Socio-psychological indicators of personal safety in the educational environment
- Authors: Kalimullina O.A.1,2, Nichiporenko N.P.2
-
Affiliations:
- Zhiganov Kazan State Conservatoire
- Kazan Branch of Federal Scientific Center for Psychological and Interdisciplinary Research
- Issue: Vol 12, No 3 (2023)
- Pages: 251-257
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://ogarev-online.ru/2309-4370/article/view/253193
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2023123305
- ID: 253193
Cite item
Full Text
Abstract
This article is devoted to the problem of psychological safety of the individual in the educational environment. The characteristics of security, safety and trust in relations with teachers and peers were studied in the adolescent and youth group. The purpose of the article is to analyze the current state of some socio-psychological indicators of personal security in the educational environment in connection with the aggressiveness and level of depression of students. A continuous monitoring of the safety of the educational environment was carried out using the cross-sectional method through an electronic survey. Methods: A Zung Self-Rating Depression Scale (SDS), a Buss–Perry Aggression Questionnaire (BPAQ-24), questionnaire. Sampling: 244,143 students of 6–11 grades of schools, colleges and universities of the Republic of Tatarstan; 52,7% of boys and 47,3% of girls; age from 12 to 23 years. The risk group included 860 people with a high total index of aggressiveness and depression (0,35% of the total sampling, 64% of them are boys). The study found that students at risk group are exposed to bullying in the educational environment more often than their peers. They describe relationships with peers and teachers as unsafe and note a lack of help and support. Aggressiveness and the level of depression have statistically significant correlations (p < 0,001) with all manifestations of violence and insecurity and can serve as reliable and valid subjective markers of a person's psychological safety in the educational space. In this way, the socio-psychological indicators of psychological safety in the educational environment are the characteristics of relations between the subjects of educational interaction, personal experience of bullying, insecurity, lack of support, aggressiveness and the level of depression of students. The results of the study can be used to prevent deviant behavior among adolescents who are most vulnerable to negative social influences.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Olga A. Kalimullina
Zhiganov Kazan State Conservatoire; Kazan Branch of Federal Scientific Center for Psychological and Interdisciplinary Research
Author for correspondence.
Email: olca.1970@mail.ru
doctor of pedagogical sciences, professor, corresponding member of Russian Academy of Education, head of Pedagogy and Psychology Department
Russian Federation, Kazan; KazanNadezhda P. Nichiporenko
Kazan Branch of Federal Scientific Center for Psychological and Interdisciplinary Research
Email: nichiporenko.n@yandex.ru
candidate of psychological sciences, associate professor, senior researcher
Russian Federation, KazanReferences
- Федунина Н.Ю., Сугизаки Э. Насилие в школе. Осмысление проблемы в зарубежных источниках // Современная зарубежная психология. 2012. № 3. С. 71–85.
- Бочавер А.А., Хломов К.Д. Буллинг как объект исследований и культурный феномен // Журнал Высшей школы экономики. 2013. Т. 10, № 3. С. 149–159.
- Волкова Е.Н., Гришина А.В. Оценка распространенности насилия в образовательной среде // Психологическая наука и образование. 2013. № 6. С. 19–28.
- Давыдов Д.Г., Хломов К.Д. Массовые убийства в образовательных учреждениях: механизмы, причины, профилактика // Национальный психологический журнал. 2018. № 4 (32). С. 62–76.
- Сыроквашина К.В. Нападения в школах: агрессивные и аутоагрессивные действия несовершеннолетних // Современная зарубежная психология. 2019. Т. 8, № 3. С. 37–44.
- Kozlov X.J. School shootings as a multi-faceted phenomenon: Social-ecological model-based review // Психология человека в образовании. 2020. Т. 2, № 4. С. 349–357.
- Карпова А.Ю., Максимова Н.Г. Скулшутинг в России: что имеет значение? // Власть. 2021. № 1. С. 93–108.
- Ferguson C.J., Coulson M., Barnett J. Psychological profiles of school shooters: positive directions and one big wrong turn // Journal of Police Crisis Negotiations. 2011. № 11 (2). P. 141–158.
- Ничипоренко Н.П. Специфика восприятия некоторых аспектов образовательной среды обучающимися группы риска // Казанский педагогический журнал. 2021. № 5 (148). С. 267–273.
- Ничипоренко Н.П. Динамика агрессивных и депрессивных тенденций обучающихся в контексте изменений социальной ситуации развития современного подростка // Профилактика девиантного поведения детей и молодёжи: региональные модели и технологии: сб. ст. по мат-лам III междунар. науч.-практ. конф. (13–15 октября 2021 г.) / под науч. ред. Ю.В. Богинской. Симферополь: ИТ, 2021. С. 207–212.
