On the pedagogical conditions of the humanization of modern domestic education
- Authors: Vdovin S.A.1
-
Affiliations:
- Samara Law Institute of the Federal Penitentiary Service of Russia
- Issue: Vol 12, No 3 (2023)
- Pages: 242-245
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://ogarev-online.ru/2309-4370/article/view/253191
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2023123303
- ID: 253191
Cite item
Full Text
Abstract
The article is devoted to the problem of humanization of the educational process in the conditions of Russian society. The views of scientists on the humanization of education are revealed, the analysis of which makes it possible to determine the pedagogical conditions for the humanization of modern domestic education. The position on the leading role of the personality of the teacher in the implementation of the humanization of the educational process in a particular educational institution and on the importance of the image of a model humanist teacher in the professional training of future teachers is substantiated. The possibility of considering the humanization of education in the context of the needs of the individual and from the perspective of the functions performed by the teacher, the relations between the subjects of the educational process, and values is argued. The role of the student’s personality in the humanization of the educational process is revealed. The correlation of humanization and humanitarization of education is shown, in which humanization acts as the goal of personality formation, and humanitarization as a means of achieving it. The possibilities of pedagogical reflection in the implementation of humanization of the educational process are outlined. The pedagogical conditions of the humanization of modern Russian education are substantiated: determining the content of education in a pedagogical university on the basis of scientifically based ideas about the personality of a humanist teacher; orientation of the educational process to meet the basic needs of the individual; the teacher’s implementation of moral values in relations with students, while simultaneously introducing such values to the students themselves; formation of the student’s personality as an active subject of the educational process; introducing students to the humanitarian culture of humanity; development and formation of the teacher’s ability to carry out pedagogical reflection according to the criterion of humanism.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Sergey A. Vdovin
Samara Law Institute of the Federal Penitentiary Service of Russia
Author for correspondence.
Email: s.a.vdovin-sui@yandex.ru
candidate of pedagogical sciences, deputy head
Russian Federation, SamaraReferences
- Бездухов В.П. Гуманистическая направленность учителя. СПб.; Самара: СамГПУ, 1997. 172 с.
- Берулава М.Н. Теория и практика гуманизации образования. М.: Гелиос АРВ, 2000. 340 с.
- Зимняя И.А., Боденко Б.Н., Морозова Н.А. Воспитание – проблема современного образования в России (состояние, пути решения). М.: Центр проблем качества подготовки специалистов, 1999. 82 с.
- Никишина И.В. Подготовка учителей к реализации гуманистической направленности обучения средствами методической работы: автореф. дис. … канд. пед. наук. Волгоград, 1992. 20 с.
- Колесникова И.А. О критериях гуманизации образования // Гуманизация образования: Теория. Практика / под ред. В.Г. Воронцовой. СПб.: АППО, 1994. С. 37–45.
- Проблемы гуманизации. Новое осмысление старых проблем. Тезаурус / под ред. Ю.Н. Кулюткина. СПб.: ИОВ РАО, 1997. 52 с.
- Бережная Е.А. Возможности гуманистических ценностей в кризисные эпохи // Вестник Воронежского государственного технического университета. 2010. Т. 6, № 5. С. 59–61.
- Иноземцева Е.А. Гуманистические ценности как фактор возрождения духовности в современной России // Современные проблемы гуманитарных и общественных наук. 2015. № 4 (8). С. 61–65.
- Неретин О.П. Философское сообщество о глобализации и формировании гуманистических ценностей // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2011. № 6. С. 10–23.
- Родина Е.Н. Трансформация гуманистических ценностей в условиях кризиса современной культуры // Психолого-педагогические проблемы безопасности человека и общества. 2016. № 1 (30). С. 13–16.
- Рудковский Э.И. Информационное общество и гуманистические ценности // Ученые записки УО ВГУ им. П.М. Машерова. 2023. Т. 37. С. 103–106.
- Бездухов В.П., Носков И.А. Ценность гуманизма как системообразующее начало педагогической деятельности учителя // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2013. Т. 15, № 2–2. С. 307–311.
- Башаримов Ю.П., Егоров В.А. Гуманизация образования: проблемы и перспективы // Вестник Брянского госуниверситета. 2015. № 3. С. 13–14.
- Горбунова Н.В. Методологические аспекты гуманизации системы высшего профессионального образования // Педагогический вестник. 2020. № 17. С. 12–14.
- Иванова С.В. Гуманизация образования: цели, задачи и условия // Ценности и смыслы. 2010. № 2 (5). С. 91–109.
- Мелик-Пашаев А.А. Гуманизация образования: проблемы и возможности // Вопросы психологии. 1989. № 5. С. 11–18.
- Петров Ю.Д. Гуманизация и гуманитаризация высшего образования: теория и практика // Вестник Северо-восточного федерального университета им. М.К. Аммосова. Серия: История. Политология. Право. 2016. № 2 (02). С. 17–24.
- Крылова Н.Б. Социокультурный контекст образования // Новые ценности образования. Вып. 2. М.: Инноватор, 1995. С. 67–103.
- Кравец А.С. Гуманизация и гуманитаризация высшего образования // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Проблемы высшего образования. 2000. № 1. С. 30–37.
- Краевский В.В. Методология педагогического исследования: пособие для педагога-исследователя. Самара: СамГПИ, 1994. 165 с.
- Кулюткин Ю.Н. Психологические особенности деятельности учителя // Мышление учителя. М.: Педагогика, 1990. С. 7–26.
Supplementary files
