Developing of Observation Skills of Psychologists and Educational Psychologists in the Process of Professional Training
- Authors: Akhmadieva L.R.1
-
Affiliations:
- Moscow State Linguistic University
- Issue: No 3 (852) (2024)
- Pages: 111-117
- Section: Psychological studies
- URL: https://ogarev-online.ru/2500-3488/article/view/306327
- ID: 306327
Cite item
Full Text
Abstract
The article deals with the influence of various forms of organizing the monitoring of the development of students’ observation skills regarding psychologists and educational psychologists in the process of professional training. It is shown that observation skills develop better during group observation of one’s own behavior, carried out at the end of the training. The findings allow us to develop more effective professional training that develops psychological observation skills.
About the authors
Liya Rustemovna Akhmadieva
Moscow State Linguistic University
Author for correspondence.
Email: atossa@rambler.ru
PhD (Psychology)
Associate Professor at the Department of Psychology and Pedagogical Anthropology
References
- Перков А. А. Наблюдательность как профессионально важное качество // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2019. № 1(49). С. 271-275. EDN: VXHZDU
- Костина Л. Н. Профессиональная наблюдательность психолога и основные направления ее развития // Международный журнал психологии и педагогики в служебной деятельности. 2018. № 3. С. 38-39. EDN: YTUXTV
- Реуцкая И. Е. К вопросу о развитии профессиональной наблюдательности посредством тренинга // Профессиональное образование сотрудников органов внутренних дел. Педагогика и психология служебной деятельности: состояние и перспективы: сборник научных трудов VII Международной конференции. 2023. С. 222-224. EDN: IEAOYY
- Перков А. А. Применение психологического тренинга для развития профессиональной наблюдательности сотрудников Госавтоинспекции // Психология XXI века: вызовы, поиски, векторы развития: сборник материалов IV Международного симпозиума психологов: в 3 ч. 2022. Ч. III. С. 22-25. EDN: GGUZRM
- Костина Л. Н. Об использовании тренинга как средства развития профессиональной наблюдательности у курсантов, обучающихся по специальности "Психология служебной деятельности" // Международный журнал психологии и педагогики в служебной деятельности. 2017. № 2. С. 32-33. EDN: ZBLXUT
- Al-Moteri M. O. et al. Training paradigms to enhance clinical observational skills in clinical practice: A scoping review / М. Al-Moteri, V. Plummer, S. Cooper, M. Symmons // Journal of Nursing Education and Practice. 2015. Vol. 5. № 12. P. 96-103.
- Boice R. Observational skills // Psychological Bulletin. 1983. Vol. 93 (1). P. 3-29. URL:. doi: 10.1037/0033-2909.93.1.3
- Ахмадиева Л. Р. Оценка психологических показателей эффективности профессионального тренинга: дис. … канд. психол. наук. М., 2005. EDN: NNUSUP
Supplementary files
