Justification of the term «professional self-realization of students»
- Authors: Fedorova M.A.1
-
Affiliations:
- Omsk State Technical University
- Issue: Vol 12, No 4 (2023)
- Pages: 252-255
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://ogarev-online.ru/2309-4370/article/view/260668
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2023124313
- ID: 260668
Cite item
Full Text
Abstract
The relevance of the article is determined by the uncertainty of the terms «self-realization» and «professional self-realization» used in modern pedagogical research. It is proved that the term «professional self-realization» is applicable to the higher education system, since, according to the Federal State Educational Standard, students must master both general and professional skills. In addition, the person’s professional development is continuous. The article analyzes and substantiates the content of the term «professional self-realization of students» in pedagogy. The terms «self-realization», «professional self-realization», «pre-professional self-realization», «pre-professional self-realization» are defined; the features of their use in scientific literature are analyzed. It is proposed to use the generic concept of «professional self-realization» in relation to school, college or university stages. Professional self-realization is presented as a long and multidimensional process involving the formation, self-determination and personal development within a profession, starting from the first courses of study at a university. The content and difference of professional self-realization at the university and at the enterprise are described. Examples of multidimensional cooperation and joint educational programs with enterprises are given.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Mariya A. Fedorova
Omsk State Technical University
Author for correspondence.
Email: sidorova_ma79@mail.ru
candidate of philological sciences, associate professor of Foreign Languages Department
Russian Federation, OmskReferences
- Фиц А.Н. Особенности самореализации личности в профессиях различного уровня социального престижа // Альманах современной науки и образования, 2009. № 4-2. С. 170–174.
- Федорова М.А. Самореализация студентов технического вуза в исследовательской деятельности // Ярославский педагогический вестник. 2020. № 1 (112). С. 15–21.
- Федорова М.А. Педагогическая технология профессиональной самореализации студентов в научных исследованиях [Электронный ресурс] // Вестник Института образования человека. 2020. № 1. https://eidos-institute.ru/journal/2020/100/Eidos-Vestnik2020-112-Fedorova.pdf.
- Герасимов В.П., Сычев О.А. Методология и методы психологического исследования: учеб. пособие. Бийск: НИЦ БПГУ им. В.М. Шукшина, 2004. 220 с.
- Хуторской А.В. Дидактика: учебник. СПб., 2017. 720 с.
- Байлук В.В. Профессиональная самореализация личности // Социально-профессиональная мобильность в XXI веке: сб. мат-лов и докл. междунар. конф. Екатеринбург, 2014. С. 208–213.
- Байлук В.В. Ценности профессиональной самореализации личности // Педагогическое образование в России. 2015. № 3. С. 19–26.
- Кропотина Н.М. Формирование профессиональных компетенций как основа профессиональной самореализации человека в XXI веке // Социально-профессиональная мобильность в XXI веке: сб. мат-лов и докл. междунар. конф. Екатеринбург, 2014. С. 245–249.
- Костеневский А.В. Формирование потребности в профессиональной самореализации личности курсантов вузов ВВ МВД РФ: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Саратов, 2000. 182 с.
- Бакиева Э.В. Формирование потребности в профессиональной самореализации у студентов технического вуза: автореф. дис. … канд. пед. наук. Шуя, 2012. 23 с.
- Бордовская Н.В., Розум С.И. Психология и педагогика. СПб., 2011. 624 с.
- Валитова Е.Ю. Педагогическая поддержка профессионального самоопределения студентов в образовательном пространстве вуза: автореф. дис. … канд. пед. наук. Томск, 2017. 23 с.
- Крыжановская И.В. Многоуровневая модель педагогического сопровождения профессионального самоопределения студентов технических вузов: автореф. дис. … канд. псих. наук. М., 2020. 33 с.
- Пашкевич А.В. Проектирование социально-педагогических условий профессионального самоопределения студентов бакалавриата: автореф. дис. … канд. пед. наук. Великий Новгород, 2013. 25 с.
- Разуваев И.С., Тарасова Т.В. Апробация модели педагогического сопровождения профессионального самоопределения студентов с применением тьюторских технологий // KANT. 2018. № 2 (27). С. 120–125.
- Ионов А.В. Допрофессиональное самоопределение учащихся средней школы // Человек и образование. 2009. № 4. С. 157–160.
- Обдирщиков Н.Н., Исакова Т.Б. Профессиональная ориентация и допрофессиональная подготовка: понятийный аспект // Вестник ВУиТ. 2009. № 1. С. 226–237.
- Панина С.В. Региональный подход к допрофессиональной подготовке педагогов // Педагогика. Психология. Философия. 2016. № 3 (03). С. 16–21.
- Мартынова Е.С. Предпрофессиональное образование в старшей школе – основа выбора будущей профессии // Менеджмент в образовании: экосистемный подход: мат-лы междунар. науч.-практ. конф. (22 апреля 2023 г.) / под ред. О.А. Любченко. М., 2023. С. 97–101.
- Трубина Г.Ф., Мащенко М.В. Предпрофессиональная социализация личности старшеклассника в процессе обучения // Педагогическое образование в России. 2017. № 1. С. 79–86.
- Смушкевич Л.Н., Костомарова Е.В., Савва Л.И. Организация предпрофессиональной подготовки и профессионального обучения старшеклассников в условиях многопрофильного лицея посредством применения целевых моделей наставничества // Мир науки. Педагогика и психология. 2023. Т. 11, № 5. https://mir-nauki.com/PDF/56PSMN523.pdf.
- Савченко Т.В. Предпрофессиональная адаптация старшеклассников к получению высшего профессионального образования: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Сургут, 2006. 20 с.
- Fedorova M.A., Tsyguleva M.V., Tsoupikova H.V., Efimenko I.N. Providing professional self-realization for technical university students when teaching the humanities // Going Global through Social Sciences and Humanities: a Systems and ICT Perspective. GGSSH. Advances in Intelligent Systems and Computing. Vol. 907. Cham: Springer, 2019. P. 23–30.
- Jiménez G.G. Education is love and self-realization // Revista de Comunicación de la SEECI. Año XX. 2016. Vol. 39. P. 162–183. doi: 10.15198/seeci.2016.39.162-183.
Supplementary files
