Competition of educational and research projects of natural science orientation as a means of developing the cognitive interest of pedagogical university students
- Authors: Makeeva E.D.1, Makeev D.K.1
-
Affiliations:
- Samara State University of Social Sciences and Education
- Issue: Vol 12, No 3 (2023)
- Pages: 279-283
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://ogarev-online.ru/2309-4370/article/view/253201
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2023123310
- ID: 253201
Cite item
Full Text
Abstract
The development of the interest of students of humanitarian profiles in preparation for obtaining natural science knowledge is an urgent problem of the modern higher pedagogical school. There is a constant search and testing of techniques, means and methods to solve this problem. The article considers the competition of educational and research projects of natural science orientation as a means of developing students' cognitive interest. The authors shared their experience of organizing and conducting such a competition at a pedagogical university, as well as the results of its impact on the attitude of future teachers to obtaining scientific knowledge about the world around them. Examples of topics of educational and research projects of a natural science orientation, carried out by students studying in the humanities, as well as a list of questions that were asked to students in order to identify the nature of their attitude to the study of natural sciences, are presented. The conducted research confirmed the positive role of the competition of educational and research projects in solving the problem of developing the cognitive interest of students of a pedagogical university. The presented materials can serve as a basis for further research in the field of teaching methods of various university disciplines and the organization of independent work of students in higher education.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Ekaterina D. Makeeva
Samara State University of Social Sciences and Education
Author for correspondence.
Email: makeeva.ed@mail.ru
doctor of history sciences, associate professor, professor of Physics, Mathematics and Teaching Methods Department
Russian Federation, SamaraDenis K. Makeev
Samara State University of Social Sciences and Education
Email: denis.makeev.97@mail.ru
ostgraduate student of Pedagogy and Psychology Department
Russian Federation, SamaraReferences
- Ананьев Б.Г. Познавательные потребности и интересы. Л.: Изд-во Ленинградского университета, 1968. 134 с.
- Бондаревский В.Б. Познавательный интерес личности // Народное образование. 1996. № 1. С. 26–28.
- Леонтьев А.Н. Психологические механизмы мотивации. Новосибирск: Изд-во НГПИ, 1992. 216 с.
- Мясищев В.Н. О связи склонностей и способностей. М.: МГУ, 1962. 267 с.
- Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии. М.: Педагогика, 1973. 473 с.
- Сухомлинский В.А. Избранные произведения / под ред. В.В. Рубана. Киев: Рад. школа, 1974. 288 с.
- Талызина Н.Ф. Управление процессом усвоения знаний. М.: Изд-во МГУ, 1984. 344 с.
- Щукина Г.И. Проблемы познавательного интереса в педагогике. М.: Педагогика, 1971. 351 с.
- Глотова А.С. Методы активного обучения как средство развития познавательного интереса студентов вузов // Аллея науки. 2018. Т. 4, № 5 (21). С. 839–843.
- Герасимова М.А. Развитие познавательного интереса студентов в процессе становления их профессионально-педагогической культуры // Образование и наука. Известия УрО РАО. 2008. № 6 (54). С. 25–31.
- Дробышева И.В., Дробышев Ю.А. Учебно-исследовательские проекты как средство повышения мотивации студентов к изучению математики // Современное образование: научные подходы, опыт, проблемы, перспективы: мат-лы XV междунар. науч.‐практ. конф. (Пенза, 17–18 апреля 2019 г.) / под общ. ред. М.А. Родионова. Пенза: Изд-во ПГУ, 2019. С. 77–80.
- Иляшенко Л.К. Учебно-исследовательский проект как средство формирования практических умений студентов // Социальные и технические сервисы: проблемы и пути развития: сб. ст. по мат-лам V всерос. науч.-практ. конф. (Нижний Новгород, 20 ноября 2018 г.). Нижний Новгород: Изд-во НГПУ им. К. Минина, 2018. С. 124–127.
- Киселева И.А. Развитие познавательного интереса студентов на основе кластерного подхода в проектной деятельности: дис. … канд. пед. наук. Тамбов, 2011. 208 с.
- Котова Л.Б. Проблемы развития познавательного интереса у студентов // Социальная политика и социология. 2010. № 10 (64). С. 262–269.
- Любимова Г.А. Развитие познавательного интереса студентов в условиях опытно-поисковой деятельности: автореф. дис. … канд. пед. наук. М., 2005. 23 с.
- Пахомовская К.С. Роль современных педагогических технологий в развитии познавательных интересов студентов // Студенческий вестник. 2022. № 19–2 (211). С. 57–58.
- Полат Е.С., Бухаркина М.Ю. Современные педагогические и информационные технологии в системе образования: учеб. пособие. М.: Академия, 2010. 368 с.
- Тетюкова Е.П., Белых Т.А. Проектное обучение – инновационный подход к организации учебного процесса в высших учебных заведениях РФ // Физика. Технологии. Инновации: сб. мат-лов VI междунар. молодежной науч. конф., посв. 70-летию основания Физико-технологического института УрФУ (Екатеринбург, 20–24 мая 2019 г.). Екатеринбург: Уральский федеральный университет им. первого Президента России Б.Н. Ельцина, 2019. С. 349–358.
- Макеева Е.Д. Использование образовательных технологий в процессе преподавания дисциплины «Естественнонаучная картина мира» // Поволжский педагогический вестник. 2015. № 1 (6). С. 21–25.
- Аниськин В.Н., Бусыгина А.Л., Добудько Т.В., Кечина О.М., Подлесова С.Е. Влияние конкурсной творческой состязательности на повышение качества профессиональной подготовки студентов вуза // Балтийский гуманитарный журнал. 2023. Т. 12, № 1 (42). С. 7–11.
