Bologna System in the Republic of Uzbekistan: Monitoring and Current Trends

Cover Page

Cite item

Full Text

Open Access Open Access
Restricted Access Access granted
Restricted Access Subscription Access

Abstract

This article is dedicated to the analysis of the implementation of the Bologna system of education in the Republic of Uzbekistan. The relevance of the study is determined by the necessity to monitor current changes in higher education, which are taking place within the context of globalization and the integration of the country’s education system into the international community. The aim of the study is to assess the extent of the Bologna system’s implementation in Uzbekistan, identify key features and challenges, and provide recommendations for improving the integration process into the global educational community. The tasks of the study include investigating current trends, challenges, and prospects for the modernization of education in the context of international standards, and identifying the role of the Bologna system in strengthening Uzbekistan’s position in the international educational arena. The study employs a comprehensive set of analytical methods, including historical, institutional, and systemic approaches, as well as comparative analysis. The results showed that the Bologna system played a key role in the modernization of higher education in Uzbekistan. In particular, a two-tier education system (bachelor’s and master’s degrees), the European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS), and enhanced student and faculty mobility have been successfully implemented. However, despite these achievements, challenges remain, such as insufficient integration with global educational standards and the need for further development of academic mobility. In conclusion, it is emphasized that for full integration into the global educational community, further efforts are needed to improve educational standards and strengthen academic mobility, especially in the context of global changes.

About the authors

I. E Zhukovskaya

Financial University under the Government of the Russian Federation

Email: IEZhukovskaya@fa.ru
Doctor of Sciences (Economics), Professor of the Department of Business Informatics Moscow, Russia

