Introducing teenage students of the children's art school to self-education
- Authors: Smolyar A.I.1, Eremina A.A.2
-
Affiliations:
- Samara State University of Social Sciences and Education
- Children's Art School № 11 of Samara Urban Okrug
- Issue: Vol 12, No 3 (2023)
- Pages: 303-310
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://ogarev-online.ru/2309-4370/article/view/253208
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2023123314
- ID: 253208
Cite item
Full Text
Abstract
Based on the analysis of psychological and pedagogical literature, the relevance of the study of the problem of introducing adolescent students of the department of fine arts of the children's school of arts to self-education is substantiated. The article presents the theoretical and methodological foundations of the study, the results of the analysis of scientific papers that reveal the concept of «self-education», the essence of the phenomenon being studied and illuminating the experience of organizing self-education of students, the age characteristics of modern adolescents and the types of hobbies of adolescent students of the children's art school (intellectual, aesthetic, egocentric; hobbies of the bodily–manual type, informative and communicative) highlighted by the authors are characterized as prerequisites for their self-education. The authors have concretized the scientific content of the concept of «introducing adolescents to self-education», interpreted in the work as the inclusion of a student in a conscious activity aimed at self-knowledge, self-change associated with the development of their own strengths and abilities in accordance with beliefs and independently set goals for the benefit of themselves, society and the state. The results of an empirical study conducted by the authors of the process of introducing adolescent students of the department of fine arts of children's school of arts to self–education during the study of the discipline «Composition» are presented, and the methods of such research are characterized. In accordance with the purpose of the study, the structure of the teacher's activity to introduce adolescents to self-education is substantiated and experimentally verified (using the example of the implementation of the discipline program «Composition» as a process of solving pedagogical tasks, including a preparatory stage, which involves the nomination of a goal; initial diagnosis, forecasting of performance results, development of the content of the program for introducing students to self-education; the main or constructive transformative stage, including the implementation of the program in the process of pedagogical interaction, intermediate control of the results of work with pupils, organization of reflection of students; and the control and evaluation stage, the content of which includes the final control of the work carried out, evaluation and analysis of effectiveness pedagogical interaction, correction of the teacher's activity); technologies and teaching methods (information and communication technologies, the «inverted classroom» learning model and art pedagogical methods) have been identified and tested, which have the greatest impact on changes in adolescents' understanding of the meaning of self-education and knowledge about it; on the adequacy of students' self-assessment of artistic and creative skills; on the development of adolescents' desire for self-education.
Keywords
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Antonina I. Smolyar
Samara State University of Social Sciences and Education
Author for correspondence.
Email: smol_53@mail.ru
doctor of pedagogical sciences, professor, head of Music Education Department
Russian Federation, SamaraArina A. Eremina
Children's Art School № 11 of Samara Urban Okrug
Email: eremina.arina@sgspu.ru
pedagogue of additional education
Russian Federation, SamaraReferences
- Об утверждении Стратегии развития воспитания в Российской Федерации на период до 2025 года: распоряжение Правительства РФ от 29.05.2015 № 996-р [Электронный ресурс] // Гарант.ру. https://base.garant.ru/71057260.
- Бондаревская Е.В. Воспитание как возрождение человека культуры (Основные положения концепции воспитания в изменяющихся социальных условиях). Ростов-на-Дону: РГПИ, 1993. 32 с.
- Щуркова Н.Е. Система достойного воспитания. Методическое пособие педагога–практика. М.: Изд-во АСТ, 2020. 256 с.
- Сухомлинский В.А. Рождение гражданина. М.: Молодая гвардия, 1971. 334 с.
- Рувинский Л.И. Самовоспитание личности. М.: Мысль, 1984. 140 с.
- Кочетов А.И. Самовоспитание подростка: монография. Свердловск: Средне-Уральское книжное изд-во, 1967. 168 с.
- Ковалев А.Г., Бодалев А.А. Психология и педагогика самовоспитания. Л.: Изд-во Ленинградского ун-та, 1958. 90 с.
- Байлук В.В. Воспитание и самовоспитание // Педагогическое образование в России. 2014. № 1. С. 156–159.
- Осипов П.Н. Единство воспитания и самовоспитания – основа подготовки специалиста // Отечественная и зарубежная педагогика. 2013. № 2. С. 117–123.
