The author’s methodology in music pedagogy: a concept, distinctive characteristics and personalities
- Authors: Shestitko I.V.1, Wan K.1
-
Affiliations:
- Belarusian State Pedagogical University named after Maxim Tank
- Issue: Vol 11, No 4 (2022)
- Pages: 342-346
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://ogarev-online.ru/2309-4370/article/view/133260
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2022114319
- ID: 133260
Cite item
Full Text
Abstract
The paper deals with the analysis of the concepts: «methodology», «author’s technique» and «teaching technology». The author’s methodology in music pedagogy is revealed through the concepts: «author’s concept», «teaching system», «innovative activity of the teacher», «a set of non-standard methods, techniques and teaching aids», which are aimed at developing musical abilities, revealing the creative potential of students, taking into account the personality of the teacher. The paper contains conclusions about the purpose of the author’s methodology, about its structural representation as a sequence of actions aimed at achieving the goal, about the content of specific methods and techniques, about the criteria and indicators of its effectiveness to determine the conditions that promote or limit its application. The paper presents brief characteristics of the author’s methods in music pedagogy: the author’s method of using musical instruments for the development of musical hearing among preschool children (E.I. Zotkina); the author’s technique (A.A. Piliciauskas), which uses a method of understanding the intoned meaning of a work and a method of understanding a personal meaning of a musical composition; the author’s technique (K.A. Martinsen), characterized by the transition from a technical education to an internal one and from the internal one to a private one; the author’s technique SITO (V.G. Razhnikova); the author’s technique Cheryl Porter «Cheryl Porter vocal method».
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Irina Vladimirovna Shestitko
Belarusian State Pedagogical University named after Maxim Tank
Author for correspondence.
Email: irina.shestitko@mail.ru
candidate of pedagogical sciences, director of Institute for Advanced Training and Retraining, associate professor of Management and Educational Technologies Department
Belarus, MinskKe Wan
Belarusian State Pedagogical University named after Maxim Tank
Email: 963376741@qq.com
postgraduate student of Management and Educational Technologies Department
Belarus, MinskReferences
- Галица И.А., Парубец О.В., Розметова Е.Г. Операционно-проектные технологии активизации креативно-инновационного потенциала // Alma mater. 2013. № 2. С. 47–50.
- Громова С.А. Активизация мыследеятельности учащихся в процессе слушания музыки на уроке // Мастацкая і музычная адукацыя. 2015. № 1. С. 16–20.
- Конотоп А.В., Дамулин И.В., Струценко А.А. Организационно-педагогические условия формирования современного специалиста (на примере образовательного процесса в медицинском вузе) // Alma mater. 2017. № 11. С. 41–45.
- Нижникова А.Б. Формирование певческой культуры учителя музыки в процессе профессиональной подготовки в высшей школе: дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. Минск, 2004. 108 с.
- Полякова Е.С. Перманентное развитие личности педагога-музыканта в условиях полисубъектного взаимодействия: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.01. Минск, 2013. 350 с.
- Сурикова О.В. Технология развития рефлексивной компетентности педагога // Зборнік навуковых прац Акадэміі паслядыпломнай адукацыі. Вып. 18. Мінск: АПА, 2020. С. 416–428.
- Хуторской А.В. Образование, сообразное человеку: технология выращивания ценностей и целей // Народное образование. 2014. № 4. С. 153–159.
- Шакун Т.А. Развитие дидактических способностей слушателей переподготовки в процессе генеративного обучения педагогической деятельности // Адукацыя і выхаванне. 2022. № 9. С. 59–66.
- Шеститко И.В., Чэнь Ц. Профессиональная компетентность учителя вокала: сущность и структура // Педагогическая наука и образование. 2022. № 1. С. 65–71.
- Методика // Белорусская педагогическая энциклопедия: в 2 т. Т. 1: А–М / науч. ред. С.П. Самуэль, З.И. Малейко, А.П. Чернякова. Минск: Адукацыя i выхаванне, 2015. С. 658.
- Методика учебного предмета // Педагогическая энциклопедия: в 4 т. Т. 2: Ж–М / гл. ред.: И.А. Каиров и др. М.: Советская энциклопедия, 1965. С. 808.
- Методика воспитания // Педагогика: большая современная энциклопедия / авт.-сост. Е.С. Рапацевич. Минск: Современное слово, 2005. С. 307.
- Трофимова В.В., Кобзева Н.А., Никонова Е.Д., Ботова А.Л., Зяблова Н.Н. Технология обучения: последовательность действий // Высшее образование сегодня. 2017. № 3. С. 23–26.
- Мистюк В.А. Роль игры на музыкальных инструментах в развитии музыкального слуха и голоса детей (обзор методических работ) // Вопросы теории и методики музыкального воспитания: сб. науч. тр. Минск: Минский государственный педагогический институт, 1977. С. 27–38.
- Пиличяускас А.А. Познание музыки как воспитательная проблема: науч.-метод. пособие. М.: Мирос, 1992. 37 с.
- Мартинсен К.А. Методика индивидуального преподавания игры на фортепиано / пер. с нем. В.Л. Михелис. М.: Классика-XXI, 2003. 115 с.
- Ражников В.Г. Постижение сущности эстетических эмоций и художественных переживаний (авторский словарь и методика его применения) // Музыкальное искусство и образование. 2013. № 4. С. 54–63.
- Юркина О.В. Западные методики обучения эстрадному вокалу: авторская методика Шерил Портер // Преподаватель XXI век. 2022. № 1. С. 176–189. doi: 10.31862/2073-9613-2022-1-176-189.
Supplementary files
