Development of senior preschool children’s readiness for social orientation in the organizations of additional education

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

This paper considers development of senior preschool children’s readiness for social orientation in the organizations of additional education. On the basis of psychological and pedagogical literature analysis the authors substantiate key concepts of the research and consider possibilities of additional education organizations for social activities development. The concept of «readiness for social orientation» is defined in the logic of socio-cultural, systemic, activity, anthropological approaches and is characterized as a property of the individual, allowing to design an indicative basis of social and household activities and implement all its types. In this paper «additional education» is considered as a tool for the development of socially significant qualities of the individual, providing social adaptation to the pace of social and technological change. The organization of additional education for preschool children ensures the unity of the processes of education, training and development of the child. The paper presents the results of designing the substantive and procedural aspects of social orientation readiness development. The experimental research was conducted on the basis of the Extended Day Centre in the Mordovian State Pedagogical Institute named after M.E. Evsevyev. In this organization there is a developing educational environment where a complex interaction of experts (teacher-psychologist, teacher-speech therapist, social teacher, teacher-defectologist) provides equal «starting» opportunities for all children of preschool age in the aspect of social and household adaptation. The study showed that the developed content of the program circle with a focus on social orientation, implemented with preschoolers in the individual and group form of developing methods and means of training, provided the dynamics of mastering the readiness for social activities.

About the authors

Natalia Vladimirovna Ryabova

Mordovian State Pedagogical Institute named after M.E. Evseviev

Author for correspondence.
Email: ryabovanv@bk.ru

doctor of pedagogical sciences, associate professor, head of Special Pedagogy and Medical Basics of Defectology Department

Russian Federation, Saransk

Elena Vasilyevna Barcaeva

Mordovian State Pedagogical Institute named after M.E. Evseviev

Email: ezhovkina.elena@mail.ru

senior lecturer of Special Pedagogy and Medical Basics of Defectology Department

Russian Federation, Saransk

References

  1. Barcaeva E.V., Ryabova N.V., Zolotkova E.V. Scientific and Methodological Basics of Formation of Preschoolers’ Readiness for Social and Personal Orientation // International Journal of Engineering & Technology. 2018. Vol. 7 (4.38). P. 54–59.
  2. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта дошкольного образования: приказ Министерства образования и науки Российской Федерации от 17 октября 2013 г. № 1155 [Электронный ресурс] // https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/70412244.
  3. Рябова Н.В. Дидактическая система формирования деятельности педагога по социально-бытовой ориентации учащихся / под науч. ред. Ю.В. Варданян. Саранск: Мордов. гос. пед. ин-т, 2008. 155 с.
  4. Рябова Н.В. Педагогические основы социально-бытовой ориентировки умственно отсталых школьников. Саранск: Мордов. гос. пед. ин-т, 2007. 240 с.
  5. Ryabova N.V., Parfyonova T.A. Study of Personal and Social Adjustment Ability of the Disabled Pupils // International Education Studies. 2015. Vol. 8, № 5. P. 213–221.
  6. Выготский Л.С. Педагогическая психология / под ред. В.В. Давыдова. М.: Педагогика, 1991. 479 с.
  7. Леонтьев А.Н. Психологические основы дошкольной игры. М.: Педагогика, 1984. С. 37–47.
  8. Эльконин Д.Б. Детская психология. М.: Академия, 2007. 384 с.
  9. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. СПб.: Питер, 2000. 712 с.
  10. Барцаева Е.В. Сущность личностного компонента готовности к социально-бытовой ориентации дошкольников // Проблемы современного педагогического образования. Сер.: Педагогика и психология: сб. научных трудов. Вып. 59. Ч. 3. Ялта: РИО ГПА, 2018. С. 67–69.
  11. Барцаева Е.В. Содержание когнитивного компонента готовности к социально-бытовой ориентации дошкольников [Электронный ресурс] // Современные научные исследования. Вып. 9: сборник статей участников всерос. конкурса «Лучшая молодежная научная статья – 2018», проведенного АНО ДПО «МЦИТО», г. Киров (август 2017 – май 2018 года). Киров: Изд-во МЦИТО, 2018.
  12. Барцаева Е.В., Демина М.А., Харлампова А.С. К проблеме содержания деятельностного компонента готовности к социально-бытовой ориентации дошкольников // Вестник образовательного консорциума Среднерусский университет. Серия: Гуманитарные науки. 2018. № 11. С. 12–14.
  13. Сластенин В.А., Исаев И.Ф., Шиянов Е.Н. Педагогика / под ред. В.А. Сластенина. 6-е изд., стереотип. М.: Академия, 2007. 576 с.
  14. Ezhovkina E.V., Ryabova N.V. Psychological and pedagogic support of children with health limitations // International Education Studies. 2015. Vol. 8, № 4. P. 60–67.
  15. Бабанский Ю.К. Оптимизация процесса обучения. М.: Педагогика, 1977. 257 с.
  16. Чередов И.М. Формы учебной работы в средней школе. М.: Просвещение, 1988. 157 с.
  17. Винокурова Н.В. О возможностях инновационного развития педагогических вузов // Гуманитарные науки и образование. 2011. № 2. С. 14–16.
  18. Рябова Н.В., Барцаева Е.В. Особенности сформированности компонентов структуры социальной адаптации дошкольников в организациях дополнительного образования // Гуманитарные науки и образование. 2017. № 3 (31). С. 7–14.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2019 Ryabova N.V., Barcaeva E.V.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».