Manageability of youth media volunteering: characteristics of activity and organizational conditions

封面

如何引用文章

全文:

详细

The article is devoted to the study of the experience of young Russians in media volunteering, with the objective of identifying the potential of this type of prosocial activity and determining the conditions for its expansion among youth. The analysis of scientific literature and the results of a sociological survey of youth in the Sverdlovsk region aged 14 to 35 years enabled us to identify the factors and characteristics that facilitate the activation of the subjectivity of the youth in media volunteer initiatives. It was found that in order to increase the manageability of digital volunteering among youth, potential media volunteers must understand the value of their activities in the media. It is necessary to expand interaction not only between the organizers of volunteer activities and volunteers, but also between volunteers and beneficiaries. This condition is also connected with the need to broadcast in the public space both the initiatives themselves and the qualitative changes in the lives of beneficiaries that have occurred thanks to the help of media volunteers. The next important element is the choice of communication channel with potential volunteers. Social networks and online platforms are the most convenient and easy to use for both the organizers and the volunteers themselves. It has been demonstrated that if modern youth possess fundamental digital literacy skills, the primary motivation for participation in media volunteer initiatives among young Ural residents is the prospect of acquiring new knowledge and skills for their professional development. The study indicated that for the effective management of this type of volunteering, a supportive digital environment, which is currently being established in our country through the implementation of federal digital platforms, is crucial. Young Russians are well acquainted with both the "Dobro.RF" online platform and the online portal "We decide to". The results obtained can be used by organizers of social projects in the non-profit sector to improve the efficiency of recruiting young volunteers and expand their functionality.

作者简介

Maria Pevnaya

Ural Federal University

Email: m.v.pevnaya@urfu.ru
ORCID iD: 0000-0003-3591-1181
SPIN 代码: 6641-3094
Researcher ID: ААА-6886-2019
Doctor of Sociological Science, Head of the Department of Sociology and Public and Municipal Administration Ekaterinburg, Russia

Darya Minchenko

Ural Federal University

Email: minchenkodarya@yandex.ru
SPIN 代码: 7513-3889
Assistant of the Department of Sociology and Public and Municipal Administration Ekaterinburg, Russia

Ekaterina Pochatkova

Ural Federal University

Email: pochatkova.ekaterina@gmail.com
SPIN 代码: 7750-4820
Student of the Graduate School of Economics and Management Ekaterinburg, Russia

