«Museum borders» and new identities
- Authors: Grinko I.A.1
-
Affiliations:
- Russian Institute for Heritage Research
- Issue: Vol 5, No 4 (2016)
- Pages: 149-153
- Section: 07.00.00 – Historical Sciences and Archaeology
- URL: https://ogarev-online.ru/2309-4370/article/view/22180
- DOI: https://doi.org/10.17816/snv20164215
- ID: 22180
Cite item
Full Text
Abstract
Benedict Anderson named museum and map the main instruments in formation of national identity. Today we see a lot of new identities but the instruments are still actual. In this article the author discusses the image of borders in contemporary museum space and its new functions. Today border in museum exposition appears in many variants (maps, pictures, elements of navigation, photo or installation) so it is interesting how this phenomenon is linked with new goals of museum in contemporary world and how it influences new communities and its identities creation. The article is based on the field materials from the museums of Eastern Europe. According to our research two main functions of border image in museum space are the visiotype of territory and hronotop of the most important events in national history. Despite its original sense and meaning today image of the border in museum can unite people and evoke empathy in visitors.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Ivan Alexandrovich Grinko
Russian Institute for Heritage Research
Author for correspondence.
Email: iagrinko@yandex.ru
candidate of history sciences, head of Museum Research and Projecting Center
Russian Federation, 119072, Moscow, Bersenevskaya waterfront, 20References
- Колосов В.А. Как изучать «новое пограничье» России? // Международные процессы. 2004. Т. 2. № 3 (6).
- Замятина Н.Ю. Зона освоения (фронтир) и ее образ в американской и русской культурах // Общественные науки и современность. 1998. № 5. С. 77.
- Никишин Н.А. Музей в пограничном городе // Музей и этнология. М., 1997. С. 39–49.
- Брендинг территорий. Лучшие мировые практики / под ред. Кейта Динни; пер. с англ. Веры Сечной. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2013.
- Дубман Э.Л. Поволжский фронтир в середине XVI–XVII вв. Очерки истории. Самара, 2012.
- Шиловский М.В. Фронтир и переселения (сибирский опыт) // Фронтир в истории Сибири и Северной Америки в XVII–XX вв.: общее и особенное. Вып. 3. Новосибирск, 2003. С. 101–112.
- Мельникова Е.А. Локальное прошлое на границе национального: краеведческие музеи Северного Приладожья в постсоветское время // Антропологический форум. № 25. СПб., 2015. С. 9–41.
- Гринько И.А., Шевцова А.А. «Реанимируя Андерсона»: музей и карта в формировании современных идентичностей // Культурологический журнал. 2015. № 1 (19).
- Golding V. Learning at the Museum Frontiers // Identity, Race and Power. Routledge, 2012.
- Ballinger P. Lines in the Water, Peoples on the Map: Maritime Museums and the Representation of Cultural Boundaries in the Upper Adriatic // Narodna umjetnost: hrvatski časopis za etnologiju i folkloristiku, Vol.43 No.1 Lipanj 2006. P. 15–39.
- Whitehead Christopher, Mason Rhiannon. Museums, Peoples, Places. European Museums and Identity in History // Museums in an Age of Migrations Questions, Challenges, Perspectives edited by Luca Basso Peressut and Clelia Pozzi. Milan, 2012.
- Требст С. «Какой такой ковер?» Культура памяти в посткоммунистических обществах Восточной Европы: попытка общего описания и категоризации // Империя и нация в зеркале исторической памяти: сб. статей / сост. И. Герасимов, М. Могильнер, А. Семенов. М.: Новое издательство, 2011. С. 142–181.
- Чепайтене Р. Восприятие советской эпохи в современной Литве // Прошлый век: сб. науч. тр. / РАН. ИНИОН. Центр социал. науч.-информ. исслед. Отд. полит. науки; ред. кол.: А.И. Миллер, гл. ред., и др. М., 2013. С. 241–276.
- Гусейнов Г.Ч. Карта нашей Родины: идеологема между словом и телом. М., ОГИ, 2005.
- Ушакин C.Н. «Нам этой болью дышать»? О травме, памяти и сообществах // Травма: пункты: сб. статей / сост. С. Ушакин и Е. Трубина. М.: Новое литературное обозрение, 2009. С. 5–41.
Supplementary files
