On the effectiveness of mechanisms of psychophysiological adaptation in the dynamics of the educational process

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The article presents a review of the literature on contemporary studies of adaptation to educational activity in elementary, middle and high school. Shows the importance of psychophysiological “cost” of adaptation in the process of achievement of result of learning activities. The possible content of the main psychophysiological complexes for assessing adaptation parameters is considered, including methods for determining the typological properties of the nervous system, heart rate variability indicators, constitutional features that make up the concept of the psycho-physiological status of students, which is not only genetically determined, but can also change under the influence of external influences. Attention is paid to gender heterochronism of development. Special attention is paid to the problem of adaptation of students to specialized education. The necessity of psychophysiological monitoring taking into account the “cost” of adaptation is shown that there are three main periods of tension of adaptation systems in the learning process – primary school, puberty and the first courses of study at the university, but the mechanisms of stress in these three groups differ significantly. So, among first graders, the failure to adapt is facilitated by the mismatch of the rates of morphofunctional development, and there is also a significant effect of gender heterochronism of development on adaptation processes. In adolescents, at the beginning of puberty, there is an increase in the “price” of adaptation to educational activities, and the tension of regulatory mechanisms increases during the transition to specialized education, however, the conformity of individual typological characteristics to the chosen educational direction is of great importance in further adaptation. First-year students, unlike five-year students, have a decrease in the reserve capacity of the cardiovascular and central nervous systems, especially in conditions of exam stress.

About the authors

Tatiana A. Lezareva

St. Petersburg State Pediatric Medical University, Ministry of Healthcare of the Russian Federation

Author for correspondence.
Email: lezareva@me.com

PhD, Associate Professor, Department of Human Physiology

Russian Federation, Saint Petersburg

Sergey A. Lytaev

St. Petersburg State Pediatric Medical University, Ministry of Healthcare of the Russian Federation

