THE INFLUENCE OF INDEPENDENT PHYSICAL EDUCATION WORK USING AEROBIC EXERCISE ON THE IMPROVEMENT OF STUDENTS' PERFORMANCE
- Authors: Alekseeva S.V.1
-
Affiliations:
- Saint Petersburg State University of Aerospace and Instrumentation
- Issue: No 5 (2025)
- Pages: 188-194
- Section: Wellness and adaptive physical education
- URL: https://ogarev-online.ru/1994-4683/article/view/299761
- DOI: https://doi.org/10.5930/1994-4683-2025-188-194
- ID: 299761
Cite item
Full Text
Abstract
Research methods and organization. Methods of analysis and generalization of scientific and methodological literature, pedagogical experiment, and mathematical statistics methods were employed. The developed methodology was tested in the educational process of first-year students in full-time study at the SUAI.
Research results and conclusions. It has been experimentally proven that the organization of independent work in physical education using aerobic exercise increases students' performance. It has been noted that daily moderate-intensity aerobic exercise positively affects the functioning of the cardiorespiratory system, which is a primary indicator of physical performance, and helps to compensate for a lack of physical activity, as evidenced by the results of the study.
About the authors
Svetlana Valentinovna Alekseeva
Saint Petersburg State University of Aerospace and Instrumentation
Email: svetlana.alekseevaaa@ya.ru
Department of Physical Culture and Sports
References
- Национальные проекты России. URL: https://национальныепроекты.рф/projects/ (дата обращения: 14.10.2024).
- Доклад о положении дел в области физической активности в мире – 2022. URL: https://www.who.int/ru/publications/b/66393 (дата обращения: 14.10.2024).
- Здравоохранение в России 2021. Статистический сборник. URL: https://rosstat.gov.ru/folder/210/document/13218 (дата обращения: 14.10.2024).
- Рейтинг общественного здоровья: проблемы и точки роста регионов России. 10 февраля 2023. URL: https://opao.ru/news/7065/ (дата обращения: 14.10.2024).
- Румба О. Г. Система педагогического регулирования двигательной активности студентов специальных медицинских групп // Теория и практика физической культуры. 2015. № 2. С. 11–14. EDN: TEEBLF.
- Документы и методические материалы образовательной программы по направлению бакалавр образования. URL: https://guap.ru/m/sveden/education/yearFiles?id=6805 (дата обращения: 10.12.2024).
- Мартыненко В. С. Оптимальная величина физических нагрузок, направленных на развитие аэробной выносливости студентов 17-20 лет // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2008. № 1 (35). С. 65–68. EDN: INTYVT.
- Тимошкин В. Н. Структура двигательной активности студентов и ее совершенствование в процессе обучения в вузе : автореф. дис. … канд. пед. наук. Москва, 1993. 24 с. EDN: ZJWBGV.
- Лях В. И., Румба О. Г., Горелов А. А. Критерии и методы исследования двигательной активности человека (обзор) // Теория и практика физической культуры. 2013. № 10. С. 99–104. EDN: RDMBMJ.
Supplementary files
