Traditions and Prospects of the Development of Russian Foreign Language Teaching Theory from the Historical Perspective (in memory of A. A. Mirolubov) Part 1. The Beginning of the XX c. – the 60s
- Authors: Koryakovtseva N.F.1, Demina D.A.1
-
Affiliations:
- Moscow State Linguistic University
- Issue: No 1 (850) (2024)
- Pages: 44-51
- Section: Pedagogical Studies
- URL: https://ogarev-online.ru/2500-3488/article/view/307317
- ID: 307317
Cite item
Full Text
Abstract
The article gives a historic survey of the development of foreign language teaching theory in Russia considering the period of the beginning of the XX c. up to the 60s; this period is defined as the generation and successive development of the Russian conscious-comparative method of teaching foreign languages; the author outlines the systemic approach based on the continuity of tradition in Russian science and culture, emphasizing the independent route of the Russian theory as the foreign language teaching methodology in the global context.
About the authors
Nataliya Fedorovna Koryakovtseva
Moscow State Linguistic University
Author for correspondence.
Email: koryakovtseva@mail.ru
Doctor of Pedagogy (Dr. habil), Professor
Professor at the Foreign Language Teaching Department
The Maurice Torez Institute of Foreign Languages
Darya Arkadʼevna Demina
Moscow State Linguistic University
Email: dasha_k@mail.ru
PhD (Pedagogy), Assistant Professor
Head of Inclusive Education Support Center
References
- Миролюбов А. А. История отечественной методики обучения иностранным языкам. М.: Ступени, ИНФРА, 2002.
- Рахманов И. В. [и др.]. Основные направления в методике преподавания иностранных языков в Х1Х-ХХ вв. / И. В. Рахманов, С. К. Фоломкина, Н. И. Гез, И. И. Зимняя, А. Я. Шайкевич. Москва: Просвещение, 1972.
- Березин Ф. М. История русского языкознания: учебное пособие для филологических специальностей. М.: Высшая школа, 1979.
- Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии: в 2 т. М.: Педагогика, 1989. Т. 1. EDN: YWVSRD
- Щерба Л. В. Преподавание иностранных языков в средней школе. Общие вопросы методики. М.: АПН РСФСР, 1947.
- Грузинская И. А. Методика преподавания английского языка. М.: Учпедгиз, 1938.
- Выготский Л. С. Мышление и речь. Психологические исследования. М.: Лабиринт, 1996. EDN: TERKXV
- Миролюбов А. А., Рахманов И. В., Цетлин В. С. Общая методика обучения иностранным языкам в средней школе. М.: Просвещение, 1967.
- Леонтьев А. А. Психолингвистика. Ленинград: Наука, 1967.
- Миролюбов А. А. Сознательно-сопоставительный метод обучения иностранным языкам. М.: МКО Институт общего среднего образования,1998.
- Ушинский К. Д. Человек как предмет воспитания. Собрание сочинений: в 11 т. М., Л.: АПН РСФСР, 1948. Т. 1. Предисловие.
Supplementary files
