Specifics of Bilateral US-EU Relations under J. Biden Administration

Мұқаба

Дәйексөз келтіру

Толық мәтін

Ашық рұқсат Ашық рұқсат
Рұқсат жабық Рұқсат берілді
Рұқсат жабық Тек жазылушылар үшін

Аннотация

The article is dedicated to current state of affairs and perspectives of institutionalization of US-EU relations. Due to different international and domestic political reasons, after the 2020 the two sides declared a rapprochement. The US is likely to re-main the most influential center of power of the current system of international affairs. Due to the process of European integration, the EU acquired an ability to behave as an international actor and the US’ global partner. An ambitious bilateral agenda includes not only pragmatic goals, but a long-term intention to cooperate. Institutions of bilateral relations are supposed to build strategic partnership regardless of concrete political situation. The period from 2021 to 2023 were favorable for such efforts, because of the White House retreat from the isolationist foreign policy. The article explores different formats of cooperation between the US and the EU with special focus on high level co-operation. Interparliamentary connections between the US Congress and European Parliament play a special role in institutionalizing the relations. Special attention is paid to the new frameworks of executive branch cooperation, such as Council for Trade and Technology, as well as a number of Strategic Dialogues on different topics. Institutionalization of bilateral relations is aimed at consolidation of economic and technological resources for strategic confrontation against China.

Авторлар туралы

P. Sharikov

Institute of Europe, Russian Academy of Sciences

Email: pasha.sharikov@gmail.com
Candidate of Sciences (Politics), Senior research fellow Moscow, Russia