- Фельдштейн Д.И. Психология взросления: Структурно-содержательные характеристики процесса развития личности: избр. тр. М.: Моск. психол.-социал. ин-т; Флинта, 2004. 670 с.
- Селевко Г.К. Современные образовательные технологии: учеб. пособие. М.: Народное образование, 1998. 256 с.
- Донцов И.А. Самовоспитание личности. М.: Политиздат, 1984. 285 с.
- Тайчинов М.Г. Воспитание и самовоспитание школьников: кн. для учителя. М.: Просвещение, 1992. 160 с.
- Андреев В.И. Педагогика: Учебный курс для творческого саморазвития. Казань: Центр инновационных технологий, 2012. 608 с.
- Конопкин О.А. Психологические механизмы регуляции деятельности. М.: URSS, 2018. 320 с.
- Иващенко А.В. Самовоспитание личности: механизмы и функции его осуществления // Акмеология. 2004. № 1. С. 51–54.
- Кашкуш А. Специфика формирования самооценки в подростковом возрасте // Мир науки, культуры, образования. 2018. № 2 (69). С. 70–72.
- Куликова Л.Н. Педагогические основы самовоспитания ученического коллектива старшеклассников: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.01. М., 1990. 38 с.
- Смоляр А.И. Формирование профессиональной готовности студентов педвуза к руководству самовоспитанием школьников: дис. … канд. пед. наук. М., 1987. 233 с.
- Илюхина М.О. Формирование готовности будущего учителя к организации нравственного самовоспитания школьников: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Самара, 2015. 23 с.
- Фандина Н.А. Подготовка студентов к организации процесса самовоспитания младших школьников: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. Брянск, 2003. 18 с.
- Сайгушев Н.Я., Веденеева О.А. Психолого-педагогическая программа самовоспитания в подростковом и раннем юном возрасте [Электронный ресурс] // Мир науки. Педагогика и психология. 2019. Т. 7, № 5. https://mir-nauki.com/PDF/40PDMN519.pdf.
- Приобщить // Большой толковый словарь русского языка / сост. и гл. ред. С.А. Кузнецов. СПб.: Норинт, 1998. С. 985.
- Приобщить // Ожегов С.И., Шведова Н.Ю. Толковый словарь русского языка: 80000 слов и фразеологических выражений. 4-е изд., доп. М.: ООО «А Темп», 2006. С. 596.
- Асмолов А.Г. Психология XXI века и рождение вариативного образовательного пространства России // Новое время – Новая дидактика: педагогические идеи Л.В. Занкова и школьная практика: сб. М.; Самара: Корпорация Федоров, 2001. С. 5–24.
- Педагогическое наследие В.А. Сластенина: проблемы воспитания, личностного и профессионального развития / отв. ред. Л.С. Подымова, Н.А. Подымов. М.: МПГУ, 2020. 290 с.
- Бурова Н.В. Категория «приобщение» в гуманитарно-целостных исследованиях // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2014. № 3 (17). С. 82–88.
- Сластенин В.А., Исаев И.Ф., Шиянов Е.Н. Педагогика: учебник. М.: Издательский центр «Академия», 2014. 608 с.
- Сергоманов П.А., Андреева А.Д., Данилова Е.Е. Российские подростки эпохи позднего СССР и современного российского общества // Вопросы психологии. 2020. Т. 66, № 4. С. 40–53.
- Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте. СПб.: Питер, 2008. 398 с.
- Личко А.Е. Психопатии и акцентуации характера у подростков. Л.: Медицина. Ленинградское отделение, 1983. 255 с.
- Князева Е.Н., Курдюмов С.П. Основания синергетики. Синергетическое мировидение. М.: КомКнига, 2005. 240 с.
- Маркова А.К., Матис Т.А., Орлов А.Б. Формирование мотивации учения. М.: Просвещение, 1990. 192 с.
- Руднев И.Ю. Композиция в изобразительном искусстве: монография. М.: Мир науки, 2019. 100 с.
- Нагаева И.А. Смешанное обучение в современном образовательном процессе: необходимость и возможности // Отечественная и зарубежная педагогика. 2016. № 6. С. 56–67.
Supplementary files