参考

  1. Рогачев С. В., Горлов К. Н. Социальная консолидация в современном городе в условиях развития цифровых коммуникаций // Наука. Культура. Общество. 2022. Т. 28, № 4. С. 75–84. doi: 10.19181/nko.2022.28.4.6. EDN QJTZJA.
  2. Молчанов С. В., Алмазова О. В., Поскребышева Н. Н. Представления о волонтерской деятельности у современной молодежи // Национальный психологический журнал. 2020. № 4(40). С. 125–136. doi: 10.11621/npj.2020.0410. EDN JWLLTR.
  3. Мерсиянова И. В., Брюхно А. С. Цифровые волонтерские платформы: готовность россиян и потенциал применения // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2020. № 6(160). С. 357–375. doi: 10.14515/monitoring.2020.6.1732. EDN GIIDPB.
  4. Hustinx L., Lammertyn F. Collective and reflexive styles of volunteering: A sociological modernization perspective // Voluntas. 2003. Vol. 14, No. 2. P. 167–187. doi: 10.1023/A:1023948027200. EDN EQNOEB.
  5. Seddighi H., Salmani I. Online volunteering, a way to reduce health inequalities: a review study // Journal of Community Health Research. 2018. Vol. 7, No. 4. Р. 256–264. doi: 10.18502/jchr.v7i4.273.
  6. Ackermann K., Manatschal A. Online volunteering as a means to overcome unequal participation? The profiles of online and offline volunteers compared // New Media & Society. 2018. Vol. 20, No. 12. P. 4453–4472. doi: 10.1177/1461444818775698.
  7. Башева О. А., Ермолаева П. О. Цифровизация деятельности российских волонтеров в чрезвычайных ситуациях: влияние пандемии или самостоятельный тренд развития? // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2020. № 6(160). С. 376–402. doi: 10.14515/monitoring.2020.6.1746. EDN SGOHRT.
  8. Социальное участие молодежи в развитии городов: методологические идеи, методические подходы и опыт исследования конструктивных практик / М. В. Певная, Е. А. Шуклина, Т. Ю. Быстрова [и др.]. Екатеринбург : Изд-во Уральского университета, 2020. 244 с. ISBN 978-5-7996-3170-3. EDN CSSKGD.
  9. Dunas D. V., Vartanov S. A. Emerging digital media culture in Russia: modeling the media consumption of Generation Z // Journal of Multicultural Discourses. 2020. Vol. 15, No. 2. P. 186–203. doi: 10.1080/17447143.2020.1751648. EDN TTOZMA.
  10. Зеер Э. Ф., Церковникова Н. Г., Третьякова В. С. Цифровое поколение в контексте прогнозирования профессионального будущего // Образование и наука. 2021. Т. 23, № 6. С. 153–184. doi: 10.17853/1994-5639-2021-6-153-184. EDN NDPSAT.
  11. Дядык Н. Г. Смысложизненные ориентиры студенческой молодежи цифрового поколения // Социум и власть. 2022. № 4(94). C. 26–35. doi: 10.22394/1996-0522-2022-4-26-35. EDN BHKVRZ.
  12. Аношкин И. В., Сычев О. А. Связь семейных ценностей молодежи с гедонизмом и эвдемонией // Образование и наука. 2019. Т. 21, № 8. С. 90–111. doi: 10.17853/1994-5639-2019-8-90-111. EDN MDGLQZ.
  13. Apdillah D., Panjaitan Kh., Stefanny N. T. P. [et al.]. The global competition in the digital society 5.0 era: The challenges of the younger generation // Journal of Humanities, Social Sciences and Business. 2022. Vol. 1, No. 3. P. 75–80. doi: 10.55047/jhssb.v1i3.151. EDN IQSPAW.
  14. Зинурова Р. И., Никитина Т. Н., Фатхуллина Л. З. Социальные практики и социально-психологические характеристики поколения Z (по результатам фокус-группового исследования) // Вестник Томского государственного университета. 2022. № 476. С. 146–158. doi: 10.17223/15617793/476/16. EDN WNOHVA.
  15. Усов В. Н., Бурцев С. А., Миронов А. С. Социальные последствия изменения досуговых предпочтений современной молодежи: от активных форм отдыха к онлайн-развлечениям // Социология. 2023. № 4. С. 204–211. EDN WDIKON.
  16. Беляева Л. А., Зеленев И. А., Прохода В. А. Добровольчество в России: история развития и современные установки молодежи // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Социология. 2021. Т. 21, № 4. С. 825–838. doi: 10.22363/2313-2272-2021-21-4-825-838. EDN WBYMHU.
  17. Кульминская А. В. Добровольчество в сети Интернет: проблемы идентификации // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2019. № 5(62). С. 169–178. doi: 10.26105/SSPU.2019.62.5.016. EDN FZFYSW.
  18. Boulianne S., Theocharis Y. Young people, digital media, and engagement: A meta-analysis of research // Social Science Computer Review. 2020. Vol. 38, No. 2. P. 111–127. doi: 10.1177/0894439318814190.
  19. Мерзляков А. А. Концептуальные основания исследования субъектности населения // Научный результат. Социология и управление. 2021. Т. 7, № 4. С. 33–47. doi: 10.18413/2408-9338-2021-7-4-0-3. EDN AFSHKS.
  20. Alony I., Haski-Leventhal D., Lockstone-Binney L. [et al.]. Online volunteering at DigiVol: an innovative crowd-sourcing approach for heritage tourism artefacts preservation // Journal of Heritage Tourism. 2020. Vol. 15, No. 1. P. 14–26. doi: 10.1080/1743873X.2018.1557665.
  21. Saura J. R., Palos-Sanchez P., Velicia-Martin F. What drives volunteers to accept a digital platform that supports NGO projects? // Frontiers in Psychology. 2020. Vol. 11, Art. 429. doi: 10.3389/fpsyg.2020.00429.
  22. Зубок Ю. А., Березутский Ю. В. Социальная активность молодежи: мировоззренческие основания саморегуляции // Власть и управление на Востоке России. 2020. № 2. С. 89–105. doi: 10.22394/1818-4049-2020-91-2-89-105. EDN UOMSPG.
  23. Молчанов С. В., Алмазова О. В., Поскребышева Н. Н. Отношение к цифровому волонтерству российской молодежи // International Journal of Open Information Technologies. 2021. Т. 9, № 12. С. 83–89. EDN SWKOJP.
  24. Trautwein S., Liberatore F., Lindenmeier J. [et al.]. Satisfaction with informal volunteering during the COVID-19 crisis: An empirical study considering a Swiss online volunteering platform // Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly. 2020. Vol. 49, No. 6. P. 1142–1151. doi: 10.1177/0899764020964595.
  25. Carlsen H. B., Toubøl J., Brincker B. On solidarity and volunteering during the COVID-19 crisis in Denmark: the impact of social networks and social media groups on the distribution of support // European Societies. 2021. Vol. 23, Sup. 1. P. S122–S140. doi: 10.1080/14616696.2020.1818270.
  26. Смирнов В. А. Онлайн-сообщества российских волонтеров (на примере социальной сети VKontakte) // Вестник Московского университета. Серия 18. Социология и политология. 2019. Т. 25, № 3. С. 71–93. doi: 10.24290/1029-3736-2019-25-3-90-111. EDN PMXDEJ.
  27. Naqshbandi K. Z., Liu C., Taylor S. [et al.]. «I am most grateful.» Using gratitude to improve the sense of relatedness and motivation for online volunteerism // International Journal of Human–Computer Interaction. 2020. Vol. 36, No. 14. P. 1325–1341. doi: 10.1080/10447318.2020.1746061.
  28. Краснопольская И. И., Гусева П. Д., Мейс Л. [и др.]. Факторы удовлетворенности эпизодических волонтеров // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2022. № 2(168). С. 384–408. doi: 10.14515/monitoring.2022.2.2113. EDN RCYDOR.
  29. Занятость молодежи в мотивационном и структурном измерении / И. В. Батыков, А. В. Батыкова, А. В. Быков [и др.] // Информационно-аналитический бюллетень Института социологии ФНИСЦ РАН. 2017. № 2. С. 1–129. doi: 10.19181/inab.2017.2. EDN YLJOXV.
  30. Мерзляков А. А. Проблема субъектности в социологии управления // Социологическая наука и социальная практика. 2018. Т. 6, № 4(24) С. 95–104. doi: 10.19181/snsp.2018.6.4.6087. EDN YQJUHZ.
  31. Социология управления: стратегии, процедуры и результаты исследований / А. В. Тихонов, В. А. Шилова, Е. М. Акимкин [и др.]. М. : Канон+, 2010. 607 с. ISBN 978-5-89697-166-5. EDN RVXDRD.

补充文件

附件文件
动作
1. JATS XML


Creative Commons License
此作品已接受知识共享署名 4.0国际许可协议的许可

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».