Advertising language: structural features of advertising texts

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The relevance of this work is as follows – the studies conducted in this field reflect the fact that the language of advertising is quite rich, especially structural components. The unity of verbal, graphic, audiovisual aspects is an integrity that can somehow be represented in the form of a text message. The object of the study is the language of advertising, the subject of the study is what is its influence on the structural features of advertising texts. Formulating the objectives of the study, it is fair to ask such questions: what is advertising in principle? What is the language in which it “speaks”? And what are its forms and structural features? Is the difference in advertising texts significant by type of communication, etc. The objectives of the study are to visually reflect the role of the presence of advertising in modern times, to understand the basic terminology, to highlight what goals the advertising text pursues, to establish what are the structural features of various advertising texts. The research methods in this scientific work are theoretical and scientific-literary analysis, bibliographic analysis of conference collections and materials posted on the Internet. The analyzed information of scientific literature made it possible to draw a theoretical conclusion – the structural features of such PR-texts as a press release, an advertising interview, a background, and the practical conclusion of this research work are revealed – an applied opportunity to use the generalized material of this work. 

About the authors

T. G. Pyadysheva

Derzhavin Tambov State University

Author for correspondence.
Email: ms.tamaraEKC@gmail.com
ORCID iD: 0000-0002-1275-6740

Candidate of Philology, Associate Professor, Associate Professor of Journalism, Advertising and Public Relations Department

Russian Federation, 33 Internatsionalnaya St., Tambov 392000, Russian Federation

References

  1. Yartseva V.N. (ed.-in-chief). Lingvisticheskiy entsiklopedicheskiy slovar’ [Linguistic Encyclopedic Dictionary]. Moscow, 1990, p. 507. (In Russian).
  2. Bazhenova E.A., Kotyurova M.P. Tekst [Text]. Stilisticheskiy entsiklopedicheskiy slovar’ russkogo yazyka [Stylistic Encyclopedic Dictionary of the Russian Language]. Moscow, Flinta: Nauka Publ., 2003, p. 528. (In Russian).
  3. Sloytseva E.V. Yazyk reklamy i lingvisticheskiye osobennosti reklamnogo teksta [Advertising language and linguistic features of the advertising text]. Yazyk i kul’tura [Language and Culture], Novosibirsk, 2014, no. 11, pp. 76-83. (In Russian).
  4. Kaplan V.A., Nikitina V.S., Sakhno A.S. et al. Yazyk reklamy [Advertising language]. Yunyy uchenyy [Juvenile Scientist], 2020, no. 5 (35), pp. 1-3. (In Russian).
  5. Sattarova A.F. Svyazannost’ kak lingvisticheskaya kategoriya teksta [Connectivity as a linguistic category of text]. Molodoy uchenyy – Young Scientist, 2014, no. 7 (66), pp. 639-641. (In Russian).
  6. Belyayev M.V. Reklamnoye interv’yu kak gibridnyy zhanr sovremennoy zhurnalistiki [Advertising Interview as a Hybrid Genre of Modern Journalism]. (In Russian). Available at: https://lomonosovmsu.ru/archive/ Lomonosov_2007 (accessed 15.11.2021).
  7. Balakhonskaya L.V. PR-tekst: struktura, soderzhaniye, oformleniye [PR-Text: Structure, Content, Design]. St. Petersburg, Svoe Izdatelstvo Publ., 2015, 198 p. (In Russian).

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».