Educating a virtuous student as a multifaceted process
- Authors: Bezdukhov V.P.1
-
Affiliations:
- Samara State University of Social Sciences and Education
- Issue: Vol 11, No 3 (2022)
- Pages: 235-240
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://ogarev-online.ru/2309-4370/article/view/114906
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2022113302
- ID: 114906
Cite item
Full Text
Abstract
The relevance of the topic of the paper is motivated by the importance of finding ways to preserve the highest moral values in the minds of the younger generation, and the development of moral feelings. The paper argues that one of the possible ways to preserve traditional values is education of a virtuous person. The author motivates the social relevance of educating such a person by the fact that a virtuous way of life, the person’s virtues are not innate. It is shown that a virtuous person is a moral person who cares about his spiritual qualities, or virtues, the essence of which is the ability to feel ashamed. The author points out that the development of the concept of «virtue» is carried out mainly by ethics that this concept is interpreted ambiguously and is not identical to the concept of «moral quality» used in pedagogical research on education. Various interpretations reflect the complex nature of the phenomenon and, accordingly, suggest the multifaceted nature of the process of educating a virtuous student. Each meaning of the concept of «virtue» corresponds to a specific area of the teacher’s activity in educating a virtuous student: a) improvement of moral qualities (virtue in the sense of moral quality); b) improvement of value orientations (virtue in the sense of value); c) raising moral awareness (virtue in the sense of the concept of moral awareness, the concept of morality); d) raising ethical awareness of young students (virtue in the sense of the category of ethical awareness, the category of ethics). The integrity of the teacher’s activity in educating a virtuous student as a multifaceted process is due to the dominance of the value approach: the sense of value has a moral quality, the category of ethics and the concept of morality, and the student’s focus on values forms his/her value orientations.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Vladimir Petrovich Bezdukhov
Samara State University of Social Sciences and Education
Author for correspondence.
Email: vlbezdukhov@mail.ru
doctor of pedagogical sciences, professor, corresponding member of Russian Academy of Education, professor of Pedagogy and Psychology Department
Russian Federation, SamaraReferences
- Лурье С.Я. Демокрит: тексты, перевод, исследования. Л.: Наука, Ленинградское отделение, 1970. 664 с.
- Аристотель. Сочинения. В 4 т. Т. 4. М.: Мысль, 1983. 830 с.
- Зотов Н.Д. Личность как субъект нравственной активности: природа и становление. Томск: Томский ун-т, 1984. 248 с.
- Гусейнов А.А. Предмет этики // Гусейнов А.А., Апресян Р.Г. Этика: учебник. М.: Гардарики, 1998. С. 9-28.
- Зеленкова И.Л. Прикладная этика: учеб. пособие. Минск: ТетраСистемс, 2002. 208 с.
- Золотухина-Аболина Е.В. Этика: учеб. пособие. Ростов-на-Дону: Феникс, 2013. 416 с.
- Мишаткина Т.В., Бражникова З.В. Предмет, специфика и задачи этики // Этика: учеб. пособие / под ред. Т.В. Мишаткиной, Я.С. Яскевич. Минск: Новое знание, 2002. С. 11-15.
- Скрипник А.П. Этика: учебник. М.: Проект, 2004. 352 с.
- Подольская Е.А. Этика: кредитно-модульный курс. М.: Дашков и К; Ростов-на-Дону: Наука-Спектр, 2009. 424 с.
- Шрейдер Ю.А. Этика. М.: Текст, 1998. 271 с.
- Кант И. Критика практического разума. СПб.: Наука, 1995. 528 с.
- Губин В.Д., Некрасова Е.Н. Основы этики: учеб. пособие. 2-е изд., испр. и доп. М.: Московский психолого-социальный институт; Воронеж: Модэк, 2010. 368 с.
- Скворцов А.А. Этика: учебник для бакалавров. М.: Юрайт, 2012. 306 с.
- Апресян Р.Г. Добродетель и порок // Гусейнов А.А., Апресян Р.Г. Этика: учебник. М.: Гардарики, 1998. С. 281-294.
- Апресян Р.Г. Добродетель // Этика: энциклопедический словарь / под ред. Р.Г. Апресяна, А.А. Гусейнова. М.: Гардарики, 2001. С. 116-118.
- Разин А.В. Этика: учебник для вузов. М.: Академический проект, 2003. 624 с.
- Голубева Г.А. Этика: учеб. пособие. М.: Альфа-Пресс, 2011. 368 с.
- Гуревич П.С. Этика: учебник. М.: Юрайт, 2013. 516 с.
- Основы общей и медицинской психологии / В.Н. Мясищев и др. Л.: Медицина, 1968. 216 с.
- Сагатовский В.Н. Философия развивающейся гармонии (философские основы мировоззрения). В 3 ч. Ч. 1. Введение: философия и жизнь. СПб.: СПбГУ, 1997. 224 с.
- Соловьев В.С. Оправдание добра: нравственная философия. М.: Республика, 1996. 479 с.
- Поздняков В.С. Человек моральный как предмет педагогической рефлексии // Золотое правило нравственности: педагогический аспект интерпретации и реализации: монография / под общ. ред. В.П. Бездухова. Самара: СГСПУ: Порто-Принт, 2018. С. 9-30.
- Гегель Г. Энциклопедия философских наук. В 4 т. Т. 1. Наука логики. М.: Мысль, 1975. 452 с.
- Ананьев Б.Г. Избранные психологические труды. В 2 т. Т. 1. М.: Педагогика, 1980. 232 с.
- Бездухов В.П. Функции ценностей и ценностных ориентаций // Новое в психолого-педагогических исследованиях. 2007. № 4 (4). С. 4-19.
- Бездухов В.П. Гуманистическая направленность учителя. Самара; СПб.: СамГПУ, 1997. 172 с.
- Бездухов В.П., Бездухов А.В. Ценностный подход к формированию гуманистической направленности студента - будущего учителя. Самара: СГПУ, 2000. 185 с.
- Бездухов В.П. Высота ценностей и ценностный отбор в деятельности учителя // Мир образования - образование в мире. 2021. № 2 (82). С. 43-53.
- Братусь Б.С. Личностные смыслы по А.Н. Леонтьеву и проблема вертикали сознания // Традиции и перспективы деятельностного подхода в психологии: школа А.Н. Леонтьева. М.: Смысл, 1999. С. 284-298.
- Бездухов А.В. Сущность различий между этическим и моральным, нравственным сознанием учителя // Новое в психолого-педагогических исследованиях. 2013. № 4. С. 56-66.
- Бездухов А.В. Ценностный «ярус» этического сознания учителя // Вестник Российского государственного университета им. И. Канта. 2008. № 2. С. 30-35.
- Степин В.С. Теоретическое знание. М.: Прогресс-Традиция, 2000. 744 с.
- Дробницкий О.Г. Проблемы нравственности. М.: Наука, 1977. 334 с.
- Архангельский Л.М., Джафарли Т. Этические категории // Предмет и система этики. М.: Институт философии АН СССР; София: Институт философии БАН, 1973. С. 152-178.
Supplementary files
