A method of projects as a means of developing a linguistic and cultural competence in high school English classes
- Authors: Kulaeva O.A.1, Zolotukhina A.I.1
-
Affiliations:
- Samara State University of Social Sciences and Education
- Issue: Vol 11, No 4 (2022)
- Pages: 308-312
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://ogarev-online.ru/2309-4370/article/view/133254
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2022114313
- ID: 133254
Cite item
Full Text
Abstract
This paper considers a linguoculturological approach to teaching a foreign language, a method of projects as one of the most effective methods in the process of developing a linguocultural competence among secondary school students. The authors consider the stages of work on short-term projects or lesson projects. The authors propose to comply with four stages: preparation, planning, research, presentation and assessment of the results of project activities. The analysis of the Spotlight 8 educational and methodological complex allowed the authors to propose a transformation of the tasks of the sections marked «Project» from tasks for the written skills development into full-fledged lesson projects, having developed all necessary stages, assessment criteria, options for implementation and development of the project. The paper proposes a development of short-term projects for the modules of the Spotlight 8 textbook. The development includes a full-fledged lesson scenario for a lesson project in a specific module, assessment criteria that can be useful to the teacher both for assessing an individual, and a paired, group project. The paper may be of interest to teachers of a foreign language, methodologists, teachers of educational organizations of additional education, teachers supervising project activities. The developed evaluation scheme, detailed stages of work on a lesson project will be interesting and useful for an English teacher.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Olga Aleksandrovna Kulaeva
Samara State University of Social Sciences and Education
Author for correspondence.
Email: olga-kulaeva@mail.ru
candidate of philological sciences, associate professor of English Philology and Intercultural Communication Department
Russian Federation, SamaraAlena Igorevna Zolotukhina
Samara State University of Social Sciences and Education
Email: alena.zolotuhina.99@mail.ru
student of Faculty of Foreign Languages
Russian Federation, SamaraReferences
- Худойбердиев Г.М. Значимость лингвокультурологического подхода в обучении иностранным языкам // Восточно-Европейский научный журнал. 2017. № 3–3 (19). С. 8–10.
- Герфанова Э.Ф. Лингвокультурологический подход в обучении иностранному языку // Язык, культура, этнос: сб. ст.: к 65-летнему юбилею профессора З.К. Дербишевой. СПб.: Ленинградский государственный университет им. А.С. Пушкина, 2017. С. 396–402.
- Верещагин Е.М., Костомаров В.Г. Лингвострановедческая теория слова. М.: Русский язык, 1980. 320 с.
- Зубрицкий О.А. Роль лингвокультурологии в современной лингвистике // Романо-германская филология и межкультурная коммуникация: межвуз. сб. науч. работ студентов, магистрантов, аспирантов. Белгород: Политерра, 2018. С. 10–14.
- Маслова В.А. Лингвокультурология: учеб. пособие. М.: Академия, 2001. 208 с.
- Шарипова Н.Э. Лингвокультурология как новое направление в системе преподавания иностранного языка // Молодой ученый. 2015. № 3 (83). С. 993–995.
- Назарматова Р.Р. Проектная деятельность как средство формирования социокультурной компетенции обучающихся // Социально-гуманитарные проблемы образования и профессиональной самореализации (Социальный инженер – 2020): сб. мат-лов всерос. конф. молодых исследователей с междунар. участием (Москва, 7–10 декабря 2020 года). М.: Российский государственный университет имени А.Н. Косыгина (Технологии. Дизайн. Искусство), 2020. С. 124–128.
- Новые педагогические и информационные технологии в системе образования: учеб. пособие. 2-е изд., стер. / под ред. Е.С. Полат. М.: Академия, 2005. 272 с.
- Турчен Д.Н. Проектная деятельность как один из методических приемов формирования универсальных учебных действий // Интернет-журнал Науковедение. 2013. № 6 (19). С. 202.
- Чилингарян М.В. Системно-деятельностный подход при обучении иностранному языку в средней школе // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2017. Т. 33. С. 103–105.
- Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования: Приказ Министерства просвещения РФ от 31.05.2021 № 287 [Электронный ресурс] // https://garant.ru/products/ipo/prime/doc/401333920.
- Kilpatrick W.H. Dangers and difficulties of the project method and how to overcome them: introductory statement and definition of terms // Teachers College Record. 1921. № 4. P. 282–287.
- Максимова К.С. Особенности обучения иностранному языку на средней ступени средней общеобразовательной школы // Педагогический форум: сб. ст. II междунар. науч.-практ. конф. (Пенза, 30 июня 2020 года). Пенза: Наука и просвещение, 2020. С. 108–110.
- Эльконин Д.Б. Избранные психологические труды / под ред. В.В. Давыдова, В.П. Зинченко. М.: Педагогика, 1989. 560 с.
- Ваулина Е.Ю., Дули Д., Подоляко О.Е., Эванс В. Английский язык: книга для учителя. 8 класс: учеб. пособие. М.: Просвещение, 2012. 145 с.
- Ваулина Е.Ю., Дули Д., Подоляко О.Е., Эванс В. Английский язык. 8 класс: учебник. М.: Просвещение, 2012. 216 с.
- Ваулина Е.Ю., Дули Д., Подоляко О.Е., Эванс В. Английский язык. Рабочая тетрадь. 8 класс: учеб. пособие. М.: Просвещение, 2012. 83 с.
- Карпов А.О. Генеративная учебная среда: конструкционная и креативная модели // Педагогика. 2018. № 9. С. 3–12.
- Кулаева О.А. Становление юного исследователя: среда, условия, мотивация // От учебного проекта к исследованиям и разработкам: междунар. конф. по исслед. образованию школьников (Москва, 23–26 марта 2020 года). М.: Научно-техническая ассоциация «Актуальные проблемы фундаментальных наук», 2020. С. 185–192.
Supplementary files
