Role and importance of military-pedagogical traditions at the present stage of domestic military education system development
- Authors: Starodubtsev M.P.1
-
Affiliations:
- Saint Petersburg Military Institute of National Guard Troops of the Russian Federation
- Issue: Vol 6, No 4 (2017)
- Pages: 258-261
- Section: 13.00.00 – Pedagogical Sciences
- URL: https://ogarev-online.ru/2309-4370/article/view/22367
- DOI: https://doi.org/10.17816/snv201764314
- ID: 22367
Cite item
Full Text
Abstract
The paper deals with the issues concerning the role and importance of military pedagogical traditions at the present stage of national military education system development. The author studies the concepts «traditions», «pedagogical traditions», «military traditions», offers his own interpretation of the notion «military pedagogical traditions». A study of the military-pedagogical traditions is organized in conjunction with the achievements of the military pedagogic thought of the previous periods and modern problems of military pedagogy. The author analyzes the reasons for the reform and modernization ongoing in the military education system, which is caused by need of compliance with European quality standards and new requirements of existing Russian legislation. In conditions of a multilevel system of education and a competence approach in training special attention, in the author’s opinion, should be paid to special forms, methods and means of training, based on the best achievements of the military pedagogic thought, both traditional and complemented with innovative components. The author considers existing military-pedagogical traditions as well as traditions generated at the present time, taking into account present problems and challenges.
Keywords
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Mikhail Pavlovich Starodubtsev
Saint Petersburg Military Institute of National Guard Troops of the Russian Federation
Author for correspondence.
Email: pfanmp@mail.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor, professor of Theory and Methodology of Continuing Professional Education Department
Russian Federation, Saint PetersburgReferences
- Стародубцев М.П. Военно-учебные заведения как высшая форма военного образования в России во второй половине XVIII века // Казанский педагогический журнал, № 2, 2016. С. 141-144.
- Коджаспирова Г.М., Коджаспиров А.Ю. Педагогический словарь: Для студ. высш. и сред. пед. учеб. заведений. М.: И; М.: Издательский центр «Академия», 2000. 176 с.
- Кузнецов В.В. Общая и профессиональная педагогика: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: ЭГВЕС, 2012. 140 с.
- Военная педагогика: учебник для военных вузов / под ред. О.Ю. Ефремова. СПб.: Питер, 2015. 755 с.
- Приказ Минобрнауки РФ от 15.02.2005 № 40 «О реализации положений Болонской декларации в системе высшего профессионального образования Российской Федерации» // Бюллетень Министерства образования и науки РФ, 2005 г., № 4.
- Ильинский И.М. О российских образовательных реформах // Высшее образование для XXI века: VI междунар. науч. конф. / под ред. И.М. Ильинского. М.: Изд-во Моск. гуманит. ун-та, 2009. С. 8-26.
- Кобылецкий О. Модернизация военного образования // Ориентир. 2012. № 9. С. 32-33.
- Романова В.А. Информационная составляющая гибридных войн современности // Государственное и муниципальное управление. Ученые записки СКАГС. 2015. № 2. С. 293-299.
- Понарина Н.Н. Глобальные проблемы современности в контексте будущего человечества // Общество и право. 2012. № 1 (38). С. 274-276.
- Паспорт приоритетного проекта «Современная цифровая образовательная среда в Российской Федерации» (утв. президиумом Совета при Президенте Российской Федерации по стратегическому развитию и приоритетным проектам, протокол от 25 октября 2016 г. № 9).
- Закон РФ от 21.07.1993 № 5485-1 «О государственной тайне» (ред. от 08.03.2015) // Собрание законодательства РФ, 13.10.1997, № 41. С. 8220-8235.
Supplementary files
