Organization of technical students’ project activity in department scientific circles
- Authors: Ovchinnikova L.P.1, Mikhelkevich V.N.2
-
Affiliations:
- Samara State Transport University
- Samara State Technical University
- Issue: Vol 12, No 2 (2023)
- Pages: 301-305
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://ogarev-online.ru/2309-4370/article/view/253094
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2023122317
- ID: 253094
Cite item
Full Text
Abstract
The scientific circle of the technical university department is the simplest, human conformable and highly efficient form of additional professional education. Great relevance and demand of social pragmatization of technical students’ project activity in department scientific circles is due to the fact that cumulatively it creates favorable conditions that enable students to acquire knowledge and skills when performing R&D, activates and stimulates creative thinking, and enhances the student’s creative abilities. Organizing students’ project activity, we must put special emphasis on the choice of the subject to be investigated and the content of the creative project. The general methodological approach requires that the subject of the project be in line with the department scientific school. Individual approach means that the form of the project is chosen by the student independently and approved by his/her scientific supervisor. Freedom to choose both the subject and the content of the project enables the individual to acquire some additional super subject competence that he/she considers vital for future professional career. The prime task of organizing students’ project activity in the framework of scientific coterie is to let them independently, under supervision of academic staff, study and acquire heuristic and algorithmic methods and techniques required to search for ideas of progressive and science-intense design and technological solutions of the technical objects under development. The students are to study independently existing evaluation criteria and diagnostic tools to monitor and measure test validity of the research for further use of the obtained results in their professional project activity.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Lyudmila P. Ovchinnikova
Samara State Transport University
Author for correspondence.
Email: plovchin@yandex.ru
doctor of pedagogical sciences, associate professor, professor of Philosophy and History of Science Department
Russian Federation, SamaraValentin N. Mikhelkevich
Samara State Technical University
Email: j918@yandex.ru
doctor of technical sciences, professor of Pedagogy, Intercultural Communication and Russian as a Foreign Language Department
Russian Federation, SamaraReferences
- Современные образовательные технологии: учеб. пособие / под ред. Н.В. Бордовской. 3-е изд., стер. М.: Кнорус, 2018. 432 с.
- Хуторской А.В. Доктрина образования человека в Российской Федерации. М.: Эйдос; Издательство Института образования человека, 2015. 24 с.
- Галицков С.Я., Михелькевич В.Н. Проектирование: технологии обучения: учеб. пособие. Самара: Издательство Самарского государственного технического университета, 2014. 104 с.
- Ипатов А.В., Психология и педагогика высшего образования: учебник. М.: КноРус, 2022. 273 с.
- Морозов А.В., Чернилевский Д.В. Креативная педагогика и психология: учеб. пособие. 2-е изд., испр. и доп. М.: Академический проект, 2020. 560 с.
- Меерович М.И., Шрагина Л.И. Технология творческого мышления. М.: Альпина Паблишер, 2022. 506 с.
- Радаев В.В. Как организовать и представить исследовательский проект. 75 простых правил. М.: ГУ ВШЭ; Инфра-М, 2001. 203 с.
- Рожкова М.А. Интеллектуальная собственность: основные аспекты охраны и защиты: учеб. пособие. М.: Проспект, 2014. 248 с.
- Овчинникова Л.П., Михелькевич В.Н. Моделирование процесса формирования у технических специалистов/студентов технических вузов мотивации к инновационной инжиниринговой деятельности // Вестник педагогических наук. 2022. № 3. С. 117–123.
- Намаконов И.М. Кроссфит мозга. Как подготовить себя к решению нестандартных задач. М.: Альпина Паблишер, 2020. 176 с.
- Наумкин Н.И., Шекшаева Н.Н., Забродина Е.В. Обучение инновационной инженерной деятельности в состязательной образовательной среде // Образование и наука. 2021. Т. 23, № 5. С. 64–98. doi: 10.17853/1994-5639-2021-5-64-98.
- Крылова Н.Н. Организация направлений исследований в студенческом научном кружке // Вестник современных исследований. 2018. № 10.5 (25). С. 53–56.
- Галицков С.Я., Михелькевич В.Н., Малахова Н.Г. Технология подготовки заявки на получение патентов на изобретение/полезные модели и свидетельств на программы для ЭВМ: учеб. пособие. Самара, 2017. 212 с.
- Гречников Ф.В., Клентак Л.С. Инновационный подход к повышению уровня подготовки инженерных кадров // Актуальные проблемы гуманитарных и социально-экономических наук. 2019. Т. 13, № 9. С. 32–38.
- Тигров В.П. Условия организации внеаудиторной инновационной проектной деятельности студентов СПО по техническим дисциплинам // Актуальные проблемы технологического образования: мастерство, творчество и инновации: мат-лы VII междунар. науч.-практ. конф., посв. 50-летию технолого-биологического факультета (Мозырь, 3 ноября 2021 г.). Мозырь: МГПУ им. И.П. Шамякина, 2022. С. 207–209.
- Чайкина Ж.В., Данилов К.В. Организация исследовательской деятельности обучающихся // Интеграция информационных технологий в систему дополнительного образования в области технического творчества: сб. ст. по мат-лам регион. науч.-практ. конф. Нижний Новгород, 2016. С. 54–57.
- Грошева Е.П., Кирдяшкин И.В., Исайкин Д.Ю. Формирование мотивации к учебной деятельности студентов в исследовательской среде // Материалы XX науч.-практ. конф. молодых ученых, аспирантов и студентов Национального исследовательского Мордовского государственного университета им. Н.П. Огарёва. В 3 ч., ч. 1. Технические науки. Саранск: Изд-во Мордовского ун-та, 2016. С. 247–252.
- Ковалев С.В., Копышева Т.Н., Митрофанова Т.В., Смирнова Т.Н. О приобретении опыта научно-исследовательской работы будущими IT-специалистами в условиях студенческого кружка // Современные наукоемкие технологии. 2021. № 7. С. 117–122.
- Яковец Д.А. Визуальное равновесие. Пространственная организация учебной информации на экране дисплея компьютера // Новые информационные технологии в электротехническом образовании: сб. тр. V междунар. науч.-практ. конф. Астрахань: Изд-во АГТУ, 2000. С. 180–185.
- Патентный закон Российской Федерации. М.: Изд-во ВНИИПИ, 1997. 29 с.
Supplementary files
