ANALYSIS OF THE LEVEL OF EMOTIONAL COMPETENCE OF TEACHERS
- Authors: Pogodayeva M.V.1
-
Affiliations:
- Irkutsk State University
- Issue: No 1 (2022)
- Pages: 155-161
- Section: PSYCHOLOGY
- URL: https://ogarev-online.ru/2307-6127/article/view/269117
- DOI: https://doi.org/10.23951/2307-6127-2022-1-155-161
- ID: 269117
Cite item
Full Text
Abstract
About the authors
Margarita Viktorovna Pogodayeva
Irkutsk State University
Email: margopog@rambler.ru
ul. Karla Marksa, 1, Irkutsk, Russian Federation, 664003
References
- Исаева О. М., Савинова С. Ю. Развитие эмоционального интеллекта: обзор исследований // Современная зарубежная психология. 2021. Т. 10, № 2. С. 105–116. doi: 10.17759/jmfp.2021100211
- Salovey P., Mayer J. D. Emotional intelligence // Imagination, cognition, and personality. 1990. Vol. 9. P. 185–211. doi: 10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
- Bar-On R. The Bar-On model of emotional-social intelligence // Psico-thema. 2006. Vol. 18. P. 13–25. URL: http://www.psicothema.com/pdf/3271.pdf (дата обращения: 27.10.2021).
- Бочкова М. Н., Мешкова Н. В. Эмоциональный интеллект и социальное взаимодействие: зарубежные исследования // Современная зарубежная психология. 2018. Т. 7, № 2. С. 49–59. doi: 10.17759/jmfp.2018070205
- Андреева И. Н. Эмоциональный интеллект и эмоциональная креативность: специфика и взаимодействие. Новополоцк: Полоций государственный университет, 2020. 356 с.
- Люсин Д. В. Современные представления об эмоциональном интеллекте // Социальный интеллект: теория, измерение, исследования / под ред. Д. В. Люсина, Д. В. Ушакова. М.: Институт психологии РАН, 2004. С. 29–36.
- Mukhametzyanova L. Yu., Bezborodova M. A., Korzhanova A. A., Akhmetov L. G., Sotnikov M. V., Khairullina E. Formation of students emotional intelligence as a factor of their academic development // Man in India. 2017. Vol. 97, № 3. P. 543–552. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/197472722.pdf (дата обращения: 03.09.2021).
- MacCann C., Jiang Y., Brown L. E. R., Double K. S., Bucich M., Minbashian A. Emotional intelligence predicts academic performance: A meta-analysis // Psychological Bulletin. 2020. Vol. 146 (2). P. 150–186. doi: 10.1037/bul0000219
- Bar-On R., Handley R., Fund S. The impact of emotional intelligence on performance // Linking emotional intelligence and performance at work: Current research evidence with individuals and groups. Mahwah, NJ: Erlbaum. 2006. P. 3–20.
- Oliver T. The Importance of Subordinate Emotional Intelligence Development in the Workplace // International Trade Journal. 2020. Vol. 34, № 1. P. 162–172. doi: 10.1080/08853908.2019.1651680
- Linden D. van der, Pekaar K. A., Bakker A. B., Schermer J. A., Vernon P. A., Dunkel C. S., Petrides K. Overlap between the general factor of personality and emotional intelligence: A meta-analysis // Psychological Bulletin. 2017. Vol. 143 (1). P. 36–52. doi: 10.1037/bul0000078
- Brackett M. A., Mayer J. D., Warner R. M. Emotional intelligence and its relation to everyday behavior // Personality and Individual Differences. 2004. Vol. 36, № 6. P. 1387–1402. doi: 10.1016/S0191-8869(03)00236-8
- Lopes P. N. Emotional intelligence in organizations: Bridging research and practice // Emotion Review. 2016. Vol. 8, № 4. P. 316–321. doi: 10.1177/1754073916650496
- Шингаев С. М. Эмоциональный интеллект как фактор успеха современного педагога // Человеческий фактор // Социальный психолог: журнал для психологов. 2018. № 1. С. 199‒208.
- Гоулман Д. Эмоциональный интеллект. Почему он может значить больше, чем IQ. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2017. 544 с.
- Юсупова Г. В. Состав и измерение эмоциональной компетентности: дис. … канд. психол. наук. Казань, 2006. 30 c.
- Серафимович И. В., Посысоев Н. Н. Эмоциональный интеллект – предиктор профессионализма педагога // Образовательная политика. 2020. № 2 (82). С. 106–114. doi: 10.22394/2078–838Х-2020–2-106-114
- Карпов А. В. Рефлексивность как психическое свойство и методика ее диагностики // Психологический журнал. 2003. Т. 24, № 5. С. 45–57.
- Черкасова О. А. Эмпирическая верификация и развитие профессионально значимых качеств преподавателя военного вуза // Вестник Томского государственного педагогического университета (TSPU Bulletin). 2015. Вып. 1 (154). С. 22–28.
Supplementary files