Email: slytaev@gmail.com

MD, PhD, Dr Med Sci, Professor, Head, Department of Human Physiology

Russian Federation, Saint Petersburg

References

  1. Аветисян З.Е., Максимов О.Л., Сидоренко Ю.А., и др. Особенности взаимосвязи психофизиологических и биохимических показателей студентов с уровнем вегетативной регуляции их организма. Профилактическая и клиническая медицина. – 2014. – № 2. – С. 36–40. [Avetisyan ZE, Maksimov OL, Sidorenko YuA, et al. Features of interrelation of students psychophysiological and biochemical parameters with their body vegetative regulation level. Preventive and clinical medicine. 2014;(2):36. (In Russ.)]
  2. Айзман Р.И., Лебедев А.В., Айзман Н.И., Рубанович В.Б. Психофизиологические и личностные особенности студентов первого курса педагогического вуза // Сибирский педагогический журнал. – 2013. – № 6. – С. 244–251. [Ayzman RI, Lebedev AV, Ayzman NI, Rubanovich VB. Psikhofiziologicheskie i lichnostnye osobennosti studentov pervogo kursa pedagogicheskogo vuza. Sibirskiy pedagogicheskiy zhurnal. 2013;(6):244-251. (In Russ.)]
  3. Акопян А.Н., Субботина Р.А., Саноян Т.Р. Изменение психологических и психофизиологических показателей студентов в предэкзаменационной ситуации // Психология обучения. – 2016. – № 1. – С. 57–67. [Akopyan AN, Subbotina RA, Sanoyan TR. Change psychological and psychophysiological indicators of students in pre-examination situation. Psikhologiya obucheniya. 2016;(1):57-67. (In Russ.)]
  4. Андрианов В.В., Василюк Н.А., Бирюкова Е.В. Организация физиологических процессов у студентов при осуществлении когнитивной деятельности // Фундаментальные исследования. – 2015. – № 7–2. – С. 235–239. [Andrianov VV, Vasilyuk NA, Biryukova EV. Organization of physiological processes the students during cognitive activity. Fundamental research. 2015;(7-2):235-239. (In Russ.)]
  5. Андрианов В.В., Василюк Н.А., Бирюкова Е.В. Психофизиологические и сердечно-сосудистые механизмы обеспечения учебной деятельности студентов // Российский медико-биологический вестник им. академика И.П. Павлова. – 2015. – № 3. – С. 32–36. [Andrianov VV, Vasilyuk NA, Biryukova EV. Psychophysiological and cardiovascular mechanisms supporting the learning processis of the students. I.P. Pavlov Russian medical biological herald. 2015;(3):32-36. (In Russ.)]
  6. Артеменков А.А. Физиологическая оценка адаптации студентов к условиям учебного труда // Безопасность жизнедеятельности. – 2014. – № 9. – С. 3–8. [Artemenkov AA. Physiological Evaluation of Students’ Adaptation to the Education. Bezopasnost’ zhiznedeyatel’nosti. 2014;(9):3-8. (In Russ.)]
  7. Баранов А.А. Состояние здоровья детей в Российской Федерации // Педиатрия. – 2012. – Т. 91. – № 3. – С. 9–14. [Baranov AA. Sostoyanie zdorov’ya detey v Rossiyskoy Federatsii. Pediatriia. 2012;91(3):9-14. (In Russ.)]
  8. Безруких М.М. Педагогическая физиология как интегральная система знаний, необходимых педагогу // Известия Российской академии образования. – 2012. – № 3. – С. 49–56. [Bezrukikh MM. Pedagogical Physiology as an Integral System of Knowledge Required in Teaching. Izvestiya Rossiyskoy akademii obrazovaniya. 2012;(3):49-56. (In Russ.)]
  9. Богачева И.Г. Функциональное состояние организма студентов 1-го курса государственного медицинского университета им. И.И. Мечникова здравоохранения России // European Social Science Journal. – 2016. – № 2. – С. 302–310. [Bogacheva IG. The functional state of organism of students of 1 course in the state medical university named after I.I. Mechnikov of ministry of healthcare of Russia under the influence of factors internal environment. European Social Science Journal. 2016;(2):302-310. (In Russ.)]
  10. Борисова Т.С., Болдина Н.А., Солтан М.М., и др. Сравнительный анализ адаптационных возможностей организма первоклассников с учетом экологических особенностей региона проживания // Здоровье и окружающая среда. – 2012. – № 20. – С. 143–147. [Borisova TS, Boldina NA, Soltan MM, et al. The comparative analysis of first graders adaptation abilities in view of environmental features of the region of residence. Zdorov’e i okruzhaiushchaia sreda. 2012;(20):143-147. (In Russ.)]
