To watch or to ignore: what kind of content are news avoiders (un)ready to consume?

封面

如何引用文章

全文:

详细

This study is based on 44 semi-structured interviews with news avoiders, as well as 23 interviews with “news oscillators” — news consumers characterized by regular switches between intensive news consumption and avoidance. The findings indicate that news avoidance is positioned as a self-preservation behavior, primarily manifested through the refusal to engage with emotionally distressing topics such as violence, armed conflicts, and general political issues. Additionally, there is a reluctance to consume news perceived as biased. However, participants mentioned their willingness or obligation to consume information necessary for work or education, including neutral media coverage, sports and cultural news, as well as light and entertaining news. The social framing of agenda-setting messages also plays a significant role. If close acquaintances portray news on a particular topic as positive or enjoyable, it can encourage news avoiders to familiarize themselves with the relevant information. Nevertheless, the limited informational value of the entertainment content, which participants express readiness to consume, is unlikely to contribute to political education, shaping personal opinions, or fostering civic engagement. However, this does not imply that such news lacks functionality. It can serve as a coping mechanism during crises, allowing individuals to “disconnect” from situations beyond their influence and thereby regulate their emotional reactions.

作者简介

Anastasia Kazun

HSE University

Email: adkazun@hse.ru
ORCID iD: 0000-0002-9633-2776
SPIN 代码: 9207-9760
Researcher ID: K-6835-2015
Laboratory for Studies in Economic Sociology, Senior Research Fellow; Faculty of Social Sciences, School of Sociology, Department of Economic Sociology, Associate Professor Moscow, Russia

