Educator’s innovative activity in the course of professional training
- Authors: Diri M.I.1
-
Affiliations:
- Samara State Technical University
- Issue: Vol 6, No 2 (2017)
- Pages: 221-226
- Section: 13.00.00 – Pedagogical Sciences
- URL: https://ogarev-online.ru/2309-4370/article/view/21834
- DOI: https://doi.org/10.17816/snv201762305
- ID: 21834
Cite item
Full Text
Abstract
The paper deals with modern education as a major factor of new quality formation of economy and society. The author analyses problems of education content change, problems of innovative technologies introduction in teaching and educational process. A teacher’s innovative activity as manifestation of his/her professional creativity is also studied. It is noted that professional training of a teacher is a continuous life-long process which defines a possibility of a person’s boundless development. It is shown that the process of professional training has some features, occurs in joint activity and communication. Theoretical and experimental researches in the field of a teacher’s innovative activity are analyzed, innovative development of the educational process is considered. The author emphasizes that today the majority of professional pedagogical public consists of teachers whose professional training began during industrial development of society, as well as teachers-trainees who quite recently passed a stage of vocational training. For this reason, possibilities of ensuring readiness of pedagogical personnel for innovative activity are considered at different stages of professional training. The author shows that understanding of theoretical knowledge and then obtaining practical experience allows to develop professional and pedagogical style of thinking, provide innovative updating of a teacher’s professional activity.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Marta Igorevna Diri
Samara State Technical University
Author for correspondence.
Email: martha_2002@mail.ru
postgraduate student of Psychology and Pedagogy Department
Russian FederationReferences
- Сластенин В.А., Подымова Л.С. Педагогика: инновационная деятельность. М.: Изд-во «Магистр», 1997. С. 220-224.
- Вазина К.Я. Модель непрерывного саморазвития человека // Авторские программы обучения педагогов нового типа. Оренбург: Изд-во ОГУ, 2012. 23 с.
- Дроботенко Ю.Б., Дука Н.А., Дука Т.О., Чекалева Н.В. Инновационные процессы: учеб. пособие для студ. магистратуры. Омск: ФГБОУ ВПО ОмГПУ, 2013. 131 с.
- Лагунова М.В., Воропаева Е.Э. Готовность педагога к инновационной деятельности // Материалы I междунар. науч.-практ. конф. М.: НИЦ «Апробация», 2013. С. 161-167.
- Дири М.И. Анализ изучения эффективности инновационной деятельности педагогов как средства повышения качества образовательного процесса // Актуальные проблемы психологии и педагогики: XI междунар. науч.-практ. конф. «Актуальные проблемы гуманитарных и социально-экономических наук». Ч. 7. Вольск: Изд-во «Перо», 2017. С. 149-152.
- Аниськин В.Н., Рябинова Е.Н. Решение учебно-воспитательных проблем при изучении математики в вузе // Самарский научный вестник. 2016. № 3 (16). С. 141-147.
- Громыко Ю.В. Проектирование и программирование развития образования. М., 1996. 545 с.
- Лазарев В.С., Мартиросян Б.П. Нормативный подход к оценке инновационной деятельности школы // Педагогика. 2003. № 3. С. 17-25.
- Краевский В.В. Соотношение педагогической науки и педагогической практики. М.: Знание, 1977. 64 с.
- Скаткин М.Н. Совершенствование процесса обучения. М.: Педагогика, 1971. 200 с.
- Гершунский Б.С. Философия образования XXI века (в поисках практико-ориентированных образовательных концепций). М.: Совершенство, 1998. 608 с.
- Журавлев В.И. Взаимосвязь педагогической науки и практики. М.: Педагогика, 1984. 176 с.
- Кларин М.В. Педагогические технологии и инновационные тенденции в современном образовании // Инновационное движение в российском школьном образовании. М.: Изд-во «Парсифаль», 1997. С. 336-353.
- Кларин М.В. Педагогическая технология в учебном процессе. Анализ зарубежного опыта. М.: Знание, 1989. 180 с.
- Философия: Энциклопедический словарь / под ред. А.А. Ивина. М.: Гардарики, 2004. 1072 с.
- Каминская М.В., Эльконина Д.Б., Давыдова В.В. Концепция профессионального развития учителя в системе развивающего образования // Психологическая наука и образование. 2004. № 3. С. 34-43.
- Фрумин И.Д. Введение в теорию и практику демократического образования. Красноярск: Знание, 1998. С. 40-42.
- Адольф В.А., Ильина Н.Ф. Подготовка педагога к инновационной деятельности в процессе профессионального становления. М.: Альма-Матер, 2006. № 10. С. 18-20.
- Дири М.И. Значимость инновационных преобразований при подготовке современных специалистов // Современные технологии подготовки кадров и повышения квалификации специалистов нефтегазового производства: тез. IV научно-практической конференции с междунар. участием. Самара, 2017. С. 23.
- Адольф В.А. Профессиональная компетентность современного учителя: монография. Красноярск, 1998. 310 с.
- Адольф В.А., Ильина Н.Ф. Инновационная деятельность педагога в процессе его профессионального становления. Красноярск: Поликом, 2007. 190 с.
- Рябинова Е.Н., Марченкова Л.А. К вопросу об актуальности формирования вербальных компетенций студентов технических вузов // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия «Психолого-педагогические науки». 2015. № 2 (26). С. 163-170.
- Рябинова Е.Н., Марченкова Л.А. Формирование вербальных компетенций в процессе профессиональной подготовки будущих инженеров // Вектор науки ТГУ. Серия: педагогика, психология. 2015. № 4(23). С. 158-163.
Supplementary files