Әдебиет тізімі

  1. Бабынина Л.О. (2022) Постбрекзит: от интеграции к конфронтации. Научно-аналитический вестник Института Европы РАН. № 6(30). С. 24‒31. doi: 10.15211/vestnikieran620222431
  2. Белоусов В.С. (2022) Регулирование технологий искусственного интеллекта: опыт США, Китая и ЕС. Экономика и предпринимательство. № 12(149). С. 132‒137. doi: 10.24412/2072-8042-2022-8-20-35
  3. Гегелашвили Н.А. (2021) Нагорно-Карабахский конфликт: интересы США и позиция EC. Россия и новые государства Евразии. № 3(52). С. 140‒152. doi: 10.20542/2073-4786-2021-3-140-152
  4. Кавешников Н.Ю. (2020) Влияние трансформации партийно-политического пространства Евросоюза на организацию и функционирование европарламента. Современная Европа. № 2(95). С. 163‒175. DOI: http://dx.doi.org/10.15211/soveurope22020163175
  5. Меньшикова А.М. (2021) Перспективы развития торгово-экономических отношений США с EC при администрации Джо Байдена. США и Канада: экономика, политика, культура. Т. 51. № 8. С. 52‒68. DOI.10.31857/S268667300016024-6
  6. Портанский А.П. (2023) ЕС ‒ США: новые барьеры в торговле. Современная Европа. № 4(118). С. 119‒131. doi: 10.31857/S020170832304006X.
  7. Потемкина О.Ю. (2020) Европейский союз в поисках идеальной системы управления. Аналитические записки Института Европы РАН. № 3(186). С. 1‒8. DOI: http://doi.org/10.15211/analytics32020
  8. Приходько О.В. (2021) США‒ЕС: новые приоритеты в трансатлантических отношениях. Россия и Америка в XXI веке. № 4. doi: 10.18254/S207054760017913-1
  9. Barkin, N., (2023) Watching China in Europe. German Marshall Fund insights. September 1, 2023. URL: https://www.gmfus.org/news/watching-china-europe-september-20231* (accessed: 15.09.2023).
  10. Coelmont J., (2023) A “military pillar” in the European Union: Crisis management, Capabilities and Coherence (3 Cs) – And EU-US Cooperation (a 4th C). Egmont Policy Brief 310, June 2023. URL: https://www.egmontinstitute.be/app/uploads/2023/06/Jo-Coelmont_Policy_Brief_310_vFinal.pdf (accessed: 15.09.2023).
  11. Harris, Scott A., Steinberg, James. (1993) European Defense and the Future of Transatlantic Cooperation. RAND Corporation monograph report. 1993. URL: https://www.rand.org/pubs/monograph_reports/MR276.html (accessed: 15.09.2023).
  12. Knutsen B. (2022) A Weakening Transatlantic Relationship? Redefining the EU–US Security and Defence Cooperation. Politics and Governance, 10(2), pp. 165‒175. doi: https://doi.org/10.17645/pag.v10i2.5024
  13. Question time: Strengthening transatlantic ties in a challenging multilateral world (2023) At a Glance Plenary – March I 2023. European Parliament. URL: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/ATAG/2023/745667/EPRS_ATA(2023)745667_EN.pdf (accessed: 15.09.2023).
  14. Smith, Michael. (2004) Europe's Foreign and Security Policy: The Institutionalization of Co-operation. URL: https://www.cambridge.org/core/books/europes-foreign-and-security-policy/21A2C70B2B726974AF9B421073647972 (accessed: 15.09.2023). 10.1017/CBO9780511491702.
  15. Van der Loo G., Aktoudianakis A., Vandenbussche T. (2021) The EU‒US Trade and Technology Council: mapping the challenges and opportunities for transatlantic cooperation on trade, climate and digital. Egmont papers. September 13, 2021. URL: https://www.egmontinstitute.be/the-eu-us-trade-and-technology-council-mapping-the-challenges-and-opportunities-for-transatlantic-cooperation-on-trade-climate-and-digital/ (accessed: 15.09.2023).
  16. Weiner Eli, (2022) Transatlantic Cooperation on Semiconductors. German Marshall Fund In-sights. April 20, 2022. URL: https://www.gmfus.org/news/transatlantic-cooperation-semiconductors* (accessed: 15.09.2023).
  17. Babynina L. (2022) Postbrexit: ot integracii k konfrontacii [Postbrexit: from integration to-wards confrontation]. Nauchno-analiticheskiy vestnik Instituta Evropy RAN, 6(30), pp. 24‒31. doi: 10.15211/vestnikieran620222431 (In Russian).
  18. Barkin, N., (2023) Watching China in Europe. German Marshall Fund insights. September 1, 2023. URL: https://www.gmfus.org/news/watching-china-europe-september-20231* (accessed: 15.09.2023).
  19. Belousov V. (2022) Regulirovanie tehnologii iskusstvennogo intellekta: opyt SSHA, Kitaya i ES [Artificial intelligence regulations: American, Chinese and EU experience]. Economika i predprinimatelstvo, 12(149), pp. 132‒137. doi: 10.24412/2072-8042-2022-8-20-35 (In Russian).
  20. Coelmont J., (2023) A “military pillar” in the European Union: Crisis management, Capabilities and Coherence (3 Cs) – And EU-US Cooperation (a 4th C). Egmont Policy Brief 310, June 2023. URL: https://www.egmontinstitute.be/app/uploads/2023/06/Jo-Coelmont_Policy_Brief_310_vFinal.pdf (accessed: 15.09.2023).
  21. Gegelashvili N. (2021) Nagorno-Karabakhskiy Konflikt: interesy SSHA i pozitsia ES [Nagor-no-Karabakh conflict: US interests and European position]. Russia and new states in Eurasia, 3(52), pp. 140‒152. doi: 10.20542/2073-4786-2021-3-140-152 (In Russian).
  22. Harris, Scott A., Steinberg, James. (1993) European Defense and the Future of Transatlantic Cooperation. RAND Corporation monograph report. 1993. URL: https://www.rand.org/pubs/monograph_reports/MR276.html (accessed: 15.09.2023).
  23. Kaveshnikov N. (2020) Vlinyaniye transformatsii partiino-politicheskogo prostranstva Ev-rosoyuza na organizatsiyu I funkcionirovania evroparlamenta [Transformation of Party and Politi-cal Space of the European Union and Its Influence on the Organization and Functioning of the European Parliament]. Sovremennaya Evropa, 2, pp. 163‒175. DOI: http://dx.doi.org/10.15211/soveurope22020163175 (In Russian).
  24. Knutsen B. (2022) A Weakening Transatlantic Relationship? Redefining the EU–US Security and Defence Cooperation. Politics and Governance, 10(2), pp. 165‒175. doi:https://doi.org/10.17645/pag.v10i2.5024.
  25. Menshikova A. (2021) Perspektivy razvitiya torgovo-economicheskikh otnosheniy SSHA s ES pri administratsii Dzho Baidena [Perspectives of development of trade economic relations un-der the Joe Biden administration]. SSHA i Kanada: economika, politika, istoria, 51(8), pp. 52‒68. DOI.10.31857/S268667300016024-6 (In Russian).
  26. Portanskiy A. (2023) ES-SSHA: novye bariery v torgovle [EU-USA: new trade barriers]. Sovremennaya Evropa, 4(118), pp. 119‒131. doi: 10.31857/S020170832304006X (In Russian).
  27. Potemkina O. (2020) Evropeiskiy soyuz v poiskah idealnoy sistemy upravleniya [Eureopan Union in search of a perfect governance system]. Analiticheskiye zapiski Instituta Yevropy RAN, 3(186), pp. 1‒8. DOI: http://doi.org/10.15211/analytics32020 (In Russian).
  28. Prikhodko O. (2021) SSHA‒ES: novye prioritety v transatlanticheskih otnosheniyah [USA‒EU: New priorities in transatlantic relations]. Rossiya i Amerika v XXI veke, 4. doi: 10.18254/S207054760017913-1 (In Russian).
  29. Question time: Strengthening transatlantic ties in a challenging multilateral world (2023) At a Glance Plenary – March I 2023. European Parliament. URL: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/ATAG/2023/745667/EPRS_ATA(2023)745667_EN.pdf (accessed: 15.09.2023).
  30. Smith, Michael. (2004) Europe's Foreign and Security Policy: The Institutionalization of Cooperation. URL: https://www.cambridge.org/core/books/europes-foreign-and-security-policy/21A2C70B2B726974AF9B421073647972 (accessed: 15.09.2023). 10.1017/CBO9780511491702.
  31. Van der Loo G., Aktoudianakis A., Vandenbussche T. (2021) The EU‒US Trade and Tech-nology Council: mapping the challenges and opportunities for transatlantic cooperation on trade, climate and digital. Egmont papers. September 13, 2021. URL: https://www.egmontinstitute.be/the-eu-us-trade-and-technology-council-mapping-the-challenges-and-opportunities-for-transatlantic-cooperation-on-trade-climate-and-digital/ (accessed: 15.09.2023).
  32. Weiner Eli, (2022) Transatlantic Cooperation on Semiconductors. German Marshall Fund In-sights. April 20, 2022. URL: https://www.gmfus.org/news/transatlantic-cooperation-semiconductors1* (accessed: 15.09.2023).

Қосымша файлдар

Қосымша файлдар
Әрекет
1. JATS XML

© Russian Academy of Sciences, 2024

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».