The soviet school system in Central Intelligence Agency estimates at the initial stage of the Cold War

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The paper is devoted to the analysis by the Central Intelligence Agency of the USSR school system. The US was in dire need of information about its new adversary. The situation was aggravated by the closed nature of the Soviet state and the absence of a long continuous tradition of intelligence activities of American intelligence. The president and other government bodies wanted to have comprehensive knowledge of any processes and phenomena in the world. US intelligence should have been able to solve this problem. In this regard, the first stage of the Cold War for the CIA was largely due to an analysis of official and semi-official sources, as well as the development of various strategies. In order to find out about various areas of the life in the USSR, analysts extracted information from Soviet scientific literature, press, radio, legislation and interrogations of former German prisoners. The National Assessment Bureau, led by William Langer and Sherman Kent, compiled reports on Soviet military capabilities, industry, agriculture, the political system, etc. The Soviet school system was considered by American intelligence specialists in the framework of the military and economic potential of the enemy, as well as the strategy of psychological warfare. The paper analyzes the reports concerning the educational system in the USSR in the aspect of school education, its strengths and weaknesses. The results allow us to conclude that the information about the Soviet school system contributed to the formation of the foreign policy and domestic policy of the United States.

About the authors

Zaur Imalverdi oglu Mamedov

Samara State University of Social Sciences and Education

Author for correspondence.
Email: mamedov.zaur.1993@gmail.com

postgraduate student of World History, Law and Methods of Teaching Department

Russian Federation, Samara

References

  1. Суржик Д.В. Перевод рассекреченного доклада «Отмена "дела врачей" и его ближайшие следствия» проекта «Цезарь» ЦРУ США // Новые источники и источниковедение. 2017. № 2 (7) - 3 (8). С. 73-79.
  2. Суржик Д.В. «Цезарь-5. Удаление Мельникова на Украине». Рассекреченный доклад ЦРУ США // Новые источники и источниковедение. 2018. № 3 (12). С. 29-34.
  3. Буранок С.О. Дело Л.П. Берии в оценках ЦРУ, 1953-1954 гг. // Новые исторические перспективы. 2016. № 4. С. 59-62.
  4. Крымская А.С. Роберт Бирнс на посту руководителя Института русских и восточноевропейских исследований Индианского университета // Петербургский исторический журнал. 2017. № 1. С. 204-215.
  5. Самохин А.В. Советский военный потенциал по оценкам ЦРУ до 1946 года // Новые исторические перспективы. 2016. № 2 (3). С. 5-16.
  6. Левент Й. Документы ЦРУ 1947-1958 гг. о послевоенной советской молодежи // Молодой исследователь Дона. 2019. № 4 (19). С. 141-144.
  7. Letter to Mr. B.I. Rutledge from Roscoe H. Hillenkoetter // Central Intelligence Agency Library, Langley (Virginia). CIA-RDP80R01731R003100150077-2. 6 May 1947. 4 p.
  8. Soviet education in geodesy and cartography. Report // Central Intelligence Agency Library, Langley (Virginia). CIA-RDP79-00202A000100020001-4, 27 January 1954. 116 p.
  9. Review of the 1950-1951 school year in the USSR party education system. Report // Central Intelligence Agency Library, Langley (Virginia), CIA-RDP80-00809A000700050205-7. 19 March 1952. 17 p.
  10. Newspapers as indicated, 1949-50 school year in USSR. Report // Central Intelligence Agency Library, Langley (Virginia), CIA-RDP80-00809A000600270287-4. 2 December 1949. 9 p.
  11. Financing capital investment as indicated. Report // Central Intelligence Agency Library, Langley (Virginia). CIA-RDP80-00809A000700070502-5, 15 August 1952. 5 p.
  12. Secondary education at Gorodomlya and Ostashkov. Report // Central Intelligence Agency Library, Langley (Virginia), CIA-RDP80-00810A001100320001-3, 8 May 1952. 13 p.
  13. Goals and attainments of education in the USSR. Report // Central Intelligence Agency Library, Langley (Virginia), CIA-RDP81-01030R000100270004-7, 4 May 1952. 35 p.
  14. Soviet curriculum for physical education teacher // Central Intelligence Agency Library, Langley (Virginia), CIA-RDP82-00047R000300160005-5, 21 July 1953. 2 p.
  15. Goals and attainments of education in the USSR. Report // Central Intelligence Agency Library, Langley (Virginia), DOC_0000233854, 4 May 1951. 43 p.
  16. Overlap by ORR on OIR responsibility for research on Soviet education. Report // Central Intelligence Agency Library, Langley (Virginia), CIA-RDP80R01731R003500060008-4, 16 May 1952. 6 p.
  17. Factors affecting the status of technical education in the USSR. Report // Central Intelligence Agency Library, Langley (Virginia), CIA-RDP82-00047R000200200003-3, 5 December 1952. 2 p.
  18. Factors affecting the status of technical education in the USSR. Report // Central Intelligence Agency Library, Langley (Virginia), CIA-RDP80-00809A000600030239-4, 5 December 1952. 2 p.
  19. Soviet higher education in inorganic chemistry and electro-physics. Report // Central Intelligence Agency Library, Langley (Virginia), CIA-RDP80-00809A000600030625-5, 8 April 1953. 4 p.
  20. Secondary education at Gorodomlya and Ostashkov. Report // Central Intelligence Agency Library, Langley (Virginia), CIA-RDP80-00810A001100320001-3, 8 May 1953. 13 p.
  21. Soviet higher education in inorganic chemistry in the USSR. Report // Central Intelligence Agency Library, Langley (Virginia), CIA-RDP80-00809A000600050101-4, 3 January 1953. 18 p.
  22. Scientific - medicine, education institutes. Report // Central Intelligence Agency Library, Langley (Virginia), CIA-RDP80-00809A000600360086-7, 9 November 1950. 8 p.
  23. Education of engineers in the USSR. Report // Central Intelligence Agency Library, Langley (Virginia), CIA-RDP82-00047R000300520006-4, 28 October 1953. 3 p.
  24. Political, sociological - education of clergy. Report // Central Intelligence Agency Library, Langley (Virginia), CIA-RDP80-00809A000700030395-9, 11 December 1951. 3 p.
  25. Ивашев А.А. Американская стратегия психологической войны против СССР на начальном этапе холодной войны (1946-1953): автореф. дис. … канд. ист. наук. Краснодар, 2007. 26 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2020 Mamedov Z.I.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».