- Выготский Л.С. Проблема возраста // Л.С. Выготский. Собрание сочинений. Т. 4. Детская психология / под ред. Д.Б. Эльконина. М.: Педагогика, 1984. С. 244–268.
- Мясищев В.Н. Психология отношений. М.: МПСИ, 2005. 158 с.
- Зинченко Ю.П. Методологические основы психологии безопасности // Национальный психологический журнал. 2011. № 2 (6). С. 11–14.
- Ничипоренко Н.П., Пацакула И.И. Безопасность как сквозная задача развития: постановка проблемы // Актуальные проблемы психологической деятельности и пути их решения: мат-лы III всерос. науч.-практ. конф. (Казань, 6 октября 2022 г.) / под ред. С.В. Хусаиновой. Казань: Институт педагогики, психологии и социальных проблем, 2022. С. 79–84.
- Ничипоренко Н.П. Саногенные и патогенные паттерны адаптации в ракурсе системно-эволюционного подхода // Казанский педагогический журнал. 2022. № 4 (153). С. 263–273.
- Баева И.А., Лактионова Е.Б., Гаязова Л.А., Кондакова И.В. Модель психологической безопасности подростка в образовательной среде // Известия Российского государственного педагогического университета имени А.И. Герцена. 2019. № 194. С. 7–18.
- Андронникова О.О. Безопасность образовательной среды как условие сохранения физического и психологического здоровья участников образовательного процесса // Смальта. 2019. № 1. С. 5–14.
- Williams K.D. Ostracism: a temporal need-threat model // Advances in Experimental Social Psychology. 2009. Vol. 41. P. 279–314.
- Волкова И.В. Характеристики субъектности и психологического благополучия у подростков-защитников в ситуации буллинга в школе // Психология человека в образовании. 2019. Т. 1, № 2. С. 111–116.
- Волкова Е.Н., Волкова И.В., Исаева О.М. Оценка распространенности насилия в России с помощью ретроспективного опроса молодежи // Социальная психология и общество. 2012. Т. 12, № 2. С. 166–182.
- Бойкина Е.Э. Агрессия сквозь призму социального остракизма // Современная зарубежная психология. 2019. Т. 8, № 3. С. 60–67.
- Бочавер А.А. Школьный опыт буллинга и актуальное благополучие у студентов // Психологическая наука и образование. 2012. Т. 26, № 2. С. 17–27.
- Петросянц В.Р. Структурная организованность жизнестойкости старшеклассников участников буллинга в образовательной среде // Психология обучения. 2011. № 10. С. 100–109.
- Екимова В.И., Залалдинова А.М. Жертвы и обидчики в ситуации буллинга: кто они? // Современная зарубежная психология. 2015. Т. 4, № 4. С. 5–10.
- Ермолова Т.В., Савицкая Н.В. Буллинг как групповой феномен: исследование буллинга в Финляндии и скандинавских странах за последние 20 лет (1994–2014) // Современная зарубежная психология. 2015. Т. 4, № 1. С. 65–90.
- Стратийчук Е.В., Чиркина Р.В. Позиция учителя в школьном буллинге // Современная зарубежная психология. 2019. Т. 8, № 3. С. 45–52.
- Ениколопов С.Н., Кузнецова Ю.М., Чудова Н.В. Агрессия в обыденной жизни. М.: Политическая энциклопедия, 2014. 494 с.
- Вертоградова О.П., Степанов И.Л., Максимова Н.М., Ваксман А.В., Диков С.Ю., Кошкин К.А., Моисейчева О.В., Целищев О.В. Клинико-патогенетические аспекты типологии депрессий // Социальная и клиническая психиатрия. 2012. Т. 22, № 3. С. 5–10.
- Nichiporenko N., Zhemchugova А. Psychological safety as a characteristic feature of common education environment of higher educational institutions in times of globalization [Internet] // Delivering Impact in Higher Education Learning and Teaching: Enhancing Cross-Boarder Collaborations: international scientific conference. 2021. Vol. 99. doi: 10.1051/shsconf/20219901036.
- Ничипоренко Н.П. Агрессивность как маркер психологической безопасности личности в образовательной среде // Социально-психологические проблемы просоциального поведения современного поколения детей и молодёжи: сб. мат-лов науч.-практ. конф. (14–15 октября 2022 г.) / под науч. ред. В.В. Коврова. Севастополь: ИК «ИПТС», 2022. С. 182–187.
- Ничипоренко Н.П. Взаимосвязь уровня депрессии с характеристиками образовательной среды в подростково-юношеском возрасте // Казанский педагогический журнал. 2023. № 2 (157). С. 192–199.
- Здоровье детей и подростков [Электронный ресурс] // Всемирная организация здравоохранения. Европейский портал информации здравоохранения. https://gateway.euro.who.int/ru/datasets/cah.
Supplementary files