参考

  1. Богомягкова Е.С., Попова Е.Е. (2021) «Усталость сострадать» в практиках медиапотребления (на примере отношения к проблематизации распространения COVID-19). Социологические исследования, 6: 46–56. https://doi.org/10.31857/S013216250012269-8.
  2. Вартанова Е.Л. (2023) «Пересборка» медиа: актуальные процессы трансформации в условиях цифровизации. Меди@льманах, 3: 8–17.
  3. Казун А.Д. (2023) «Они все равно меня находят»: медиапотребление людей, избегающих новостей. Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика, 3: 3–25.
  4. Макеенко М.И., Вырковский А.В. (2021) Возможности влияния неинституционализированных производителей развлекательного и познавательного контента на аудиторию. Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика, 5: 74–99. https://doi.org/10.30547/vestnik.journ.5.2021.7499.
  5. Макушева М.О., Нестик Т.А. (2020) Социально-психологические предпосылки и эффекты доверия социальным институтам в условиях пандемии. Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены, 6: 427–447. https://doi.org/10.14515/ monitoring.2020.6.1770.
  6. Нестик Т.А., Задорин И.В. (2020) Отношение россиян к глобальным рискам: социально-демографические и психологические факторы восприятия угроз. Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены, 5: 4–28. https://doi.org/10.14515/monitoring.2020.5.1700.
  7. Новикова А.А., Кирия И.В. (2013) Депрессивное медиапотребление (исследование телевизионных предпочтений сельских жителей). Часть 2. Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика, 6: 154–167.
  8. Петрова Е.В., Претер В.П. (2022) Советский телезритель в постсоветское время: портрет в сельской среде. Антропологический форум, 54: 11–36.
  9. Порецкова А.А., Савин Н.Ю. (2021) Мемы как инструмент консолидации протестного движения (на примере коротких видео социальной сети TikTok). Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены, 6: 76–96.
  10. Радаев В.В. (ред.) (2023) Как россияне справляются с новым кризисом: Социально-экономические практики населения. Научные доклады факультета социальных наук НИУ ВШЭ, 1(1).
  11. Aalberg T., Curran J. (eds.) (2011) How Media Inform Democracy: A Comparative Approach. L.: Routledge.
  12. Aharoni T., Kligler-Vilenchik N., Tenenboim-Weinblatt K. (2021) “Be Less of a Slave to the News”: A Texto-Material Perspective on News Avoidance among Young Adults. Journalism Studies, 22(1): 42–59. https://doi.org/10.1080/1461670X.2020.1852885.
  13. Amsalem E., Zoizner A. (2023) Do people learn about politics on social media? A meta-analysis of 76 studies. Journal of Communication, 73(1): 3–13. https://doi.org/10.1093/joc/jqac034.
  14. Andersen K., Djerf-Pierre M., Shehata A. (2024) The Scary World Syndrome: News Orientations, Negativity Bias, and the Cultivation of Anxiety. Mass Communication and Society. https://doi.org/10.1080/15205436.2023.2297829.
  15. Anderson D.R., Collins P.A., Schmitt K.L., Jacobvitz R.S. (1996) Stressful Life Events and Television Viewing. Communication Research, 23(3): 243–260. https://doi.org/10.1177/009365096023003001.
  16. Benesch C. (2012) An Empirical Analysis of the Gender Gap in News Consumption. Journal of Media Economics, 25(3): 147–167. https://doi.org/10.1080/08997764.2012.700976.
  17. Boczkowski P.J., Mitchelstein E., Matassi M. (2018) “News comes across when I’m in a moment of leisure”: Understanding the practices of incidental news consumption on social media. New Media & Society, 20(10): 3523–3539. https://doi.org/10.1177/1461444817750396.
  18. Carpini M.X.D., Keeter S. (1997) What Americans Know about Politics and Why It Matters. New Haven: Yale University Press.
  19. Castro L., Strömbäck J., Esser F., Van Aelst P., de Vreese C., Aalberg T., Cardenal A.S., Corbu N., Hopmann D.N., Koc-Michalska K., Matthes J., Schemer C., Sheafer T., Splendore S., Stanyer J., Stępińska A., Štětka V., Theocharis Y. (2022) Navigating High-Choice European Political Information Environments: A Comparative Analysis of News User Profiles and Political Knowledge. The International Journal of Press/Politics, 27(4): 827–859. https://doi.org/10.1177/19401612211012572.
  20. Chernev A., Böckenholt U., Goodman J. (2015) Choice overload: A conceptual review and meta-analysis. Journal of Consumer Psychology, 25(2): 333–358. https://doi.org/10.1016/j.jcps.2014.08.002.
  21. Coleman S. (2013) How Voters Feel. Cambridge: Cambridge University Press.
  22. Denisova A. (2017) Parody Microbloggers as Chroniclers and Commentators on Russian Political Reality. Demokratizatsiya: The Journal of Post-Soviet Democratization, 25(1): 23–41.
