"Governorship-General project" of Alexander I and the formation of the territory of the Belarusian educational district
- Autores: Komzolova A.A.1
-
Afiliações:
- Department of History, Institute of Scientific Information on Social Sciences of Russian Academy of Sciences (INION RAN)
- Edição: Nº 5 (2025)
- Páginas: 38-49
- Seção: Peoples and spaces
- URL: https://ogarev-online.ru/2949-124X/article/view/359926
- DOI: https://doi.org/10.7868/S3034579025050042
- ID: 359926
Citar
Resumo
One of the results of Alexander I’ «Governorship-General project» was the establishment of the Belarusian educational district (1829), which aimed to harmonize the newly created governorship-general and departmental districts. Initially, the transfer of educational institutions in the Vitebsk and Mogilev provinces to the St. Petersburg district (1824) was intended to create a kind of «stronghold» for integration processes in the Western Region. The consequences of the Polish uprising 1830–1831 (the abolishment of the University of Vilno in 1832 etc.), as well as the decision to establish the University of St. Vladimir in Kiev, contributed to the fact that the place of such a «stronghold» was moved from the Belarusian to the Kiev educational district.
Sobre autores
A. Komzolova
Department of History, Institute of Scientific Information on Social Sciences of Russian Academy of Sciences (INION RAN)
Autor responsável pela correspondência
Email: otech_ist@mail.ru
кандидат исторических наук, старший научный сотрудник
Moscow, RussiaBibliografia
- Арутюнян В.Г. Генерал-губернаторства в начале 1820-х годов // Вестник Московского университета. Сер. 8. История. 2005. № 4. С. 68–82.
- Арутюнян В.Г. Генерал-губернаторства при Александре I. Дис. ... канд. ист. наук. М., 2008. 268 c.
- Дамешек И.Л. Имперская география генерал-губернаторской власти в России: от Александра I до Николая II // Известия Иркутского государственного университета. Сер. История. 2016. Т. 15. С. 15–21.
- Ефимова В.В. Генерал-губернаторы Европейского Севера: место и роль в системе органов государственной власти и управления Российской империи (1820–1830-е гг.). СПб., 2019. 832 c.
- Жукович П.Н. Первый русский попечитель Виленского учебного округа // Христианское чтение. 1892. № 5–6. С. 362–398.
- Игнатовец Л.М. Белорусский учебный округ: система управления // Ученые записки УО «ВГУ им. П.М. Машерова». Витебск, 2011. Т. 12. С. 12–20.
- Игнатовец Л.М. Русификация системы образования в Витебской и Могилёвской губерниях (1830 – 1850 гг.) // Веснiк Магiлеўскага дзяржаўнага унiверсiтэта. 2012. № 1. С. 21–27.
- Игнатовец Л.М. Белорусский учебный округ: создание и деятельность (1829–1850 гг.). Автореф. … канд. ист. наук. Мн., 2013. 24 с.
- Кузнецова А.В. Создание Белорусского учебного округа // Працы гiстарычнага факультета БДУ: навук. зб. Вып. 2. Мн., 2007. С. 135–139.
- Лепеш О.В. Позиция российского правительства в области системы высшего образования на территории Беларуси в 30–40-х гг. XIX в. // Этнокультурное развитие Беларуси в XIX – начале XXI в.: материалы международной научно-практической конференции, 19–20 мая 2010, г. Минск. Мн., 2011. С. 188–192.
- Любезников О.А. Попытки проведения Н.Н. Новосильцовым общеимперской национальной политики в западных губерниях России и Царстве Польском в 1810–1820-е гг. // Труды исторического факультета Санкт-Петербургского университета. 2012. Т. 11. С. 163–171.
- Новосёлов А. Ревизия профессором Сенковским белорусских училищ в 1826 году. Материалы для истории народного просвещения в Северо-Западном крае // Журнал Министерства народного просвещения. 1872. № 4. Отд. 2. С. 159–207; № 5. Отд. 2. С. 74–122.
- Писарькова Л.Ф. Государственное управление России в первой четверти XIX в.: замыслы, проекты, воплощение. М., 2012. 448 c.
- Рождественский С.В. Исторический обзор деятельности Министерства народного просвещения. 1802–1902. СПб., 1902. 785 с.
Arquivos suplementares

