THE NORMATIVITY OF CREATIVE PRACTICE AND FORMS OF ITS INSTITUTIONALISATION

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The increasing influence of creative industries in all fields of human life determines the turn to the problem of acceptable normative regulatives and forms of institutionalising creative practices. Its solution implies an enquiry into specifics of the subject matter of value judgement fulfilled in creative space outlined by politicians and economists in contemporary society. The latter acquires its own style characteristics and an appropriate language of their interpretation. Creative practice, visually identified as a social activity characteristic for the late modern time, becomes a subject of specialised research in different sciences. Social philosophy problematises the aesthetically attractive creative style of life and suggests axiological parameters of enquiring into conditionally defined limitations of its realisation in public space, which are intuitively perceptible on the level of common sense but are still insufficiently subjected to critical reflection. The photos, which are used as a visual-empirical basis, demonstrate a variety of forms for style interaction and resistance to the normative view in creative space, signalling a possible value clash, either blamed or sublated as the acceptable. The article reveals the principle of value judgement in creative space and consequences of its fulfillment. The praxeological approach of Luc Boltanski and Laurent Thevenot is employed in order to differentiate diverse modes of claiming to value and social objects’ forms of being valuable, ways of evaluating them, identifying and qualifying creative actions in public space. The article explicates the normative nature of creative practices and different strategies of their institutionalisation, permissible and necessary directions of their realisation in contemporary society. The analysis of value-normative foundations of creative practices in the 21st century allows revealing dominant forms of value judgement in the social reality configured with the imperative of creativity. The author substantiates the productivity of the institutional approach in explicating the specifics of self-organising creative practices. On the basis of Rahel Jaeggi’s social critical theory, the author elaborates the definition of creative institution, which can be further operationalised in the framework of cultural and economic policies by means of the creative industries conception in building the institutional infrastructure. The definitions of creative institution demonstrated in the article allow identifying valid institutionalisation forms and subjecting their viability to an expert evaluation, thereby contributing to a sustainable development of the most acceptable among them in the long run. The illustrative material, which represents creative spaces, is used to confirm the possibility of an aesthetic (re)structuring of value judgement by means of clashing style contexts of their interpretation.

About the authors

Iryna Janushevna Matsevich-Dukhan

Belarusian State University

Email: iryna.matsevich@gmail.com
Minsk, Belarus

References

  1. Куренной 2020 – Куренной В. Почему мы возвращаемся к институтам? // Логос. 2020. № 6 (30). С. 1–22.
  2. Мацевич-Духан 2019 – Мацевич-Духан И. Я. О границах креативности // Журнал Белорусского государственного университета. Социология. 2019. № 4. С. 21–34.
  3. Мацевич-Духан 2022 – Мацевич-Духан И. Я. Феномен российского креативного пространства // Человек в социокультурном измерении. 2022. № 1. С. 48–56.
  4. Boltanski, Thévenot 2006 – Boltanski L., Thévenot L. On justification: economies of worth. Princeton: Princeton University Press, 2006.
  5. Jaeggi 2009 – Jaeggi R. Was ist eine (gute) Institution? // Sozialphilosophie und Kritik. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2009. P. 528–544.
  6. Jaeggi 2018 – Jaeggi R. Critique of forms of life. Cambridge; London: Belknap Press, 2018.
  7. Joas 1996 – Joas H. Die Kreativität des Handelns. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1996.
  8. Lényi 2014 – Design handbook for cultural centers / ed. by P. Lényi. Stanica Žilina-Záriečie, 2014.
  9. Poutsma 1922 – Poutsma H. Mood and tense of the English verb. Groningen: P. Noordhoff, 1922.
  10. Reckwitz 2019 – Reckwitz A. Das Ende der Illusionen. Berlin: Suhrkamp Verlag, 2019.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».