  23. Eden A.L., Johnson B.K., Reinecke L., Grady S.M. (2020) Media for Coping During COVID-19 Social Distancing: Stress, Anxiety, and Psychological Well-Being. Frontiers in Psychology, 11. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2020.577639.
  24. Edgerly S. (2023) Avoiding News is Hard Work, or is it? A Closer Look at the Work of News Avoidance among Frequent and Infrequent Consumers of News. Journalism Studies. https://doi.org/10.1080/1461670X.2023.2293834.
  25. Edgerly S., Vraga E. K., Bode L., Thorson K., Thorson E. (2018) New Media, New Relationship to Participation? A Closer Look at Youth News Repertoires and Political Participation. Journalism & Mass Communication Quarterly, 95(1): 192–212. https://doi.org/10.1177/1077699017706928.
  26. Eppler M.J., Mengis J. (2004) The Concept of Information Overload: A Review of Literature from Organization Science, Accounting, Marketing, MIS, and Related Disciplines. The Information Society, 20(5): 325–344. https://doi.org/10.1080/01972240490507974.
  27. Fraile M., Iyengar S. (2014) Not All News Sources Are Equally Informative: A Cross-National Analysis of Political Knowledge in Europe. The International Journal of Press/Politics, 19(3): 275–294. https://doi.org/10.1177/1940161214528993.
  28. Fredheim R. (2017) The Loyal Editor Effect: Russian Online Journalism after Independence. Post-Soviet Affairs, 33(1): 34–48.
  29. Gallagher K.M., Updegraff J.A. (2012) Health Message Framing Effects on Attitudes, Intentions, and Behavior: A Meta-analytic Review. Annals of Behavioral Medicine, 43(1): 101–116. https://doi.org/10.1007/s12160-011-9308-7.
  30. Gehlbach S. (2010) Reflections on Putin and the Media. Post-Soviet Affairs, 26(1): 77–87.
  31. Gieber W. (1955) Do Newspapers Overplay ‘Negative’ News? Journalism Quarterly, 32(3): 311–318. https://doi.org/10.1177/107769905503200305.
  32. Harcup T., O’Neill D. (2017) What is News? Journalism Studies, 18(12): 1470–1488. https://doi.org/10.1080/1461670X.2016.1150193.
  33. Hartung B.W., Stone G. (1980) Time to Stop Singing the “Bad News” Blues. Newspaper Research Journal, 1(2): 19–26. https://doi.org/10.1177/073953298000100204.
  34. Hochschild J.L., Einstein K.L. (2016) Do Facts Matter? Information and Misinformation in American Politics. University of Oklahoma Press.
  35. Hopmann D. N., Stępińska A., Stanyer J., Halagiera D., Terren L., Gehle L., Meltzer C.E., Buturoiu R., Corbu N., Cardenal A.S., Schemer C. (2024) A Qualitative Examination of (Political) Media Diets Across Age Cohorts in Five Countries. Communications. https://doi.org/10.1515/commun-2023-0014.
  36. Katz E., Lazarsfeld P.F. (1966) Personal Influence, the Part Played by People in the Flow of Mass Communications. Piscataway, NJ: Transaction Publishers.
  37. Kiriya I. (2021) From “Troll Factories” to “Littering the Information Space”: Control Strategies Over the Russian Internet. Media and Communication, 9(4): 16–26.
  38. Lee S., Xenos M. (2019) Social distraction? Social media use and political knowledge in two U.S. Presidential elections. Computers in Human Behavior, 90: 18–25. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.08.006.
  39. Mannell K., Meese J. (2022) From Doom-Scrolling to News Avoidance: Limiting News as a Wellbeing Strategy During COVID Lockdown. Journalism Studies, 23(3): 302–319. https://doi.org/10.1080/1461670X.2021.2021105.
  40. Newman N., Fletcher R., Robertson C.T., Eddy K., Nielsen R.K. (2022) Reuters Institute Digital News Report 2022.
  41. Oeldorf-Hirsch A. (2018) The Role of Engagement in Learning from Active and Incidental News Exposure on Social Media. Mass Communication and Society, 21(2): 225–247. https://doi.org/10.1080/15205436.2017.1384022.
  42. Ohme J., Mothes C. (2023) News snacking and political learning: Changing opportunity structures of digital platform news use and political knowledge. Journal of Information Technology & Politics. https://doi.org/10.1080/19331681.2023.2193579.
  43. Palmer R., Toff B., Nielsen R.K. (2023) Examining Assumptions Around How News Avoidance Gets Defined. The Importance of Overall News Consumption, Intention, and Structural Inequalities. Journalism Studies, 24(6): 697–714.
  44. Pedersen M.A., Albris K., Seaver N. (2021) The Political Economy of Attention. Annual Review of Anthropology, 50(1): 309–325. https://doi.org/10.1146/annurev-anthro-101819-110356.
  45. Perks L.G. (2019) Media Marathoning and Health Coping. Communication Studies, 70(1): 19–35. https://doi.org/10.1080/10510974.2018.1519837.
