Semantic reading as a means of students’ ecological worldview development in the process of learning Geography
- Authors: Beketova S.I.1, Kubyshkina E.N.1, Gubeeva S.K.1, Ulengov R.A.1, Urazmetov I.A.1, Khayaleeva A.D.1
-
Affiliations:
- Kazan (Volga Region) Federal University
- Issue: Vol 11, No 1 (2022)
- Pages: 272-280
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://ogarev-online.ru/2309-4370/article/view/108356
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2022111302
- ID: 108356
Cite item
Full Text
Abstract
The paper deals with ecological worldview development among students capable of self-development and self-education on the basis of universal educational actions in the light of modern requirements of the Federal State Educational Standard of General Education in Geography. The issue of environmental competence as an integral part of the scientific worldview is touched upon. The authors have highlighted worldview ecological knowledge as a substantive basis of the worldview for all courses of school Geography; they have also noted ecological skills. The components of the ecological worldview (cognitive, value-normative, moral-strong-willed and practical) are considered. Attention is paid to the issues of intellectual development as the central link of the scientific worldview, the conditions for ecological worldview development, the selection of the content of educational material, the use of intersubject connections, the establishment of cause-and-effect relationships, the use of modern pedagogical technologies. The authors’ attention is also focused on the technology of problem-based learning as a basis for student-centered learning technologies – technology for project activities development and case technology. Particular attention is paid to the technology for critical thinking development through reading and writing as the most optimal and rational technology for universal general educational action development – semantic reading. It is one of the elements of reading competence related to the key cognitive competence that forms the basis of the cognitive component of the ecological worldview. The results of experimental work aimed at semantic reading skills development are presented.
Keywords
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Svetlana Ivanovna Beketova
Kazan (Volga Region) Federal University
Email: svetlanasun2012@mail.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor of Theory and Methodology of Geographical and Ecological Education Department
Russian Federation, KazanElena Nikolaevna Kubyshkina
Kazan (Volga Region) Federal University
Email: kartaglobus@mail.ru
candidate of geographical sciences, associate professor of Theory and Methodology of Geographical and Ecological Education Department
Russian Federation, KazanSvetlana Kuzminichna Gubeeva
Kazan (Volga Region) Federal University
Email: gluklichs@mail.ru
senior lecturer of Theory and Methodology of Geographical and Ecological Education Department
Russian Federation, KazanRuslan Anatolevich Ulengov
Kazan (Volga Region) Federal University
Email: ulengovr@mail.ru
candidate of geographical sciences, associate professor of Theory and Methodology of Geographical and Ecological Education Department
Russian Federation, KazanIldar Anvarovich Urazmetov
Kazan (Volga Region) Federal University
Email: urazmetov-i@mail.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor of Theory and Methodology of Geographical and Ecological Education Department
Russian Federation, KazanAlbina Damirovna Khayaleeva
Kazan (Volga Region) Federal University
Author for correspondence.
Email: camat185@mail.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor of Theory and Methodology of Geographical and Ecological Education Department
Russian Federation, KazanReferences
- Дронов В.П., Савельева Л.Е. География. 5-9 классы: рабочие программы: предметная линия учебников «Сферы»: пособие для учителей общеобразовательных учреждений. М.: Просвещение, 2011. 175 с.
- Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта среднего общего образования: приказ от 17.05.2012 № 413 [Электронный ресурс] // Электронный фонд правовых и нормативно-технических документов. https://docs.cntd.ru/document/902350579.
- Бекетова С.И., Гайсин Р.И. Формирование научного мировоззрения школьников средних классов в процессе изучения географии. Казань: К(П)ФУ, 2012. 240 с.
- Бекетова С.И., Хаялеева А.Д., Гайсин И.Т. Взгляды ученых педагогов и психологов на некоторые вопросы интеллектуального развития // Вопросы образования и психологии: монография / Т.А. Лавина, А.Н. Захарова, Т.И. Грицкевич и др. Чебоксары: ИД «Среда», 2021. С. 44-54.