  11. Браун О.В., Федоров А.И., Литвинова Н.А. Оценка психофизиологических показателей школьников в условиях профильного обучения // Валеология. – 2015. – № 4. – С. 50. [Braun OV, Fedorov AI, Litvinova NA. Estimation of psychophysiological indicators of schoolboys in the conditions of profile training. Valeologiya. 2015;(4):50-55. (In Russ.)]
  12. Варич Л.А., Сорокина Ю.В. Особенности психофизиологической адаптации учащихся младшего школьного возраста // Вестник Кемеровского государственного университета. – 2017. – № 2. – С. 117–122. [Varich LA, Sorokina YuV. Psychophysiological adaptation features of primary school pupils. Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta. 2017;(2):117-122. (In Russ.)]
  13. Глебов В.В., Аракелов Г.Г. Психофизиологические особенности и процессы адаптации студентов первого курса разных факультетов РУДН // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Экология и безопасность жизнедеятельности. – 2014. – № 2. – С. 89–95. [Glebov VV, Arakelov GG. Psychophysiological features and processes of adaptation of first-year students of different faculties of PFUR. Vestnik Rossiyskogo universiteta druzhby narodov. Seriya: Ekologiya i bezopasnost’ zhiznedeyatel’nosti. 2014;(2):89-95. (In Russ.)]
  14. Горбунова В.В., Анисимова Д.И., Булычева М.А., Сивкова О.В. Психофизиологическая характеристика первоклассников в период адаптации к обучению в школе // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. – 2014. – Т. 16. – № 5–1. – С. 629–635. [Gorbunova VV, Anisimova DI, Bulycheva MA, Sivkova OV. Psychophysiological characteristics of the first-grade pupils in the period of school adaptation. Izv Samar Naucn Centra Ross Akad Nauk. 2014;16(5-1):629-635. (In Russ.)]
  15. Давыдова Н.О., Кван О.В., Черемушникова И.И. Психофизиологические аспекты адаптации студентов разных социальных групп // Современные проблемы науки и образования. – 2015. – № 5. – С. 303. [Davydova NO, Kvan OV, Cheremushnikova II. Psychophysiological aspects of adaptation of students from different social groups. Modern problems of science and education. 2015;(5):303. (In Russ.)]
  16. Джебраилова Т.Д., Коробейникова И.И., Дудник Е.Н., Каратыгин Н.А. Вегетативные корреляты индивидуальных различий временных параметров и результативность интеллектуальной деятельности человека. Физиология человека. – 2013. – Т. 39. – № 1. – С. 94. [Dzhebrailova TD, Korobeinikova II, Dudnik EN, Karatygin NA. Autonomic correlates of individual differences in human intellectual activity. Fiziol Cheloveka. 2013;39(1):94. (In Russ.)]
  17. Дубровинская Н.В. Психофизиологическая характеристика подросткового возраста // Физиология человека. – 2015. – Т. 41. – № 2. – С. 113–122. [Dubrovinskaya NV. Psychophysiological features of adolescents. Fiziol Cheloveka. 2015;41(2):113-122. (In Russ.)]
  18. Ефимова Н.В., Мыльникова И.В. Особенности психофизиологического статуса подростков с различной интенсивностью спортивных занятий // Физиология человека. – 2015. – Т. 41. – № 1. – С. 83–88. [Efimova NV, Myl’nikova IV. Specific features of the psychophysiological status in adolescents with different intensities of sporting hours. Fiziol Cheloveka. 2015;41(1):83-88. (In Russ.)]
  19. Жетписбаева Г.Д., Абишева З.С., Айхожаева М.Т., и др. Функциональное состояние кардиореспираторной системы студентов в условиях адаптации к учебному процессу // Международный журнал экспериментального образования. – 2015. – № 3–1. – С. 27–29. [Zhetpisbaeva GD, Abisheva ZS, Aykhozhaeva MT, et al. The functional state of the cardiorespiratory system students in adaptation to educational process. Mezhdunarodnyy zhurnal eksperimental’nogo obrazovaniya. 2015;(3-1):27-29. (In Russ.)]
