Гиннятулина Р.И., Суслин С.А. Аспекты управления качеством медицинской помощи на современном этапе. Вопросы управления в развитии системы первичной медико-санитарной помощи. 2017:62–66.
  13. Weingart SN, Pagovich O, Sands DZ, et al. Patient-reported service quality on a medicine unit. International Journal of Quality in Health Care. 2006;18:95–101.
  14. Arah OA, Klazinga NS, Delnoij DJ, et al. Conceptual frameworks for health systems performance: a quest for effectiveness, quality, and improvement. International Journal for Quality in Health Care. 2003;15:377–398.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML
2. Figure 1. Patient-oriented technologies of the city hospital.

Download (114KB)

Copyright (c) 2019 Suslin S.A., Vavilov A.V., Ginnyatulina R.I.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».