Experience of using online educational courses in teaching students of technical universities

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

This article is devoted to the problem of rethinking the use of online educational courses (OEC) in teaching students of technical universities in social, humanitarian and a number of specialized disciplines. The positive and negative aspects of the introduction of online educational courses into the modern educational process are considered. The article offers three formats of online educational courses: Massive Open Online Courses (MOOC), Shared Online Educational Courses (SOEC), and University Online Educational Courses (UOEC), which could successfully improve the existing system of teaching students, both in Russia and in the Republic of Kazakhstan. Online educational courses (OEC) in this article are considered in a broad context and include the concepts of «electronic educational resources», «distance learning» and «online learning» in general. The authors also highlighted the positions approved by federal legislation regarding the introduction of online educational courses (OEC) in the environment of the university, offered their vision of the implementation of these documents. The authors made the following conclusions: on the one hand the use of online educational courses is a prerequisite for the successful existence of any educational organization in modern reality, on the other hand OECs (MOOCs, SEOCs, UOECs) implemented within the framework of the model of replacing part of full-time courses with exclusively distance format are not suitable for all students. The vast majority of students are still ready to study online educational courses under teachers’ supervision with the use of blended learning.

About the authors

Aigul Y. Mendygalieva

Makhambet Utemisov West Kazakhstan University; Samara State Technical University

Email: aigulek_26_88@mail.ru

lecturer of Chemistry Department, postgraduate student of Pedagogy, Intercultural Communication and Russian as a Foreign Language Department

Kazakhstan, Uralsk; Samara

Yulia V. Lopukhova

Samara State Technical University

Author for correspondence.
Email: j.v.lopukhova@mail.ru

doctor of pedagogical sciences, associate professor, head of Pedagogy, Intercultural Communication and Russian as a Foreign Language Department

Russian Federation, Samara

Olga V. Zhuravleva

Samara State Technical University

Email: zhuravl5@rambler.ru

candidate of pedagogical sciences, associate professor of Pedagogy, Intercultural Communication and Russian as a Foreign Language Department

Russian Federation, Samara

References

  1. Lopukhovа J.V., Makeeva E.Yu. Creating virtual learning environment: shared online learning in university education // International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education. 2017. Vol. 8, iss. 2. P. 3046–3054. doi: 10.20533/ijcdse.2042.6364.2017.0412.
  2. A basic guide to open educational resources (OER) / prepared by N. Butcher. Vancouver: Commonwealth of Learning, 2011. 134 p.
  3. План деятельности Минобрнауки РФ на период с 2019 по 2024 год [Электронный ресурс] // Минобрнауки РФ. https://minobrnauki.gov.ru/open_ministry/public_declaration/plan.
  4. О внесении изменения в приказ министра образования и науки Республики Казахстан от 20.03.2015 № 137 «Об утверждении Правил организации учебного процесса по дистанционным образовательным технологиям»: приказ министра образования и науки Республики Казахстан от 28.08.2020 № 374 [Электронный ресурс] // Информационно-правовая система нормативных правовых актов Республики Казахстан. https://adilet.zan.kz/rus/docs/V2000021147.
  5. Об утверждении Порядка применения организациями, осуществляющими образовательную деятельность, электронного обучения, дистанционных образовательных технологий при реализации образовательных программ: приказ Минобрнауки РФ от 23.08.2017 № 816 [Электронный ресурс] // Гарант.ру. https://base.garant.ru/71770012.
  6. Daniel J. Making sense of MOOCs: musings in a maze of myth, paradox and possibility // Journal of interactive Media in education. 2012. Vol. 2012, iss. 3. doi: 10.5334/2012-18.
  7. Khalil H., Ebner M. (2014, June). MOOCs completion rates and possible methods to improve retention – A literature review // EdMedia + Innovate Learning. Tampere, 2014. P. 1305–1313.
  8. Donnelly K., Rizvi S., Barber M. An avalanche is coming. higher education and the revolution ahead // Voprosy Obrazovaniya / Educational Studies Moscow. 2013. № 3. P. 152–229. doi: 10.17323/1814-9545-2013-3-152-229.
  9. Giving knowledge for free: the emergence of open educational resources. 2007. 150 p.
  10. Mossley D. Open Educational Resources and Open Education. Heslington, 2014. 26 p.
  11. Семенова Т.В., Вилкова К.А. Типы интеграции массовых открытых онлайн-курсов в учебный процесс университетов // Университетское управление: практика и анализ. 2017. Т. 21, № 6. С. 114–126. doi: 10.15826/umpa.2017.06.080.
  12. Щербаков Н.В., Кирина И.Б., Кириллова С.С. О внедрении онлайн-курсов в образовательный процесс университета [Электронный ресурс] // Наука и образование. 2020. Т. 3, № 1. http://opusmgau.ru/index.php/see/article/view/1553.
  13. Об использовании и зачете результатов массовых открытых онлайн-курсов в ФГБОУ ВО «Самарский государственный технический университет»: положение от 25.12.2020 № П-596 [Электронный ресурс] // Самарский государственный технический университет. https://samgtu.ru/uploads/documents/polojenie/P-596.pdf.
  14. Правила по разработке массовых открытых онлайн-курсов ЗКУ имени М. Утемисова [Электронный ресурс] // Западно-Казахстанский университет имени Махамбета Утемисова. https://wku.edu.kz/images/2022/mook.pdf.
  15. Makeeva E.Yu., Lopukhova J.V., Gorlova E.V. work in progress: designing an academical online course for technical students: structure, content, assessment // Educating Engineers for Future Industrial Revolutions. ICL 2020. Advances in Intelligent Systems and Computing. Vol. 1328. Cham: Springer, 2021. doi: 10.1007/978-3-030-68198-2_63.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML
2. Picture 1

Download (66KB)

Copyright (c) 2023 Mendygalieva A.Y., Lopukhova Y.V., Zhuravleva O.V.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».