  20. Зайцева О.И., Колодяжная Т.А. Состояние и связь вегетативной нервной системы с психоэмоциональным статусом у школьников // Современные проблемы науки и образования. – 2016. – № 2. – С. 31. [Zaytseva OI, Kolodyazhnaya TA. State and communication vegetative nervous system with psycho-emotional status in schoolchildren. Modern problems of science and education. 2016;(2):31. (In Russ.)]
  21. Зашихина В.В., Цыганок Т.В. Психофизиологические аспекты адаптации студентов вузов // Фундаментальные исследования. – 2014. – № 2. – С. 64–68. [Zashikhina VV, Tsyganok TV. Psycho-physiological aspects of adaptation of high school students. Fundamental research. 2014;(2):64-68. (In Russ.)]
  22. Изатулин В.Г., Карабинская О.А., Калягин А.Н. Психофизиологические свойства личности и их влияние на процесс адаптации студентов к образовательной среде // Сибирский медицинский журнал (Иркутск). – 2015. – Т. 136. – № 5. – С. 130–132. [Izatulin VG, Karabinskaya OA, Kalyagin AN. Psychophysiological personality traits and their influences on the adaptation of students to educational environment. Sibirskii meditsinskii zhurnal. 2015;136(5):130-132. (In Russ.)]
  23. Казин Э.М., Касаткина Н.Э., Абаскалова Н.П., и др. Школьная адаптация подростков с различным типом вегетативной регуляции и проблемы формирования безопасного и здорового образа жизни обучающихся (методологические и организационно-педагогические аспекты) // Валеология. – 2015. – № 1. – С. 42–49. [Kazin EM, Kasatkina NE, Abaskalova NP, et al. School adaptation of teenagers with different types of autonomic (vegetative) regulation and problems of formation of a safe and healthy students’ lifestyle (methodological and educational aspects). Valeologiya. 2015;(1):42-49.(In Russ.)]
  24. Казин Э.М., Свиридова И.А., Четверик О.Н., и др. Влияние возрастных, гендерных и типологических особенностей подростков на формирование адаптивных возможностей в условиях обучения в основной школе // Вестник Кемеровского государственного университета. – 2017. – № 1. – С. 112–123. [Kazin EM, Sviridova IA, Chetverik ON, et al. Influence of age, gender and typological features of adolescents on the formation of adaptive possibilities in the conditions of training in middle school. Message 1: Age and gender characteristics of the psycho-physiological and psychosocial adaptation. Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta. 2017;(1):112-123. (In Russ.)]
  25. Кирсанов В.М., Шибкова Д.З. Психофизиологическая характеристика личности студентов в период адаптации к обучению в вузе // Сибирский педагогический журнал. – 2012. – № 9. – С. 127–132. [Kirsanov VM, Shibkova DZ. Psikhofiziologicheskaya kharakteristika lichnosti studentov v period adaptatsii k obucheniyu v vuze. Sibirskiy pedagogicheskiy zhurnal. 2012;(9):127-132. (In Russ.)]
  26. Климов В.М., Айзман Р.И. Оценка физического здоровья выпускников школ, поступающих в вузы // Бюллетень сибирской медицины. – 2016. – Т. 15. – № 3. – С. 41–47. [Klimov VM, Ayzman RI. Assessment of physical health of schools graduates going to the universities. Bulletin of Siberian medicine. 2016;15(3):41-47. (In Russ.)]
  27. Криволапчук И.А., Чернова М.Б. Факторная структура функционального состояния мальчиков 13–14 лет // Физиология человека. – 2017. – Т. 43. – № 2. – С. 43–55. [Krivolapchuk IA, Chernova MB. The factor structure of the functional state of boys aged 13–14 years. Fiziol Cheloveka. 2017;43(2):43-55. (In Russ.)]
  28. Кривошеина Н.П., Федоров А.И., Кошко Н.Н., и др. Психофизиологическое и вегетативное обеспечение процесса адаптации к условиям образовательного процесса детей 6–8 лет с признаками дефицита внимания // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. – 2016. – № 5. – С. 34–48. [Krivosheina NP, Fedorov AI, Koshko NN, et al. Psychophysiological and vegetative provision of adaptation to the conditions of the educational process of 6–8 year-old children with signs of attention deficit disorder. Vestnik Novosibirskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. 2016;(5):34-48. (In Russ.)]