  46. Reinecke L., Oliver M.B. (Eds). (2016) The Routledge Handbook of Media Use and Well-Being: International Perspectives on Theory and Research on Positive Media Effects. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315714752.
  47. Salikhova E.A., Vyugina D.M. (2022) Emotions as Key to Russian GenZs' Consumption of Political News. Psychology in Russia: State of the Art, 15(2): 32–52. https://doi.org/10.11621/pir.2022.0203.
  48. Schimpfossl E., Yablokov I. (2014) Coercion or conformism? Censorship and self‐censorship among Russian media personalities and reporters in the 2010s. Demokratizatsiya: The Journal of Post-Soviet Democratization, 22(2): 295–312.
  49. Stromback J. (2017) News Seekers, News Avoiders, and the Mobilizing Effects of Election Campaigns: Comparing Election Campaigns for the National and the European Parliaments. International Journal of Communication, 11: 237–258.
  50. Tandoc E.C., Jr., Kim H.K. (2022) Avoiding real news, believing in fake news? Investigating pathways from information overload to misbelief. Journalism. https://doi.org/10.1177/14648849221090744.
  51. Toff B., Kalogeropoulos A. (2020) All the News That’s Fit to Ignore: How the Information Environment Does and Does Not Shape News Avoidance. Public Opinion Quarterly, 84(S1): 366–390. https://doi.org/10.1093/poq/nfaa016.
  52. Toff B., Nielsen R. K. (2018) “I Just Google It”: Folk Theories of Distributed Discovery. Journal of Communication, 68(3): 636–657. https://doi.org/10.1093/joc/jqy009.
  53. Toff B., Nielsen R.K. (2022) How News Feels: Anticipated Anxiety as a Factor in News Avoidance and a Barrier to Political Engagement. Political Communication, 39(6): 697–714. https://doi.org/10.1080/10584609.2022.2123073.
  54. Toff B., Palmer R., Nielsen R.K. (2023) Avoiding the News: Reluctant Audiences for Journalism. N.Y.: Columbia University Press.
  55. Valentino N.A., Buhr T.A., Beckmann M.N. (2001) When the Frame is the Game: Revisiting the Impact of “Strategic” Campaign Coverage on Citizens’ Information Retention. Journalism & Mass Communication Quarterly, 78(1): 93–112. https://doi.org/10.1177/107769900107800107.
  56. Valeriani A., Vaccari C. (2016) Accidental exposure to politics on social media as online participation equalizer in Germany, Italy, and the United Kingdom. New Media & Society, 18(9): 1857–1874. https://doi.org/10.1177/1461444815616223.
  57. van Erkel P.F.A., Van Aelst P. (2021) Why Don’t We Learn from Social Media? Studying Effects of and Mechanisms behind Social Media News Use on General Surveillance Political Knowledge. Political Communication, 38(4): 407–425. https://doi.org/10.1080/10584609.2020.1784328.
  58. Vartanova E., Vyrkovsky A., Vyugina D. (2021) Online Strategies of the Largest Broadcasters in the Times of Uncertainty. The Case of Russia. JMM. International Journal on Media Management, 23(3–4): 289–313. https://doi.org/10.1080/14241277.2021.2002868.
  59. Villi M., Aharoni T., Tenenboim-Weinblatt K., Boczkowski P.J., Hayashi K., Mitchelstein E., Tanaka A., Kligler-Vilenchik N. (2022) Taking a Break from News: A Five-nation Study of News Avoidance in the Digital Era. Digital Journalism, 10(1); 148–164. https://doi.org/10.1080/21670811.2021.1904266.
  60. Webster J.G. (2014) The Marketplace of Attention: How Audiences Take Shape in a Digital Age. Massachusetts: MIT Press.
  61. Wulf T., Breuer J. S., Schmitt J. B. (2022) Escaping the pandemic present: The relationship between nostalgic media use, escapism, and well-being during the COVID-19 pandemic. Psychology of Popular Media, 11: 258–265. https://doi.org/10.1037/ppm0000357.
  62. Yadamsuren B., Erdelez S. (2010) Incidental Exposure to Online News. Proceedings of the American Society for Information Science and Technology, 47: 1–8. https://doi.org/10.1002/meet.14504701237.
  63. Ytre-Arne B., Moe H. (2021) Doomscrolling, Monitoring and Avoiding: News Use in COVID-19 Pandemic Lockdown. Journalism Studies, 22(13): 1739–1755. https://doi.org/10.1080/1461670X.2021.1952475.
  64. Zúñiga H.G. de, Cheng Z. (2021) Origin and evolution of the News Finds Me perception: Review of theory and effects. Profesional de La Información, 30(3): Article 3. https://doi.org/10.3145/epi.2021.may.21.
  65. Zillmann D. (1988) Mood management through communication choices. American Behavioral Scientist, 31(3): 327–341. https://doi.org/10.1177/000276488031003005.

补充文件

附件文件
动作
1. JATS XML


Creative Commons License
此作品已接受知识共享署名 4.0国际许可协议的许可

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».