Regularities of modernization and improvement of educational services quality
- Authors: Petrishchev I.O.1
-
Affiliations:
- Ulyanovsk State Pedagogical University
- Issue: Vol 9, No 4 (2020)
- Pages: 325-329
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://ogarev-online.ru/2309-4370/article/view/59513
- DOI: https://doi.org/10.17816/snv202094311
- ID: 59513
Cite item
Full Text
Abstract
The paper reveals the main trends of the modern educational process, according to which the regularities of modernization of education and improvement of educational services quality are updated. The process of modernization is defined as a consistent change in educational practices under the influence of social, economic and cultural factors. The analysis of changes in the education system in the context of digitalization and informatization of society made it possible to build an educational paradigm, which demonstrates that the quality of educational services is proportional to the goals of education, the needs of society as well as to the education conditions and the possibilities of science in a specific period of time. This paradigm allows us to trace the causal relationship between the social and cultural context and changes in the education system as a form of students and teachers’ adaptive reaction. Thus, the regularities of education modernization are understood as pedagogical phenomena that are actualized at different stages of the educational process development with renewed power and thereby determine some periodicity in the educational process and didactic tradition. Building the educational process according to the gnoseological and psychological regularities of education modernization seems to be a constructive pedagogical decision that will allow educational organizations to stay competitive on the market of educational services.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Igor Olegovich Petrishchev
Ulyanovsk State Pedagogical University
Author for correspondence.
Email: pi3@mail.ru
candidate of technical sciences, rector, associate professor of Informatics Department
Russian Federation, UlyanovskReferences
- Педагогика: учеб. пособие для студентов педагогических вузов и педагогических колледжей / под ред. П.И. Пидкасистого. М.: Российское педагогическое агентство, 1995. 638 с.
- Подласый И.П. Педагогика: 100 вопросов – 100 ответов: учебное пособие. М.: Владос-Пресс, 2006. 365 с.
- Сластенин В.А., Исаев И.Ф., Шиянов Е.Н. Педагогика: учебное пособие / под ред. В.А. Сластенина. М.: Академия, 2002. 576 с.
- Хуторской А.В. Дидактика: учебник для вузов. СПб.: Изд-во «Питер», 2017. 720 с.
- Аниськин В.Н., Богословский В.И. Роль и место холистичной информационно-образовательной среды на этапе цифровизации процессов обучения и воспитания личности // Самарский научный вестник. 2018. Т. 7, № 4 (25). С. 305–311.
- Глузман А.В., Горбунова Н.В. Дистанционное образование: реалии и перспективы // Гуманитарные науки. 2020. № 2 (50). С. 51–57.
- Севастьянова С.А. Дистанционное обучение: компетентность преподавателя (на примере предметной области «Математика») // Самарский научный вестник. 2020. Т. 9, № 2 (31). С. 279–283.
- Новая философская энциклопедия: в 4 т. Т. 1 / ред. совет: В.С. Степин, А.А. Гусейнов, Г.Ю. Семигин, А.П. Огурцов и др. М.: Мысль, 2010. 744 с.
- О долгосрочной государственной экономической политик: прогноз долгосрочного социально-экономического развития Российской Федерации на период до 2030 года: утв. в соответствии с Указом Президента Российской Федерации от 07.05.2012 г. № 596.
- Липкина Е.Д. Конкурентоспособность вузов на современном рынке образовательных услуг: монография. Омск: Изд-во ОмГПУ, 2006. 211 с.
- Государственная программа Российской Федерации «Развитие образования» [Электронный ресурс] // http://static.government.ru/media/files/313b7NaNS3VbcW7qWYslEDbPCuKi6lC6.pdf.
- Key competences for adult learning professionals / B.J. Buiskool, S.D. Broek, J.A. van Lakerveld, G.K. Zarifis, M. Osborne. Zoetermeer, 2010. 157 p.
- Ключарев Г.А., Пахомова Е.И., Кофанова Е.Н. Самообразование взрослых // Общественные науки и современность. 2003. № 4. С. 37–46.
- Социология образования. Дополнительное и непрерывное образование: монография / Г.А. Ключарев, Д.В. Диденко, Н.В. Латова, Ю.В. Латов. М.: Издательство Юрайт, 2017. 433 с.
- Мониторинг непрерывного образования: инструмент управления и социологические аспекты / С.А. Беляков, В.С. Вахштайн [и др.]. М.: Макс-Пресс, 2007. 340 с.
- Зайцева О.В. Непрерывное образование: основные понятия и определения // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2009. Вып. 7. С. 106–109.
- Диденко Д.В. Дополнительное профессиональное образование и повышение его эффективности // Непрерывное образование в политическом и экономическом контекстах. М.: ИС РАН, 2008. С. 78–107.
- Ромаева Н.Б., Кузьмина С.В. Модель развития социальной компетентности студентов учреждений среднего профессионального образования // Гуманитарные науки. 2019. № 3 (47). С. 54–60.
- Смоляр А.И., Князькова О.Н. Развитие культуры самоорганизации личности студента вуза средствами арт-педагогики: монография. Самара: СГСПУ, 2018. 182 с.
Supplementary files