  29. Лытаев С.А. Физиологические научно-педагогические школы ЛПМИ — СПбГПМУ // Педиатр. – 2014. – Т. 5. – № 1. – С. 3–17. [Lytaev SA. Physiological Scientific Pedagogical Schools of the Leningrad Pediatric Medical Institute – Saint Petersburg State Pediatric Medical University. Pediatrician (St. Petersburg). 2014;5(1):3-17. (In Russ.)]. https://doi.org/10.17816/PED513-17.
  30. Маслова Д.Н. Психофизический статус подростков и эффективность умственной работоспособности // Наука вчера, сегодня, завтра. – 2017. – № 11. – С. 5–12. [Maslova DN. The psychophysical status of adolescents and the effectiveness of mental health. Nauka vchera, segodnya, zavtra. 2017;(11):5-12. (In Russ.)]
  31. Машин В.А. Вариабельность сердечного ритма: Трехфазная модель ВСР в исследованиях функциональных состояний человека. – LAM-BERT Academic Publishing GmbH & Co. KG, 2012. – 580 с. [Mashin VA. Variabel’nost’ serdechnogo ritma: Trekhfaznaya model’ VSR v issledovaniyakh funktsional’nykh sostoyaniy cheloveka. LAM-BERT Academic Publishing GmbH & Co. KG; 2012. 580 p. (In Russ.)]
  32. Медведев В.И. Адаптация человека. – СПб.: Институт мозга человека РАН, 2003. – 584 с. [Medvedev VI. Adaptatsiya cheloveka. Saint Petersburg: Institut mozga cheloveka RAN; 2003. 584 p. (In Russ.)]
  33. Михайлова Л.А., Орлова С.Н. Особенности нейродинамических процессов у студентов с различным типом работоспособности нервной системы // Современные проблемы науки и образования. – 2016. – № 2. – С. 8. [Mikhaylova LA, Orlova SN. Features of neurodynamic processes at students with various type of operability of nervous system. Modern problems of science and education. 2016;(2):8. (In Russ.)]
  34. Овсянникова Н.М. Анализ особенностей психофизиологических показателей у студентов в процессе адаптации к учебному процессу в вузе // Таврический медико-биологический вестник. – 2013. – Т. 16. – № 3–3. – С. 92–95. [Ovsyannikova NM. Analiz osobennostey psikhofiziologicheskikh pokazateley u studentov v protsesse adaptatsii k uchebnomu protsessu v vuze. Tavricheskiy mediko-biologicheskiy vestnik. 2013;16(3-3):92-95. (In Russ.)]
  35. Петракова Т.В., Сысоева Л.А. Особенности показателей системы кровообращения у подростков 11–12 лет с разным соматотипом // Актуальные проблемы естественнонаучного образования, защиты окружающей среды и здоровья человека. – 2015. – Т. 1. – № 1. – С. 141–150. [Petrakova TV, Sysoeva LA. Osobennosti pokazateley sistemy krovoobrashcheniya u podrostkov 11–12 let s raznym somatotipom. Aktual’nye problemy estestvennonauchnogo obrazovaniya, zashchity okruzhayushchey sredy i zdorov’ya cheloveka. 2015;1(1):141-150. (In Russ.)]
  36. Семакова Е.В., Машкова И.Ю. Психофизиологическое исследование в изучении адаптационного процесса младшего школьника // Психология когнитивных процессов. – 2015. – № 2. – С. 218–223. [Semakova EV, Mashkova IYu. Psychophysiological research in the study of junior schoolchildren’s adaptation process. Psikhologiya kognitivnykh protsessov. 2015;(2):218-223. (In Russ.)]
  37. Семенова Л.М. Характеристика морфофункционального и психоэмоционального состояния учеников начальных классов 8–10 лет. Нейрокомпьютеры: разработка, применение. – 2015. – № 4. – С. 71–72. [Semenova LM. Characteristics of morphofunctional and psychoemotional state of the organism of primary school students (8–10 years). Neyrokomp’yutery: razrabotka, primenenie. 2015;(4):71-72. (In Russ.)]
  38. Семенова О.А., Мачинская Р.И. Нейропсихологический и нейрофизиологический анализ возрастных преобразований познавательных функций и рисков учебной дезадаптации в предшкольном возрасте // Новые исследования. – 2012. – № 1. – С. 45–73. [Semenova OA, Machinskaya RI. Neyropsikhologicheskiy i neyrofiziologicheskiy analiz vozrastnykh preobrazovaniy poznavatel’nykh funktsiy i riskov uchebnoy dezadaptatsii v predshkol’nom vozraste. Novye issledovaniia. 2012;(1):45-73. (In Russ.)]
