Technology of creation of electronic educational resources for training specialists in digital economy
- Authors: Makarov S.I.1, Sevastyanova S.A.1, Kurganova M.V.1
-
Affiliations:
- Samara State University of Economics
- Issue: Vol 8, No 4 (2019)
- Pages: 263-266
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://ogarev-online.ru/2309-4370/article/view/34502
- DOI: https://doi.org/10.17816/snv201984307
- ID: 34502
Cite item
Full Text
Abstract
The professional training of specialists in the field of the digital economy is a promising direction in the development of economic education. The transition to digital technologies in management, banking, manufacturing, commerce, communications determines the emergence of new requirements for the professional and general competencies of university graduates. It is necessary to create an innovative vocational training system based on the use of electronic teaching aids and digital technologies. The implementation of this task should begin with the development of scientifically determined approaches to the creation of teaching aids that take into account all kinds of efficiency factors. This determines the importance of the task of scientific and methodological substantiation of the technology for creating electronic educational resources for the training of specialists in a new format. The paper proposes an analytical approach to determining the content and structure of the basic component of the methodological system – an electronic textbook. The expediency of its use in order to develop necessary competencies of the individual and group levels is substantiated. It is proposed to use a matrix form of information representation and elements of matrix and vector analysis to structure the material. A mathematical model has been developed that describes structural relationships between the concepts of the thesaurus. The structural elements in this model are the glossary concepts of an academic discipline. The possibilities of using the model for unification and automation of information processing during the selection of textbook content in various educational fields are discussed. Examples of using the proposed model in various subject areas are given. The authors describe how to represent a model based on graph theory and methods for solving the problem of the presence of cycles in this semantic structure. The main conclusions and results of the study can be used for the practical development of electronic learning tools, automating the process of structuring their content and methods of use in the educational process.
Keywords
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Sergey Ivanovich Makarov
Samara State University of Economics
Author for correspondence.
Email: matmaksi@yandex.ru
doctor of pedagogical sciences, professor, head of Higher Mathematics and Economic-Mathematical Methods Department
Russian Federation, SamaraSvetlana Aleksandrovna Sevastyanova
Samara State University of Economics
Email: s_sevastyanova@mail.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor of Higher Mathematics and Economic-Mathematical Methods Department
Russian Federation, SamaraMariya Vladimirovna Kurganova
Samara State University of Economics
Email: kurganovamv@bk.ru
candidate of economical sciences, associate professor of Higher Mathematics and Economic-Mathematical Methods Department
Russian Federation, SamaraReferences
- Цифровизация как приоритетное направление модернизации российского образования / под ред. Н.В. Горбуновой. Саратов: Саратовский социально-экономический институт (филиал) РЭУ им. Г.В. Плеханова. 2019. 152 с.
- Распоряжение Правительства РФ от 28.07.2017 № 1632-р. «Об утверждении программы «Цифровая экономика Российской Федерации».
- Makarov S.I., Sevastyanova S.A. Information modeling of the students’ residual knowledge level // Digital Transformation of the Economy: Challenges, Trends and New Opportunities / eds. S. Ashmarina, A. Mesquita, M. Vochozka. 2020. Vol. 908. Springer, Cham.
- Мельникова Н.Н., Щелокова Е.Г. Карьерная направленность: векторная модель диагностики и интерпретации // European Social Science Journal. 2012. № 2 (18). С. 270–277.
- Юрьев Г.А. Математическая модель интерпретации результатов компьютерного тестирования с использованием марковских сетей: автореф. дис. … канд. физ.-мат. наук. М., 2013. 23 с.
- Федяев О.И. Прогнозирование остаточных знаний студентов по отдельным дисциплинам с помощью нейронных сетей // Известия Южного федерального университета. Технические науки. 2016. № 7 (180). С. 122–136.
- Кремер Н.Ш. Диагностирование и прогнозирование уровня математической подготовки студентов // Современная математика и концепции инновационного математического образования. 2016. Т. 3, № 1. С. 263–265.
- Григорьев С.Г., Гриншкун В.В., Кувалдина Т.А. Иерархии в моделировании логической структуры предметных областей // Современная логика: проблемы теории, истории и применения в науке: мат-лы 6-й общерос. науч. конф. СПб.: Изд-во СПбГУ, 2000. С. 179–182.
- Гриншкун В.В. Организация компьютеризированного обучения на базе иерархических структур данных: автореф. дис. … канд. пед. наук. Алма-Ата, 1996. 31 с.
- Кувалдина Т.А. Разработка модели знаний по информатике выпускника общеобразовательной школы: автореф. дис. … канд. пед. наук. М., 1997. 29 с.
- Шрейдер Ю.А. Тезаурусы в информатике и логической семантике // Научно-техническая информация. Сер. 2. Информационные процессы и системы. 1971. № 3. С. 21–24.
- Харари Ф. Теория графов. М.: УРСС, 2003. 300 с.
- Григорьев С.Г., Гриншкун В.В. Информатизация образования. Фундаментальные основы: учебник для студентов педагогических вузов и слушателей системы повышения квалификации педагогов. М.: МГПУ, 2005. 231 с.
- Григорьев С.Г., Гриншкун В.В., Демкин В.П., Краснова Г.А., Макаров С.И., Роберт И.В. Концепция образовательных электронных изданий и ресурсов – шаг на пути к качественному образованию // Информационные технологии в образовании: сб. тр. междунар. конф.-выставки «ИТО-2002». Ч. 6: Пленарные доклады. М.: МИФИ, 2002. С. 11–14.
- Григорьев С.Г., Гриншкун В.В., Демкин В.П., Краснова Г.А., Макаров С.И., Роберт И.В. Разработка концепции образовательных электронных изданий и ресурсов // Открытое и дистанционное образование. 2002. № 3 (7). С. 31–33.
Supplementary files
