Methodological features of the study of «combat films» in the United States of 1941-1945

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

In modern studies on the history of wars, a fairly popular direction is the study of information discourse specifics. A special role in this discourse is played by propaganda through cinematography, which uses images, historical symbols and stable metaphors, the appeal to which can form a certain public reaction. The study of the main aspects of this topic is impossible without recourse to interdisciplinary methods of the humanities, developed as a result of a number of «turns» in the development of modern humanitarian knowledge, including «anthropological», «linguistic», «cultural», calling to study the perception of the world, human behavior in the past in the totality of socio-economic, political, cultural practices adopted in the studied society at a given time. In addition, an appeal to the methods of historical imagology will make it possible to trace the evolution of the process of visualization and mythologization of the Second World War in US cinematography more accurately. Without the study of the basic principles, methods, mechanisms and tools of this process it is extremely difficult to understand the peculiarities of the development and interaction of cinema and US propaganda at subsequent historical stages and the present. American scientists have achieved significant results in the study of directors’ creative biographies, in the specifics of their interaction with federal government bodies, and in the analysis of the activities of the Office of War Information in the field of cinematography.

About the authors

Sergey Olegovich Buranok

Samara State University of Social Sciences and Education

Author for correspondence.
Email: witch-king-1@mail.ru

doctor of historical sciences, associate professor, professor of World History, Law and Methods of Teaching Department

Russian Federation, Samara

References

  1. Basinger J. The World War II combat film. Middletown: Wesleyan University Press, 2003. 372 p.
  2. Neale S. Genre and Hollywood. New York: Psychology Press, 2000. 336 p.
  3. Eberwein R. The war films. New York: Rutgers University Press, 2004. 240 p.
  4. Browne N. Refiguring American film genres: history and theory. Los Angeles: University of California Press, 1998. 347 p.
  5. Suid L. Guts and glory: the making of the American military image in film. Lexington: The University Press of Kentucky, 2002. 768 p.
  6. Allison T. Screen combat: recreating World War II in American film and media. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, 2001. 380 p.
  7. Koppes С., Black G. Hollywood goes to War: how politics, profits and propaganda shaped World War II movies. New York: University of California Press, 1990. 384 p.
  8. Winkler A. The politics of propaganda: the office of War information, 1942-45. New Haven: Yale University Press, 1978. 230 p.
  9. Doherty T. Projections of War: Hollywood, American culture, and World War II. Washington: Columbia University Press, 1999. 381 p.
  10. Kane K. Visions of war: Hollywood combat films of World War II. New York: UMI Research Press, 1982. 170 p.
  11. Hoopes R. When the stars went to War: Hollywood and World War II. New York: Random House, 1994. 256 p.
  12. Chambers J. World War II, film, and history. Oxford: Oxford University Press, 1996. 208 p.
  13. Anderson D.K. John Ford. New York: UMI Research Press, 1972. 412 p.
  14. Bogdanovich P. John Ford. London: Studio Vista, 1967. 284 p.
  15. Baxter J. The cinema of John Ford. London; New York: A.S. Barnes, 1971. 382 p.
  16. Darby W. John Ford's westerns: a thematic analysis, with a filmography. New York: McFarland & Company, 1996. 317 p.
  17. Gallagher Т. John Ford: the man and his films. Berkeley: University of California Press, 1988. 600 p.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2022 Buranok S.O.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».