- Камалеева А.Р., Григорьева Э.Р. Компетентность как результат образовательного процесса // Образование и саморазвитие. 2009. № 4 (14). С. 59-65.
- Степанчук Н.А. Модели экологического образования: программы, рекомендации, уроки. Волгоград: Учитель, 2011. 295 с.
- Примерные программы по учебным предметам. География 5-9 классы. 3-е изд. М.: Просвещение, 2012. 75 с.
- Максаковский В.П. Концепция обновления географического образования в российской школе // География в школе. 1998. № 2. С. 5-8.
- Бекетова С.И., Гайсин И.Т., Власова Е.И. Формирование эколого-географического мировоззрения в процессе обучения географии // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия: Психолого-педагогические науки. 2016. № 2 (30). С. 16-27.
- Домогацких Е.М., Алексеевский Н.И. География: учебник для 8 класса общеобразовательных учреждений. 4-е изд. М.: Русское слово, 2011. 334 с.
- Домогацких Е.М., Алексеевский Н.И. География. 10: Экономическая и социальная география мира: учебник для 10-11 классов общеобразовательных учреждений: в двух частях. Ч. 1: Общая характеристика мира. 2-е изд., испр. М.: Русское слово, 2008. 230 с.
- Хартия Земли. Методические рекомендации для учителей истории и обществознания общеобразовательных школ Республики Татарстан / Ф.Г. Ислаев и др. Казань, 2007. 35 с.
- Аргунова М.В., Моргун Д.В., Плюснина Т.А. Экология. Методические рекомендации. 10-11 классы: учеб. пособие для общеобразоват. организаций: базовый уровень. М.: Просвещение, 2021. 160 с.
- Махов С.И. Формирование экологических умений в школьном курсе «Географии России»: метод. пособие. СПб.: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 1999. 58 с.
- Родзевич Н.Н., Пашканг К.В. Охрана и преобразование природы: учеб. пособие. Алма-Ата: Мектеп, 1984. 240 с.
- Философский словарь / под ред. И.Т. Фролова. 5-е изд. М.: Политиздат, 1987. 590 с.
- Пиаже Ж. Избранные психологические труды / пер. с англ. и фр. М.: Междунар. пед. акад., 1994. 674 с.
- Выготский Л.С. Педагогическая психология / под ред. В.В. Давыдова. М.: Педагогика-Пресс, 1996. 536 с.
- Гальперин П.Я. Введение в психологию. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1976. 149 с.
- Божович Л.И. Изучение мотивации поведения детей и подростков: сб. ст. / под ред. Л.И. Божович, Л.В. Благонадеждиной. М.: Просвещение, 1972. 351 с.
- Максимова В.Н. Межпредметные связи в процессе обучения. М.: Просвещение, 1988. 192 с.
- Клустер Д. Что такое критическое мышление? // Перемена: международный журнал о развитии мышления через чтение и письмо. 2001. № 4. С. 36-40.
- Bloom B.S. Taxonomy of educational objectives: the classification of educational goals. N.Y.: Longman, 1956. 232 p.
- Грудзинская Е.Ю. Педагогическая технология «развитие критического мышления через чтение и письмо» в подготовке специалистов // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Инновации в образовании. 2005. № 1. С. 181-188.
- King A. Inquiry as a tool in critical thinking // Changing college classrooms: new teaching and learning strategies for an increasingly complex world / D.F. Halpern (ed.). San Francisco: Josser-Bass, 1994. P. 13-38.
- Цукерман Г.А. Оценка читательской грамотности: материалы к обсуждению. М.: РАО, 2010. 67 с.
- Талызина Н.Ф. Теория поэтапного формирования умственных действий // Управление процессом усвоения знаний (психологические основы). 2-е изд., доп. и испр. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1984. С. 56-145.
Supplementary files