References

  1. Абиров В.Э. (2017). Интеграция Республики Узбекистан в мировое образовательное пространство (на примере Болонского процесса). Современное образование: Актуальные вопросы, достижения и инновации. С. 162‒164.
  2. Abirov V.E. (2017). Integraciya Respubliki Uzbekistan v mirovoe obrazovatel'noe prostranstvo (na primere Bolonskogo processa) [Integration of the Republic of Uzbekistan into the global educational space (using the example of the Bologna process)]. Modern education: Current issues, achievements and innovations, pp. 162‒164. (In Russian).
  3. Вяземский Е.Е., Евладова Е.Б. (2011) Болонский процесс как построение единого образовательного пространства стран Европы. Проблемы современного образования. № 1. С. 11‒17.
  4. Vyazemskij E.E., Evladova E.B. (2011) Bolonskij process kak postroenie edinogo obrazovatel'nogo prostranstva stran Evropy. Problemy sovremennogo obrazovaniya [The Bologna process as the construction of a unified educational space in Europe]. Problems of modern education, 1, pp. 11‒17. (In Russian).
  5. Джумаева Н.Э., Курбанова А.У., Халилова Х.М. (2014) Национальная программа подготовки кадров ‒ основа реформирования системы образования в Узбекистане. Журнал научных публикаций аспирантов и докторантов. № 3(93). С. 171‒173.
  6. Dzhumaeva N.E., Kurbanova A.U., Halilova H.M. (2014) Nacional'naya programma podgotovki kadrov ‒ osnova reformirovaniya sistemy obrazovaniya v Uzbekistane [The national Training Program is the basis for reforming the education system in Uzbekistan]. Journal of scientific publications of graduate students and doctoral students, 3(93), pp. 171‒173. (In Russian).
  7. Жуковская И.Е. (2022) Цифровые платформы – важный аспект цифровизации высшего образования. Открытое образование. № 3. С. 30‒40. https://doi.org/10.21686/1818-42432022-4-31-40
  8. Zhukovskaya I.E. (2022) Digital platforms are an important aspect of digitalization of higher education. Open education, 3, pp. 30‒40. https://doi.org/10.21686/1818-4243-2022-4-31-40. (In Russian).
  9. Жуковская И.Е. (2021) Современные подходы применения цифровых аналитических платформ в деятельности высших учебных заведений. German International Journal of Modern Science. № 7. С. 38‒41.
  10. Zhukovskaya I.E. (2021) Modern approaches to the use of digital analytical platforms in the activities of higher education institutions. German International Journal of Modern Science, 7, pp. 38‒41. (In Russian).
  11. Зубарева С.А. (2014) Интеграция высшего образования в Западной Европе: болонский процесс и его позитивные факторы. Философия образования. № 2(53). С. 49‒63.
  12. Zubareva S.A. (2014) Integraciya vysshego obrazovaniya v Zapadnoj Evrope: bolonskij process i ego pozitivnye factory [Integration of higher education in Western Europe: The Bologna process and its positive factors.]. Philosophy of Education, 2(53), pp. 49‒63. (In Russian).
  13. Зулфкоров Х.З., Рамазонов Ш.М., Шахмурова Г.А. (2024) Цифровая трансформация и инновационные подходы в экономике и образовании Узбекистана: анализ, вызовы и стратегические перспективы. International scientific and practical conference “Economics, management and digital innovation in education: modern trends and approaches”. С. 123‒129.
  14. Zulfkorov H.Z., Ramazonov Sh.M., Shahmurova G.A. (2024) Cifrovaya transformaciya i innovacionnye podhody v ekonomike i obrazovanii Uzbekistana: analiz, vyzovy i strategicheskie perspektivyyu. International scientific and practical conference “Economics, management and digital innovation in education: modern trends and approaches”, pp. 123‒129. (In Russian).
  15. Исмоилова Б.И., Ярматов Б.Х. (2024) Реформы в системе высшего образования Узбекистана, широкие возможности для молодежи страны. Universum: психология и образование. № 3(117). С. 14‒16.
  16. Ismoilova B.I., Yarmatov B.H. (2024) Reformy v sisteme vysshego obrazovaniya Uzbekistana, shirokie vozmozhnosti dlya molodezhi strany [Reforms in the higher education system of Uzbekistan, wide opportunities for the country's youth]. Universum: psychology and education, 3(117), pp.14‒16. (In Russian).
  17. Медушевский Н.А. Шишкина А.Р. (2014) Образовательные системы стран Центральной Азии: вызовы, риски и перспективы регионального сотрудничества. Системный мониторинг глобальных и региональных рисков. Т. 5. С. 324‒363.
  18. Medushevskij N.A., Shishkina A.R. (2014) Obrazovatel'nye sistemy stran Central'noj Azii: vyzovy, riski i perspektivy regional'nogo sotrudnichestva [Educational systems of Central Asian countries: challenges, risks and prospects of regional cooperation]. System monitoring of global and regional risks, 5, pp. 324‒363. (In Russian).
  19. Мухитдинова Ф. (2021) Приоритеты образования в современном Узбекистане. Мировая наука. № 7 (52). С. 64‒69.
  20. Muhitdinova F. (2021) Prioritety obrazovaniya v sovremennom Uzbekistane [Priorities of education in modern Uzbekistan]. World science, 7(52), pp. 64‒69. (In Russian).
  21. Нематов Ш.У. (2024) Модернизация системы национального образования в Республике Узбекистан на основе стратегии действий (2017–2021). Alma Mater. № 9. С. 52‒58.
  22. Nematov S.U. (2024) Modernizaciya sistemy nacional'nogo obrazovaniya v Respublike Uzbekistan na osnove strategii dejstvij (2017–2021) [Modernization of the national education system in the Republic of Uzbekistan based on the action strategy (2017‒2021)]. Alma Mater, 9, pp. 52‒58. (In Russian).
  23. Образование в Узбекистане. Ташкент: Агентство статистики при президенте Республики Узбекистан, 2023. 213 с.
  24. Obrazovanie v Uzbekistane (2023) [Education in Uzbekistan]. Tashkent: Agency of Statistics under the President of the Republic of Uzbekistan. (In Russian).
  25. Троицкий Е.Ф., Юн С.М. (2021) Узбекистан: новый этап интернационализации высшего образования. Высшее образование в России. Т. 30. № 10. С. 157–168. DOI: http://doi.org/10.31992/0869-3617-2021-30-10-157-168
  26. Troickij E.F., Yun S.M. (2021) Uzbekistan: novyj etap internacionalizacii vysshego obrazovaniya [Uzbekistan: a new stage of internationalization of higher education]. Higher education in Russia, 30 (10), pp. 157‒168. DOI: http://doi.org / 10.31992/0869-3617-2021-30-10-157-168. (In Russian).
  27. Умарова Д.З. (2018) Инновационные реформы в системе высшего образования Республики Узбекистан. Вопросы науки и образования. № 2(14). С. 47–49.
  28. Umarova D.Z. (2018) Innovacionnye reformy v sisteme vysshego obrazovaniya Respubliki Uzbekistan [Innovative reforms in the higher education system of the Republic of Uzbekistan]. Issues of science and education, 2 (14), pp. 47‒49. (In Russian).
  29. Усмонов Б.Ш., Раджабов О.С. (2018) Сравнение систем подготовки научных и научнопедагогических кадров в Европе и Узбекистане. Научное обозрение. Международный научно-практический журнал. № 2. С. 1‒16.
  30. Usmonov B.Sh., Radzhabov O.S. (2018) Sravnenie sistem podgotovki nauchnyh i nauchnopedagogicheskih kadrov v Evrope i Uzbekistane [Comparison of training systems for scientific and scientific-pedagogical personnel in Europe and Uzbekistan]. Scientific review. International Scientific and Practical Journal, 2, pp. 1‒16. (In Russian).
  31. Хакимов Н.Х. (2024) Реформирование высшего образования в контексте нового этапа развития Узбекистана. Аудиторские ведомости. № 3. С. 210‒215. DOI: https://doi.org/10.24412/1727-8058-2024-3-210-215
  32. Hakimov N.H. (2024) Reformirovanie vysshego obrazovaniya v kontekste novogo etapa razvitiya Uzbekistana [Higher education reform in the context of a new stage of development in Uzbekistan]. Audit statements, 3, pp. 210‒215. DOI: https://doi.org/10.24412/1727-8058-2024-3210-215. (In Russian).
  33. Юн С.М. (2019) Реформа и интернационализация высшего образования Узбекистана при Президенте Ш. М. Мирзиёеве. Вестник Томского государственного университета. История. № 62. С. 138‒144.
  34. Yun S.M. (2019) Reforma i internacionalizaciya vysshego obrazovaniya Uzbekistana pri Prezidente Sh. M. Mirziyoeve [Reform and internationalization of higher education in Uzbekistan under President Sh.M. Mirziyoyev]. Bulletin of Tomsk State University. History, 62, pp.138‒144. (In Russian).
  35. Юн С.М., Турдикулов О.Т., Таалайбек кызы Ж. (2024) Совместные образовательные программы как инструмент интернационализации высшего образования в Узбекистане. Вестник Томского государственного университета. История. № 88. С. 137–146.
  36. Yun S.M., Turdikulov O.T., Taalajbek kyzy Zh. (2024) Sovmestnye obrazovatel'nye programmy kak instrument internacionalizacii vysshego obrazovaniya v Uzbekistane [Joint educational programs as a tool for internationalization of higher education in Uzbekistan]. Bulletin of Tomsk State University. History, 88, pp. 137‒146. (In Russian).

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2025 Russian Academy of Sciences

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».