  39. Суботялов М.А., Шуленина Н.С., Куприна Н.С. Функциональные и психофизиологические особенности школьников, обучающихся в условиях специализированного и профильного классов // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. – 2014. – № 4. – С. 81–87. [Subotyalov MA, Shulenina NS, Kuprina NS. Functional and psychophysiological features students studying in the specialized classes and profile. Vestnik Novosibirskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. 2014;(4):81-87. (In Russ.)]
  40. Сухарева Л.М., Надеждин Д.С. Особенности нервно-психического развития детей при поступлении в школу // Российский педиатрический журнал. – 2012. – № 4. – С. 41–46. [Sukhareva LM, Nadezhdin DS. Osobennosti nervno-psikhicheskogo razvitiya detey pri postuplenii v shkolu. Russian journal of pediatrics. 2012;(4):41-46. (In Russ.)]
  41. Тарасова О.Л., Казин Э.М., Фёдоров А.И., и др. Комплексная оценка нейродинамических и вегетативных показателей у подростков: возрастные, гендерные и типологические особенности // Физиология человека. – 2017. – Т. 43. – № 1. – С. 45–54. [Tarasova OL, Kazin EM, Fedorov AI, et al. Integrated assessment of neurodynamic and autonomic indicators in adolescents: Age-specific, gender-specific, and typological characteristics. Fiziol Cheloveka. 2017;43(1):45-54. (In Russ.)]
  42. Тарасова О.Л., Четверик О.Н., Федоров А.И. и др. Особенности психофизиологической адаптации учащихся в различных условиях обучения // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. – 2016. – № 1. – С. 23–37. [Tarasova OL, Chetverik ON, Fedorov AI, et al. Features of psychophysiological adaptation of pupils in different learning environments. Vestnik Novosibirskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. 2016;(1):23-37. (In Russ.)]
  43. Томилова Е.А. Взаимосвязь психофизиологического и вегетативного статуса у детей младшего школьного возраста различных функциональных типов конституции // Научный медицинский вестник Югры. – 2012. – № 1–2. – С. 268–271. [Tomilova EA. Relationship psychophysiological and autonomic status of children of primary school age to different functional types of constitution. Nauchnyy meditsinskiy vestnik Yugry. 2012;(1-2):268-271. (In Russ.)]
  44. Трапезникова М.В., Савкин В.В. Мониторинг и прогнозирование психофизиологического статуса и успеваемости студенток 1–2 курса медицинского вуза // Гигиена и санитария. – 2015. – Т. 94. – № 1. – С. 104–108. [Trapeznikova MV, Savkin VV. Monitoring and prognosis of psychophysiological status and educational performance of first/second-year female medical students. Gig Sanit. 2015;94(1):104-108. (In Russ.)]
  45. Фатеева Н.М., Арефьева А.В. Влияние экзаменационного стресса на психофизиологические показатели студентов // Нейрокомпьютеры: разработка, применение. – 2015. – № 7. – С. 55–59. [Fateeva NM, Aref’eva AV. Influence of examination stress on the psychophysiological indicators of students. Neyrokomp’yutery: razrabotka, primenenie. 2015;(7): 55-59. (In Russ.)]
  46. Халидова Л.М., Губарева Л.И. Динамика психофизиологических показателей в период адаптации к вузовской среде // Современные проблемы науки и образования. – 2014. – № 1. – С. 325. [Khalidova LM, Gubareva LI. Dynamics of psychophysiological indicators of adaptation to environment of high school. Modern problems of science and education. 2014;(1):325. (In Russ.)]
  47. Шарапов А.Н., Догадкина С.Б., Рублева Л.В. и др. Функциональное состояние сердечно-сосудистой системы 13-летних подростков с разными типами вегетативной регуляции // Физиология человека. – 2017. – Т. 43. – № 2. – С. 31–42. [Sharapov AN, Dogadkina SB, Rubleva LV, et al. Functional state of the cardiovascular system in 13-year-old adolescents with different types of autonomic nervous regulation. Fiziol Cheloveka. 2017;43(2):31-42. (In Russ.)]

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2020 Lezareva T.A., Lytaev S.A.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
 


Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».