Teaching students to communicate in a foreign language through artificial intelligence technologies

封面

如何引用文章

详细

Importance. Artificial intelligence (AI) tools have significant linguistic and didactic potential, allowing them to be integrated into a foreign language teaching process in order to form aspects of a foreign language and develop types of foreign language speech activity. However, despite the availability of step-by-step methods of teaching a foreign language based on AI, most of them are focused on the lexical and grammatical speech skills formation and the written monologue skills development of learners and students. The methodology development for teaching foreign language communication to English-major students through practice with an AI tool is not the subject of a separate study. The goal of the study is to develop a methodology for teaching foreign language communication to English-major students through practice with an AI tool and to test its effectiveness during experimental training.

Materials and Methods. The participants of the training are 2nd year students of the training direction “Linguistics” (“Theory and Methods of Teaching Foreign Languages and Cultures”)  (LGPU) and “Translation and Translation Studies” (LGTU) specialty. In the CG (N = 24), the training took place according to the traditional method of teaching students without practice with the instrument АI. In the EG (N = 24), along with classroom classes, students participated in educational communication in a foreign language with virtual interlocutors on the application Character.AI. The aspects of control are 16 skills (perception, production and interaction) of speech communication. The Student’s t-test is used for statistical data processing.

Results and Discussion. The conducted experimental study has generally proved the author’s methodology effectiveness for teaching foreign language communication to English-major students through artificial intelligence technologies: express their point of view on the issue under discussion (t = 1.44 at p = 0.08), argue agreement or disagreement on the issue under discussion (t = 1.44 at p = 0.08) and follow the communication order. The data obtained show that the students’ practice with a virtual interlocutor did not have much impact on the first two skills development. Relatively high indicators of the ascertaining cross-section in these aspects of control (skill 2,3: CG: 𝑥̅ = 4,25; EG: 𝑥̅ = 4,29; skill 2.4: CG: 𝑥̅ = 4,00; CG: 𝑥̅ = 4,04) indicate that these skills are developed by the majority of students in the 1st year of higher education or in high school secondary schools.

Conclusion. The novelty of the conducted research lies in the author’s methodology development for teaching foreign-language speech communication to English-major students through practice with an AI tool (Character.AI). The proposed methodology can be used in secondary schools and linguistic and non-linguistic universities.

作者简介

A. Pribytkova

Lipetsk State Pedagogical P. Semenov-Tyan-Shansky University

编辑信件的主要联系方式.
Email: Anechka86@mail.ru
Anna A. Pribytkova, Cand. Sci. (Education), Associate Professor of Linguistics and Intercultural Communication Department42 Lenin St., Lipetsk, 398020 俄罗斯联邦

T. Ryazantseva

Lipetsk State Technical University

Email: tchetvernina75@mail.ru
Tatyana Yu. Ryazantseva, Cand. Sci. (Education), Associate Professor of Foreign Languages Department30 Moskovskaya St., Lipetsk, 398042 俄罗斯联邦

O. Khaustov

Lipetsk State Technical University

Email: o.khaustov@mail.ru
Oleg N. Khaustov, Cand. Sci. (Education), Associate Professor of Foreign Languages Department30 Moskovskaya St., Lipetsk, 398042 俄罗斯联邦

参考

补充文件

附件文件
动作
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».